Zilver inkoop & verkoop de zilverprijs

Zilver inkoop & verkoop  de zilverprijs De zilver inkoop en zilver verkoop doet goede zaken in 2020. Het oude zilver en de zilveren munten kunnen uit de kast worden gehaald en u kunt dit fysieke zilver tegen een hoge actuele zilverprijs en waarde verkopen door inruil bij juwelier of inkoper van zilver. De zilverprijs breekt regelmatig records. Dat maakt de verkoop van zilver nog interessanter dan het verkopen van goud. De inkoopprijs van zilver bij inkoop door een juwelier is vandaag de dag hoog en daarmee ook de verkoopprijs van uw zilver. Overigens gaat het wel om dagprijzen die van dag op dag kunnen wisselen.

Zilvermarkt is een kleine markt en voorraden banken verwaarloosbaar

Vergeleken met de goudmarkt is de zilvermarkt een kleine markt. De zilvermijnen raken uitgeput en de winning van nieuw zilver wordt steeds duurder. Bovendien hebben de centrale banken nauwelijks zilver in voorraad. Een toenemende vraag en speculatie zorgen voor prijsstijgingen per ounce. Bekend zijn de pogingen van de gebroeders Hunt in de jaren zeventig van de vorige eeuw, maar ook nu gaan er geluiden dat sommige banken flink zilver aan het inkopen zijn. Bovendien stijgt de vraag van opkomende landen naar edelmetalen als goud en zilver. Dit bij elkaar heeft geleid tot een enorme stijging van de zilverkoers.

Inkoopprijs zilver als u uw zilver verkoopt en de zilverprijs

Dit is ook het moment om thuis eens te kijken naar uw zilveren bestek, zilveren munten en sieraden. Sommige mensen hebben ook zilveren baren in huis. Als u dit tafelzilver en zilver toch bijna niet gebruikt kunt u bij de juwelier, smelterij of inkoper van zilver een mooie prijs voor uw zilver krijgen. Bedenk wel dat als u in de krant een zilverprijs van 40 dollar leest, dit de prijs is van puur zilver. Uw sieraden zullen nooit van puur zilver zijn, zodat er moet worden gerekend. De berekening hangt af van het zilvergehalte van wat u in de verkoop hebt. In 2019 volgde uiteindelijk een forse stijging van de zilverprijs, een stijging die zich ook in 2020 verder kan voortzetten, zolang de onzekerheid in de wereld en de vraag naar zilver toeneemt.

Zilveren munten en de zilverprijs

Wie zilveren munten in zijn bezit heeft zit goed, maar wie zilveren munten wil kopen moet eraan denken dat de btw 19% bedraagt. Bekende zilveren beleggingsmunten zijn de Silver American Eagle, Maple Leaf, de Australian Kookaburra en Philharmoniker. Deze zilveren munten bestaan voor 99,9% uit puur zilver en wegen 1 troy ounce ofwel 31,103 gram puur zilver. Bij zilveren voorwerpen halen we dit soort percentages aan puur zilver niet. In dat geval spreken we over het soort zilvergehalte.

Wat is het zilvergehalte bij inkoop of verkoop?

Bovengenoemde zilveren munten hebben ook een variant in goud met een goudgehalte van 99,9%. Anders dan bij het goud wordt bij zilver ook niet gesproken over karaat, maar over het zilvergehalte. In beide gevallen wordt wel het zelfde bedoeld. Het is namelijk de aanduiding van het percentage aan zuiver goud of zuiver zilver. Bij het zilver wordt dat als volgt weergegeven:
  • 1e gehalte zilver betekent 92,5% puur zilver.
  • 3e gehalte zilver betekent 80% puur zilver.

Nu zilver verkopen tegen hoge prijs, let op de inkoopprijs

De zilverprijs is per gram minder spectaculair dan de goudprijs, maar het volume en gewicht is veel groter. Als u een gouden sieraad heeft dat 30 gram of meer is, bet u een mooie gouden sieraad met waarde. Maar bij een volledig zilver bestek spreken we al gauw over een kilo in gewicht dat al gauw 800 gram puur en fijn zilver is. Dat kan bij het smelten en inruilen al vlug 600 euro of meer opleveren, afhankelijk van de dagkoers van het zilver. Daarom hebben de smelters van edelmetalen het ook erg druk gekregen. Een bestek dat u niet gebruikt en bij de verkoop een aardig bedrag oplevert. Juweliers en opkopers zien u graag komen en ook op het internet zien we steeds meer interesse in uw zilver.

Verwachting zilverprijs 2020

De goudprijs en zilverprijs hebben vele toppen en dalen gezien. Zo was 2019 een prima jaar voor deze edelmetalen. De verwachting is dat als de economie van China niet instort zowel de goudprijs als de zilverprijs nog aanzienlijk in prijs zullen stijgen en dan kunt u nu dus nog goedkoop inkopen. Denk er ook aan dat de zilverprijs vaak in dollars wordt weergegeven, terwijl voor u de prijs in euro's belangrijk is. Hoe lager de euro, hoe meer euro's u uitbetaald krijgt. In 2019 steeg de zilverprijs met 13%. Voor het jaar 2020 wordt een stijging van de grondstofprijzen en daarmee ook de prijs van het zilver en goud verwacht.

Beleggen in zilver en goud

Beleggen in zilver kan door fysiek zilver te kopen, te beleggen in trackers, zilvermijnen of certificaten. De markt voor op papier beleggen overstijgt inmiddels de markt voor fysiek beleggen. Ook dat geeft de zilverprijs een duw omhoog. Let er wel op dat de zilvermarkt een beweeglijke markt is en op fysiek zilver btw betaald moet worden. Die btw zult u dan met de koers van het zilver terug moeten verdienen. Met de papieren beleggingen via trackers of certificaten hebt u dat probleem niet. Vergeet ook niet het goud en de goudprijs 2019 en 2020 om ook daarmee op het juiste moment flink geld te verdienen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zilver inkoop & verkoop de zilverprijs"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: Maart 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!