Inflatie en beleggen in aandelen en obligaties

Inflatie en beleggen in aandelen en obligaties De inflatie stijgt in 2020, in sommige landen is de inflatie al meer dan 2,5% in 2019 ondanks het lage rentebeleid van de Europese Centrale bank. Waarin kunt u het beste beleggen als de inflatie toeneemt en misschien wel een hyperinflatie dreigt door het ruime monetaire beleid? Welk beleggingsadvies is verstandig? Beleg in 2020 daarom ook voor een deel inflatiebestendig en laat de inflatie bij uw beleggingen in uw voordeel werken en niet alleen in uw nadeel.

Inflatiegevaar in 2020

De Duitsers vrezen het al enige tijd en ook andere landen krijgen ermee te maken in 2020: de inflatie neemt in ons land toe. Inflatie is normaliter een teken van een toenemende economische activiteit en hoeft niet per se een nadeel te zijn. Maar inflatie terwijl de rente door de ECB laag gehouden wordt, is raar. Immers een lage inflatie zal leiden tot meer schulden maken die worden gebruikt om economische activiteiten te genereren en die activiteiten zullen de inflatie verder aanwakkeren. Er kan een moment komen dat dit zodanig uit de hand loopt dat de rente in forse stappen zal moeten worden verhoogd. In de Verenigde Staten waar het ruime monetaire beleid nog eerder werd toegepast dan in Europa, zal naar verwachting de rente in 2020 niet verder worden verlaagd en misschien wel verhoogd om oververhitting van de economie te voorkomen en de inflatie te beteugelen. Maar wat betekent dit vooruitzicht voor uw beleggingen?

Inflatie en inflatiebestendig beleggen in aandelen

Beleggers behoren een wat langere beleggingshorizon te hebben en dus te anticiperen op de mogelijkheid van meer inflatie. Dat hoeft niet met het totale vermogen te gebeuren, maar een goede belegger spreidt zijn beleggingen en ziet ook kansen als de inflatie toeneemt. Hoe maakt u van een nadeel een voordeel op de effectenbeurs? Door te beleggen in zaken die in waarde stijgen als de inflatie stijgt.

Beleggen in grondstoffen horen bij het beleggingsadvies

De prijzen van grondstoffen zijn vrijwel direct gerelateerd aan de inflatie en andersom zorgen hogere grondstofprijzen voor inflatie. Denk aan grondstoffen als:
  • Granen, koffie, cacao, suiker, tarwe, katoen.
  • Goud, zilver, palladium en platina.
  • Olie en gas.
  • Koper, steenkool en ijzererts.
  • Zand, grind, klei, cement.

Bij de edelmetalen kunt u fysiek goud of zilver kopen, bij de andere grondstoffen gaat het in de meeste gevallen om aandelen in de producerende of verwerkende bedrijven van grondstoffen. Misschien is het kiezen voor een beleggingsfonds wel het eenvoudigste, u hebt een goede spreiding binnen uw portefeuille en profiteert van de prijsstijgingen. Ook bedrijven als Unilever en Albert Heijn kunnen profiteren van prijsstijgingen maar dan is wel een belangrijke voorwaarde dat de inflatie niet zodanig uit de hand loopt dat consumenten veel minder te besteden zullen hebben. Misoogsten kunnen ook van invloed zijn op de grondstofprijzen en natuurlijk de kartelafspraken omtrent olie en gas.

Vastgoedfondsen en infrastructuur

Zolang de economie niet in elkaar klapt, kunnen juist vastgoedfondsen en infrastructuurgerelateerde bedrijven profiteren van inflatie. Cement wordt duurder, stenen worden duurder, asfalt wordt duurder en die prijzen zullen worden doorberekend aan de afnemer van de producten. In zijn algemeenheid zal bij een prijsstijging de winstmarge groter zijn en daar profiteert u dan als belegger weer van.

Beleggen in variabele rente obligaties

Kies als u op de inflatiegolf vooruit wilt lopen niet voor de gewone obligaties maar voor de variabele rente obligaties, ook wel floating rate notes genoemd. Deze obligaties stijgen in waarde als de rente toeneemt, en dat zal op enig moment zeker gaan gebeuren. In tijden van weinig inflatie, toen zelfs gesproken werd over de dreiging van deflatie, zijn de variabele rente obligaties een slechte belegging geweest, maar zodra het rentebeeld verandert, leveren deze obligaties een stevig rendement op.

Conclusie

Beleggen is vooruitzien, wordt er wel gezegd. Welnu de inflatie nam zichtbaar toe in 2019 en dat zal in 2020 naar verwachting doorgaan. Wie zijn beleggingsportefeuille niet op tijd aanpast, kan dan worden geconfronteerd met forse koersdalingen. Ook nu is een goede spreiding van beleggingen het toverwoord. Kies er daarom voor om een deel van uw vermogen te beleggen in zaken die wel inflatiebestendig zijn en zelfs kunnen profiteren van prijsstijgingen. Win waar nodig op tijd beleggingsadvies in zodat u op de situatie bent voorbereid en er uw voordeel mee kunt doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Inflatie en beleggen in aandelen en obligaties"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2020
Schrijf mee!