InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Zilver met welk zilvergehalte koopt u?

Zilver met welk zilvergehalte koopt u?

Zilver met welk zilvergehalte koopt u? Fysiek zilver is een gewild edelmetaal en de zilverprijs is harder gestegen dan de goudprijs. Hoe herkent u wat voor zilver u koopt. Wat is het zilvergehalte, wat het zilvermerk van wat u hebt gekocht. Het zilver is het nieuwe goud. Een baar zilver kunt u ook via het internet kopen. Zilver heeft vele toepassingen in juwelen en industrie en zal net zoals het goud duurder worden. Let op de actuele zilverprijs en de actuele waarde van het zilver in 2019.

Zilver roest niet

Zilver heeft niet alleen een zuivere witte kleur, maar het roest ook niet. Oxidatie wordt zichtbaar door de verkleuring. Uiteindelijk krijgt onbeschermd zilver na een langdurige blootstelling aan de lucht een zwarte kleur. Doordat zilver licht en zacht is, leent het zich uitstekend voor de verwerking tot allerlei gebruiksvoorwerpen. Bekend zijn de drinkbekers en het tafel bestek. Al heel vroeg in de geschiedenis was zilver populair voor sieraden en munten. Goud was als grondstof vaak te duur. Overigens is zuiver zilver in pure vorm te zacht om tot een sieraad of gebruiksvoorwerp te verwerken. Daarom wordt zilver meestal samengesmolten met andere metalen, zoals koper.

Bruneren

Het bruneren van zilverwerk werd vanaf de 14e eeuw steeds meer in Europa toegepast. Met speciale hamertjes, de bruineerstalen, werd het zilver gepolijst en in de gewenste vorm gedreven. Wanneer dit goed is gedaan krijgt zilverwerk als mooi theepotten en bonbonnières een bijzondere glans en worden krassen en andere oneffenheden gereduceerd. De bovenlaag wordt bovendien harder en is daardoor beter beschermd. Overigens is de 14de eeuw ook de periode geweest, waarin tonnen zilver in smeltovens zijn verdwenen om buitenlandse oorlogen te kunnen financieren. Ook later is nog veel kostbaar zilverwerk omgesmolten. In de 17e eeuw liet zonnekoning Lodewijk XIV zijn prachtige zilveren bezittingen omsmelten om de Spaanse Successie oorlog te financieren. Eeuwig zonde dus.

Zilver als medicijn

Zilver wordt net zoals goud ook medicinaal gebruikt. Colloïdaal zilver werd al lang gebruik ter bestrijding van ontsteking en ter bescherming tegen ziekteverwekkers. Als penicilline avant la lettre. Het leek eind jaren dertig van vorige eeuw zelfs een zeer glorieuze toekomst tegemoet te gaan, toen het in de VS werd geregistreerd als medicijn. Tegenwoordig mag dat niet meer, maar wordt het nog wel verwerkt in voedingssupplementen.

Andere zilver toepassingen

Grofweg een kwart van de wereldproductie wordt gebruikt voor sieraden en dergelijke. Het merendeel kent een industriële toepassing. En dan moet u denken aan de foto industrie, spiegels of bijvoorbeeld condensators. Zilver is immers een prima geleider van elektriciteit.

Wat is het zilvergehalte en zilvermerk?

Zilverwerk kent ook keurmerken waarmee wordt aangegeven hoe groot het zilver percentage is. Daarbij onderscheiden we drie groepen met zilvermerken en zilverkeuren:
  • 1e gehalte zilver. Het aandeel zilver is dan 925 ste deel van 1000, ofwel 92,5%.
  • 3e gehalte zilver. Het aandeel zilver is dan 800 ste deel van 1000, ofwel 80%.

Hoe groter het zilvergehalte, hoe hoger het getal en hoe hoger de zilverprijs.

Slot

Voor wie wil beleggen in zilver bestaan tegenwoordig allerlei derivaten zoals Sprinters van de ING bank en bepaalde certificaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zilver inkoop & verkoop  de zilverprijsZilver inkoop & verkoop de zilverprijsDe zilver inkoop en zilver verkoop doet goede zaken in 2019. Het oude zilver en de zilveren munten kunnen uit de kast wo…
Wat is Djokja zilver?Djoka zilver is nauwelijks meer bekend in Nederland. Het komt dan ook vanuit de tijd van de overzeese gebiedsdelen van N…
Zilver, beleggen in zilver door de gebroeders HuntZilver, beleggen in zilver door de gebroeders HuntZilver en de zilverspeculatie door de gebroeders Hunt zijn legendarische grootheden. De bij leven schatrijke broers Hunt…
Zilver: Antiek zilverZilver: Antiek zilverAntiek zilver is weer aan een opmars bezig. Er is veel vraag naar het zilverwerk. Dit komt met name omdat het met de han…
Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop?Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop?Is het kopen van zilveren munten zinvol om je te beschermen tegen de crisis en tegen inflatie? Blijkbaar vinden meer en…

Reageer op het artikel "Zilver met welk zilvergehalte koopt u?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Zilver
Schrijf mee!