InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in slimme gestructureerde beleggingsproducten

Beleggen in slimme gestructureerde beleggingsproducten

Beleggen in slimme gestructureerde beleggingsproducten De in 2019 gebruikte gestructureerde beleggingsproducten om veel geld te verdienen op de beurs zijn derivaten, beleggingsproducten en beleggingen op maat. Als u zo belegt op de beurs, worden verschillende beleggingsinstrumenten slim gecombineerd om een maximaal rendement te krijgen. U kunt zo forse resultaten boeken op de beurs met uiterst slimme constructies. Het neemt u als belegger veel werk uit handen. Vraag uw bank ernaar en bescherm zo uw beleggingen.

Slim beleggen op de beurs

De vraag naar gestructureerde beleggingsproducten neemt toe zodra de risico-aversie van een belegger stijgt. Na een crash of bubbel burst stappen beleggers massaal in gegarandeerde beleggingsproducten. Wat met alleen aandelen of obligaties minder eenvoudig is waar te maken, wordt met gestructureerde beleggingsproducten vaak wel mogelijk. Dat wil zeggen professionals. Goede rendementen bij een aanvaardbaar risico. Dat wil toch iedereen?

Opmars van gestructureerde beleggingsproducten op de effectenbeurs

Dat verklaart dan ook de grote opmars van de gestructureerde beleggingsproducten. Sinds 1995 zijn er naar schatting bijna 400.000 gestructureerde producten aangeboden, ter waarde van 1.100 miljard euro. Hiervan staat in Nederland alleen al naar schatting 30 miljard uit, terwijl dat in 2003 nog 3 miljard euro was. ABN AMRO biedt gestructureerde producten aan, evenals de Rabobank. Wereldwijd marktleider is de Société Géneral.

Notes, wat zijn dat?

Notes of gestructureerde producten zijn soort van maatpakken, met meervoudige raketten. Als u bijvoorbeeld uw beleggingsportefeuille wilt dekken, tegen koersdalingen, zult u een aanvullende dekking moeten kopen via derivaten als opties of een turbo of sprinter. In een note kunnen dit soort aspecten in een keer worden ingebakken. Als bekend is wat de door u gewenste looptijd is, uw risicoprofiel bekend is, het gewenste rendement en de kapitaal zekerheden is een cocktail te maken die zoveel mogelijk aan deze wensen voldoet. Eigenlijk is the sky ook the limit.

KISS is ook op de effectenbeurs een goed principe

Keep it Simple, is hierbij de kunst. Houdt bovendien de beheerkosten scherp. Het is namelijk niet moeilijk om een zeer ingewikkeld beleggingsproduct te maken, dat via zijn beheer- en transactiekosten vreet aan het rendement. Dat is niet alleen voor de klant niet fijn, maar in feite ook voor de aanbieder van het product. Dat laatste dreigt door sommige aanbieders nog wel eens te worden vergeten. Een grote denkfout. Immers op korte termijn kan het de aanbieder misschien goed uitkomen dat de kosten van beleggen oplopen, maar zodra de klant dat door heeft, keert hij niet terug. Het geeft heisa en zo verder. En wat misschien nog negatiever is, is dat de pricing van ingewikkelde beleggingsproducten voor de aanbieder van de producten veel lastiger is. Er worden met het product immers garanties afgegeven die wel moeten worden waargemaakt.

ABN AMRO

Elke garantie note van ABN AMRO heeft een obligatie component en een optie component. Het obligatie gedeelte zorgt ervoor dat op de einddatum de hoofdsom kan worden terugbetaald. Het optie gedeelte is bedoeld, om koerswinst te maken. Tussentijds is de note gevoelig voor de ontwikkeling van de rente, doordat de notes zich deels zullen ontwikkelen als obligaties. Als de rente daalt, dan zal de koers van de note tussentijds stijgen. Andersom zal de koersbeweging zijn bij een rentestijging. Over de participatie per note vindt u meer tekst en uitleg in de prospectus of brochure van betreffende garantie note. Zo is de ontwikkeling van de optiewaarde afhankelijk van de resterende looptijd, de koersontwikkeling van de gelieerde aandelen en de mate waarin de note aan aandelen is gekoppeld.

Slot

Gestructureerde beleggingsproducten kunnen een uitstekende aanvulling zijn op uw beleggingsstrategie. Er zijn vele goede producten te koop, en voldoende goede vermogensbeheerders die u goed kunnen informeren en inspelen op uw wensen. Een aantal gerenommeerde aanbieders heb ik boven genoemd. Stap nooit blindelings in, maar informeert u zichzelf goed. Ook via het internet. Bekijk ook altijd tot hoever een garantie van een product gaat, want bij grote schommelingen op de beurs zou het met de garantie nog wel eens tegen kunnen vallen. Laat u zich dus goed informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in slimme gestructureerde beleggingsproducten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg in derivaten
Schrijf mee!