Beleggen in 2021 - verwachting en prognose topjaar

Beleggen in 2021 - verwachting en prognose topjaar Beleggen wordt ook in 2021 weer spannend. Na een spectaculair beursjaar 2020 is het tijd voor de prognose en verwachting voor 2021. Hoe pakt u het beleggen in 2021 het beste aan? Hoe wordt u in 2021 een succesvol belegger? Als de rente relatief laag blijft, dan wordt naar verwachting 2021 een topjaar voor aandelen en obligaties. Belangrijks is uiteraard wel wanneer u bent ingestapt.

Inhoud

Beursjaar 2020, toppen en dalen

Wie het hele jaar zijn zelfde posities heeft aangehouden heeft toppen en dalen meegemaakt, maar zeer waarschijnlijk ook winst gemaakt. Wie eruit stapte, werd al snel geconfronteerd met een plotseling weer oplopende beurs en was te laat. In 2020 gebeurde veel: handelsoorlog met China, China devalueerde zijn munt en moest een veel lagere groei rapporteren, corona, de Brexit, ruzie met Rusland en de centrale banken in de VS en Europa voerden op tal van momenten de boventoon door de rente laag te houden. Een lage rente stimuleert de beurzen, maar creëert helaas ook zeepbellen. De dollar steeg fors in waarde ten opzichte van de euro. Uiteindelijk was de winst in 2020 groot, een prima beursjaar voor wie het hele jaar heeft uitgezeten en ook de dips heeft kunnen bijkopen.

Hoe wordt beleggen in 2021, prognose beursjaar?

Om in 2021 succesvol te kunnen beleggen is een beëindiging van corona belangrijk. Als door allerlei factoren de wereldgroei zal tegenvallen, zullen de centrale banken blijven ingrijpen. En daarmee ligt het hete hangijzer als onvoorspelbare factor op tafel. Italië is een voorbeeld, wat betekent de Italiaanse begroting en grote staatsschuld voor het vertrouwen in de euro? Hier zijn twee scenario’s mogelijk:
  • Een euro crisis wordt snel opgelost;
  • Een euro crisis houdt aan door gerommel in enkel zuidelijke landen.

De hoop is dat een crisis eindelijk volledig uit het vizier is, maar de verwachting is dat de Europese leiders meer tijd nodig zullen hebben. De hoop is ook dat de (onderhuidse) ruzie met China en Rusland niet verder zijn sporen zal nalaten.

Euro crisis is een vertrouwenscrisis (corona)

Een euro-crisis is vooral een vertrouwenscrisis die wordt versterkt door allerlei speculaties en kan worden uitgelokt door de coronacris. Zuidelijke landen kunnen door corona in grote problemen komen en als er 1 EU-land in de problemen komt, komt ook de EU en dus de euro in de problemen. Er zijn bovendien allerlei partijen die grof geld verdienen zodra een land failliet gaat of de euro fors in waarde daalt. De landen die onder het vergrootglas liggen zijn meestal niet de grootste landen in Europa, denk aan de economische problemen in Griekenland. Maar Italië is van een andere postuur, gaat het daar fout dan zullen Europa en de euro dat zeker merken. Als het allemaal meevalt kunnen vooral de aandelen van bedrijven en banken verder stijgen en kunnen de technologieaandelen weer aantrekken. Een lagere euro is goed voor de export van goederen en diensten vanuit Europa. De relatief lage van de ECB maskeert een onderhuidse crisis, maar wat als de rente toch omhoog moet?

Gespreid en alert beleggen in 2021 is altijd verstandig

Omdat niemand weet hoe snel een eventuele crisis in 2021 weer aan de oppervlakte zal komen en hoe lang de crisis als gevolg van corona covid-19 zal duren, is alertheid geboden. Een aantal tips voor de beleggers op de beurs:
  • Bescherm uw aandelenpakket met turbo's of beleggen in opties;
  • Houd voldoende geld in cash achter de hand op een spaarrekening zodat u de markt kunt opgaan zodra de kansen op een fors rendement zich voordoen;
  • Kies voor het spreiden van uw beleggingen en kies zo voor risicospreiding.
  • Bekijk de mogelijkheden om in de opkomende landen te beleggen.
  • Laat u zich goed adviseren.
  • Schrik niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel.
  • Let op het dividendrendement van bedrijven;
  • Vermijd obligaties van landen als u als belegger risico avers bent. Sommige smullen hiervan, maar de risico’s blijven voorlopig groot.

Succesvol beleggen in 2021 een topjaar als prognose.

Of het u lukt om succesvol te beleggen in 2021 weet u pas eind 2021. Voor 2021 wordt verwacht:
  • Een aanhoudend lage rente in de EU en de VS.
  • Een lage inflatie, die in 2021 iets zal oplopen (olieprijs, looneisen).
  • Een gematigde groei van de wereldhandel.
  • Een relatief zwakke euro (goed voor de export).
  • Een oplopende olieprijs als het lukt om het aanbod van olie te beperken (sancties Iran, afspraken OPEC).
  • Een volatiele beurs, door de vele onzekerheden die er zijn.

Conclusie beleggen 2021

De oliemaatschappijen zijn in de regel niet blij zijn met een (te) lage olieprijs en zouden het niet erg vinden als de olieprijs in 2021 wat stijgt. Voor vele andere bedrijven is een lage olieprijs de manier om goedkoper te produceren en voor de consument die autorijdt de manier om meer koopkracht over te houden. Een lage olieprijs zal de inflatieverwachtingen drukken en goed zijn voor de aandelenmarkt en de obligatiemarkt. Enige stijging van de olieprijs zal geen probleem zijn als de veranderingen maar niet te abrupt zijn. De rente blijft relatief laag, dat is gunstig immers waar moeten beleggers anders heen met hun geld heen in 2021. Reken wel op meer beweeglijkheid en volatiliteit op de beurzen. Schrik dus niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel. Voor 2021 zijn de prognoses goed, de rente is laag en dan kan er meer geld naar de effectenbeurzen kan vloeien. Als corona beheersbaar blijft, kan er een v-vormig herstel op de beurzen gaan plaats vinden, hard naar beneden en vervolgens weer hard omhoog.

Lees verder

© 2012 - 2021 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom beleggen in aandelen?Waarom beleggen in aandelen?Beleggen in aandelen op de effectenbeurs doet u ook in 2021 en 2022 om een hoog rendement te halen op uw vermogen. U kie…
Obligaties geven meer historisch rendement dan aandelenObligaties geven meer historisch rendement dan aandelenHet zijn bange tijden voor beleggers in aandelen. In slechts enkele maanden is de index van de AEX teruggelopen van zo’n…
Beleggen via ABN AMRO (kosten en mogelijkheden)Beleggen via ABN AMRO (kosten en mogelijkheden)Bij ABN AMRO kunt u kiezen voor zelf beleggen (zelfstandig beleggen) of begeleid beleggen (beleggen met hulp). Aan de ma…
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het dit jaar? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandel…

Nicolas Darvas: Hoe ik twee miljoen dollar verdiendeNicolas Darvas: Hoe ik twee miljoen dollar verdiendeErgens in de jaren zestig van vorige eeuw verscheen een klassiek beleggersboek van Nicolas Darvas. Deze professionele da…
Aan staatsleningen kleven risico’sIn het verleden werden staatsleningen gezien als veilige investeringen. Inmiddels weten wij dat er ook risico’s kleven a…
Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 07-02-2021
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen