InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Het verkopen van goud

Het verkopen van goud

Het verkopen van goud Steeds meer mensen verkopen hun goud. Eén van de redenen daarvoor is de hoge goudprijs. Door de kredietcrisis zijn steeds meer mensen gaan beleggen in goud omdat het gezien wordt als veilige belegging. De vraag naar goud is dus heel erg toegenomen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om gouden sieraden te verkopen. Deze worden dan weer omgesmolten. De waarde van het goud is mede afhankelijk van hoe puur het goud is. De goudprijs doet het erg goed. Regelmatig worden er nieuwe record gebroken en het lijkt wel alsof het einde nog niet in zicht is. Dat komt omdat goud wordt gezien als veilige belegging. Door de kredietcrisis hebben veel beleggers veel geld verloren. Maar ook bleken fondsen die eerst betrouwbaar waren opeens toch een stuk minder betrouwbaar. Daardoor gingen ze op zoek naar beleggingen die niet zomaar hun waarde zouden verliezen. Het voordeel van goud is dat het nooit vergaat. Ook is het al duizenden jaren één van de grondstoffen waar altijd ontzettend veel vraag naar is. Daardoor heeft het dus ook bewezen altijd een bepaalde waarde te hebben. Ook zal er niet opeens veel meer goud om de markt komen. Dat gaat geleidelijk. Daardoor zal ook niet door een te groot aanbod de waarde opeens heel erg snel dalen.

Beleggen in goud

Door dit hele gebeuren kopen beleggers massaal goud in en is de goudprijs de afgelopen paar jaar ontzettend hard gestegen. Daar komt nog bij dat fondsen op grondstoffen die het op de beurs erg goed doen ook beleggers aantrekken die de keurs extra opdrijven. Omdat de goudprijs het ook zo goed doet brengen verkopen veel mensen hun goud. Veel mensen hebben nog wel gouden sieraden liggen die ze bijvoorbeeld nooit meer dragen en daarom naar de opkoper brengen. Daar hopen ze dan een goed bedrag voor te krijgen. Een andere reden dat mensen hun goud verkopen is de kredietcrisis. Sommige hebben daardoor wat extra kapitaal nodig.

Waarde van het goud

De waarde van goud is afhankelijk van het feit hoe puur het goud is. Het meeste goud is vermengd met andere metalen, zoals zilver, palladium, nikkel, tin of koper. Soms is het daar van nature mee vermengd, soms wordt toegevoegd om het goud harder te maker. Zuiver goud is namelijk erg zacht en het kan daardoor lastig zijn om daar een stevig sieraad van te maken. Des te puurder het goud is, des te meer u er voor krijgt. De puurheid van het goud wordt aangeduid is karaten. Als het goud 24 karaat is, dan is het honderd procent puur goud, bij 18 karaat is 75 procent puur goud en bij 12 karaat is het vijftig procent puur goud. Daar kunnen mensen zich nog wel eens op verkijken. Dan hebben ze een groot sieraad en denken dat dit veel oplevert. Omdat het goudgehalte soms laag is kan de opbrengst dan tegenvallen.

Opkoper van het goud

U krijgt nooit volgens de precieze goudprijs uitbetaald. Er gaat altijd een percentage vanaf dat voor de opkoper is. Dit percentage kan soms best behoorlijk groot zijn. Het is daarom aan te bevelen verschillende verkopers af te lopen. Ook is er een speciaal keurmerk voor erkende goudopkopers. Wanneer het goud is opgekocht wordt het weer omgesmolten in goudbaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het verkopen van goud"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud
Schrijf mee!