Beleggen in 2020 - verwachting en prognose topjaar

Beleggen in 2020 - verwachting en prognose topjaar Beleggen wordt ook in 2020 weer spannend, zeker met de corona-uitbraak. Is de afvlakkende groei in China tijdelijk of structureel, is de beurs niet te hard gedaald in het eerste kwartaal van 2020, wat gebeurt er na de Brexit? Na een spectaculair beursjaar 2019 en slecht 2018 is het tijd voor de prognose en verwachting voor 2020. Hoe pakt u het beleggen in 2020 het beste aan? Hoe wordt u in 2020 een succesvol belegger? Als de rente relatief laag blijft en president Trump niet wordt afgezet, corona niet een jaar gaat duren, dan wordt naar verwachting 2020 een topjaar voor aandelen en obligaties.

Inhoud

Beursjaar 2018 en 2019, toppen en dalen

Wie het hele jaar zijn zelfde posities heeft aangehouden heeft toppen en dalen meegemaakt, maar zeer waarschijnlijk ook winst gemaakt. Wie eruit stapte, werd al snel geconfronteerd met een plotseling weer oplopende beurs en was te laat. In 2019 gebeurde veel: handelsoorlog met China, China devalueerde zijn munt en moest een veel lagere groei rapporteren, ruzie met Rusland en de centrale banken in de VS en Europa voerden op tal van momenten de boventoon door de rente laag te houden. Een lage rente stimuleert de beurzen, maar creëert helaas ook zeepbellen. De dollar steeg fors in waarde ten opzichte van de euro. En 2018 was ook een jaar met forse pieken en dalen. Uiteindelijk was de winst in 2019 groot, een prima beursjaar voor wie het hele jaar heeft uitgezeten en ook de dips heeft kunnen bijkopen.

Hoe wordt beleggen in 2020, prognose beursjaar?

Om in 2020 succesvol te kunnen beleggen moet de Trump-rally zich voorzetten en moet de ruzie met Rusland niet verder uit de hand lopen, de Brexit goed verlopen. En als door allerlei factoren de wereldgroei zal tegenvallen zullen de centrale banken blijven ingrijpen. En daarmee ligt het hete hangijzer als onvoorspelbare factor op tafel. Italië is een voorbeeld, wat betekent de Italiaanse begroting en grote staatsschuld voor het vertrouwen in de euro? Hier zijn twee scenario’s mogelijk:
  • De euro crisis wordt snel opgelost;
  • De euro crisis houdt aan door gerommel in enkel zuidelijke landen.

De hoop is dat de crisis eindelijk volledig uit het vizier is, maar de verwachting is dat de Europese leiders meer tijd nodig zullen hebben. De hoop is ook dat de (onderhuidse) ruzie met China en Rusland niet verder zijn sporen zal nalaten.

Euro crisis is een vertrouwenscrisis (corona)

Een euro-crisis is vooral een vertrouwenscrisis die wordt versterkt door allerlei speculaties en kan worden uitgelokt door de coronacris. Zuidelijke landen kunnen door corona in grote problemen komen en als er 1 EU-land in de problemen komt, komt ook de EU en dus de euro in de problemen. Er zijn bovendien allerlei partijen die grof geld verdienen zodra een land failliet gaat of de euro fors in waarde daalt. De landen die onder het vergrootglas liggen zijn meestal niet de grootste landen in Europa, denk aan de economische problemen in Griekenland. Maar Italië is van een andere postuur, gaat het daar fout dan zullen Europa en de euro dat zeker merken. Als het allemaal meevalt kunnen vooral de aandelen van bedrijven en banken verder stijgen en kunnen de technologieaandelen weer aantrekken. Een lagere euro is goed voor de export van goederen en diensten vanuit Europa. De relatief lage van de ECB maskeert een onderhuidse crisis, maar wat als de rente toch omhoog moet?

Gespreid en alert beleggen in 2020 is altijd verstandig

Omdat niemand weet hoe snel een eventuele eurocrisis in 2020 weer aan de oppervlakte zal komen en hoe lang de crisis als gevolg van corona covid-19 zal duren, is alertheid geboden. Een aantal tips voor de beleggers op de beurs:
  • Bescherm uw aandelenpakket met turbo's of beleggen in opties;
  • Houd voldoende geld in cash achter de hand op een spaarrekening zodat u de markt kunt opgaan zodra de kansen op een fors rendement zich voordoen;
  • Kies voor het spreiden van uw beleggingen en kies zo voor risicospreiding.
  • Bekijk de mogelijkheden om in de opkomende landen te beleggen.
  • Laat u zich goed adviseren.
  • Schrik niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel.
  • Let op het dividendrendement van bedrijven;
  • Vermijd obligaties van landen als u als belegger risico avers bent. Sommige smullen hiervan, maar de risico’s blijven voorlopig groot.

Succesvol beleggen in 2020 een topjaar als prognose.

Of het u lukt om succesvol te beleggen in 2020 weet u pas eind 2020. Voor 2020 wordt verwacht:
  • Een aanhoudend lage rente in de EU, in de VS misschien een aantal rentestijgingen.
  • Een lage inflatie, die in 2020 iets zal oplopen (oplopende olieprijs, looneisen).
  • Een gematigde groei van de wereldhandel.
  • Een relatief zwakke euro (goed voor de export).
  • Een oplopende olieprijs als het lukt om het aanbod van olie te beperken (sancties Iran, afspraken OPEC).
  • Een iets oplopende rente in 2020.
  • Een volatiele beurs, door de vele onzekerheden die er zijn.

Conclusie beleggen 2020

De oliemaatschappijen zijn in de regel niet blij zijn met een (te) lage olieprijs en zouden het niet erg vinden als de olieprijs in 2020 wat stijgt. Voor vele andere bedrijven is een lage olieprijs de manier om goedkoper te produceren en voor de consument die autorijdt de manier om meer koopkracht over te houden. Een lage olieprijs zal de inflatieverwachtingen drukken en goed zijn voor de aandelenmarkt en de obligatiemarkt. Enige stijging van de olieprijs zal geen probleem zijn als de veranderingen maar niet te abrupt zijn. De rente blijft relatief laag, dat is gunstig immers waar moeten beleggers anders heen met hun geld heen in 2020. Het jaar 2018 begon goed maar werd uiteindelijk toch geen topjaar voor beleggers. Maar 2019 was mede daardoor wel een prima jaar voor de aandelenmarkten. Reken wel op meer beweeglijkheid en volatiliteit. Schrik dus niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel. Voor 2020 zijn de prognoses goed, ook als kan de rente iets omhoog gaan waardoor er minder geld naar de effectenbeurzen kan vloeien. Als corona niet te lang duurt kan er een v-vormig herstel op de beurzen gaan plaats vinden, hard naar beneden en vervolgens weer hard omhoog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestap…
Waarom beleggen in aandelen?Waarom beleggen in aandelen?Beleggen in aandelen op de effectenbeurs doet u ook in 2020 om een hoog rendement te halen op uw vermogen, ook in crisis…
Beleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesIn 2020 beleggen in converteerbare obligaties, beleggen in convertibles? Met de converteerbare obligaties is veel geld t…
Gratis beleggen met Flatex onlineGratis beleggen met Flatex onlineGratis beleggen in 2020 kan, u betaalt geen transactiekosten en geen service fees. Wie bij grootbanken belegt, maar ook…

Nicolas Darvas: Hoe ik twee miljoen dollar verdiendeNicolas Darvas: Hoe ik twee miljoen dollar verdiendeErgens in de jaren zestig van vorige eeuw verscheen een klassiek beleggersboek van Nicolas Darvas. Deze professionele da…

Reageer op het artikel "Beleggen in 2020 - verwachting en prognose topjaar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-04-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2020
Schrijf mee!