InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Zilver, beleggen in zilver door de gebroeders Hunt

Zilver, beleggen in zilver door de gebroeders Hunt

Zilver, beleggen in zilver door de gebroeders Hunt Zilver en de zilverspeculatie door de gebroeders Hunt zijn legendarische grootheden. De bij leven schatrijke broers Hunt dachten in de jaren 70 van de vorige eeuw nog rijker te worden door te speculeren met zilver. Hoe die speculatie in zilver afliep, laat zich wel raden want speculatie loopt vaak niet goed af. Zilver is nog steeds interessant om in te beleggen. Het is een schaars edelmetaal en blijft schaars. Zilver is het nieuwe goud. De hoeveelheid fysiek zilver op aarde is bovendien beperkt.

Hoeveelheid zilver is beperkt

De hoeveelheid zilver op aarde kent grenzen. De wereld reserve zilver bedraagt begin 2019 circa 570.000 ton, terwijl de vraag verder toeneemt. Het is een speculatieve markt waarin veel geld verdiend kan worden. Dat het met speculatie in zilver ook wel eens fout kan gaan bewezen in de vorige eeuw de gebroeders Hunt.

De gebroeders Hunt en speculatie

De Texaanse familie Hunt was begin jaren 70 ongeveer de rijkste van de VS. Ze hadden vele miljarden US dollars in bezit. Ook zij hadden toen snel door dat met een beetje sturing aan de vraagkant de zilverprijs flink zou kunnen worden opgevoerd. Dus begonnen ze volop zilver te kopen. In de periode 1973 tot eind 1979 kochten de Hunts zo’n 6.000 ton zilver. Dat was toen grofweg 46% van de beschikbare wereldvoorraad. In het kielzog van hun koop actie steeg de zilverprijs van 1,95 dollar per ounce in 1973 tot 50 dollar begin 1980. De broers veroorzaakten met hun koopwoede een ware wereldwijde zilvercrisis. De prijs ging sky high. Ook anderen begonnen te kopen. Uiteindelijk stond de prijs maart 1980 op 54 dollar per ounce zilver, 28 keer de prijs uit 1973.

De zilvermijnen gingen meer produceren

Doordat ook de zilvermijnen winstgevender werden door de gestegen zilverprijs, voerden deze mijnen hun aanbod en productie sterk op. Ze dachten dit extra aanbod wel in de markt te kunnen zetten, omdat er toch genoeg vraag was. Ze draaiden met de zilverproductie op volle toeren. De media sprongen er bovenop, waardoor ook veel particulieren wakker werden en oud zilver lieten omsmelten. Vele kluizen gingen open, veel extra zilverwerk kwam voor de markt beschikbaar. Veel zilveren bestek dat al lang niet meer uit de lade was geweest, kreeg plotseling weer waarde en werd aangeboden. Bovendien kwam de FED, gedwongen door de vele turbulentie op de zilvermarkt, met verder beperkende regelgeving voor het in bezit hebben van zilver. Het aanbod van zilver was inmiddels groter dan de vraag en de broers Hunt hadden meer hiervan in hun bezit dan was toegestaan.

De bom valt op de zilvermarkt

Alsof er een bom viel, klapte de hele zilvermarkt als een plumpudding in elkaar. Iedereen wilde van het zilver af, iedereen wilde door dezelfde uitgang. Op 27 maart 1980 kwam de grootste klap. De prijs zakte naar 10,8 dollar per ounce. De gebroeders Hunt gingen failliet. Al met al een klassiek voorbeeld van een varkenscyclus, met als extra sausje dat de Hunts probeerden de boel te manipuleren. Ze werden dan ook veroordeeld voor samenzwering met als doel de markt te manipuleren.

Zilverprijs 29 september 2008

Ook na 1980 blijft zilver een gewilde belegging waarvan de prijs flink kan schommelen. Ter vergelijking: op black monday 29 september 2008, waarop de AEX bijna 9% daalde, kostte zilver per ounce 13,15 dollar. Op 5 mei 2011 en 3 juni 2011 stond de zilverprijs al weer op ruim 36 dollar de ounce. Ook 2015 lijkt een minder goed jaar, maar zilver is zo schaars dat de prijs ook wel weer eens flink kan gaan stijgen de komende jaren. Illustratief is dat in augustus 2015 de zilverprijs op ongeveer 15 dollar stond, minder dan de helft van de waarde in 2011. Medio januari 2019 is dit 15,20 dollar.

Slot

De Hunts hadden een groot deel van de zilvermarkt in bezit. Een dergelijk aandeel is nu verboden. Maar toch is het lemmingen gedrag best nog een keer te herhalen. De zilverprijs is sinds 2004 behoorlijk gestegen en weer gedaald. Het is dan ook de kunst om op het juiste moment in de markt te stappen. Vele partijen zullen proberen een graantje mee te pikken. Er is zelfs veel aan gelegen om meer vraag naar zilver naar de markt toe te lokken om de prijs verder op te drijven. Eenvoudige instrumenten zoals de turbo’s en sprinters of speeders maken dat met relatief weinig geld ook mogelijk. Totdat weer de bom valt. Door dumps van zilver of door een complete malaise op de beurzen. Maar u kunt natuurlijk ook van een prijsdaling profiteren door voldoende short te gaan. Zilver, iets voor u?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zilver, beleggen in zilver door de gebroeders Hunt"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Turbo beleggen
Schrijf mee!