Beurscrash wederom in (oktober) 2020?

Beurscrash wederom in (oktober) 2020? De oktobermaand en de beurs zijn geen gelukkige combinatie. De beurs gaat in golven, maar oktober is berucht. In 2018 was niet oktober 2018 aan de beurt, maar december 2018. In 2019 spelen zoveel negatieve factoren, dat een beurscrash al eerder in 2019 werd verwacht, maar uitbleef. Soms was er een grote daling, maar dan kroop de beurs weer op. Medio december 2019 stond de beurs bijna weer aan de top. Window dressing is van alle tijden. Het jaar 2018 eindigde slecht, maar werd gevolgd door een goede start en opleving op de beurs. Iedereen op de beurs weet dat het beurssentiment in belangrijke mate ook door psychologische factoren wordt bepaald. Wat gaat het in 2020 jaar worden. Is er nog een crashmaand aanstaande of niet. Ongeveer 33 jaar geleden verloor de Dow Jones meer dan 20% van zijn beurswaarde. Short posities bij opties, turbo's, speeders en sprinters leverden veel geld op. De handelsoorlog met China en het coronavirus doen de beurs geen goed in 2020. Een crash in etappes.

Beleggen in oktober

Bij twijfel niet oversteken, leerde ik altijd. En dat geldt ook voor de beurs. Nu moet u zich niet door allerlei hysterie gek laten maken, maar de maand oktober heeft geen goede reputatie op de beurs. Vaak is er dan al een soort van kruidvat tot stand gekomen, waarbij één vonkje al genoeg is voor een ontploffing. Niet zozeer de bedrijfswinsten liggen aan een beursval ten grondslag, maar politieke wendingen en vertrouwen. Waar vertrouwen ontbreekt, zoals laatst bij de kredietcrisis of eerder bij valutacrises, kan een melt down snel gaan.

De beurs in oktober 1929

In 1929 kwam de val op Wall Street in twee etappes. Begin september was een forse daling achter de rug leek het, maar op de 24e oktober sloeg de paniek toe. Een daling van 8% op één dag. Op 28 oktober viel de index nog eens 13,5%. Al met al daalde de index in ruim 70 dagen bijna 48%. Voornaamste reden van dit alles: de bankencrisis. Het was het begin van de grote depressie. Lange tijd zat alles in het slop. Het duurde 25 jaar voordat de Dow weer boven het niveau van de 24 oktober 1929 uitkwam

De beurs in oktober 1987

Ook de oktobercrisis in 1987 verliep in twee fasen. Eerst steeg de beurs, na een stijging van een half jaar, tot een top op 12 augustus 1987. September 1987 volgde met een voorzichtige daling. Maar in oktober 1987 was het bal. Zo zal 19 oktober 1987 altijd in de boeken staan als Black Monday. De DOW verloor op één dag maar liefst circa 23% aan beurswaarde. De verliezen waren wereldwijd dan ook gigantisch. Ten opzichte van de eerdere top beliep in november 1987 het verlies bijna 50%. Daarna krabbelde de beurs weer vurig op, en herstelde zich snel. In september 1989 zaten weer op het niveau van vóór de crisis.

De internet bubble in 2000

Dit waren de jaren van de zogenaamde nieuwe economie en de beursintroductie van World Online. Het leek niet op te kunnen, maar toen barstte toch de luchtbel, ook wel de dot.com of internet bubble genoemd. De sell off heeft vele maanden geduurd.

De beurs anno 2007

De beurs zit nu al enige tijd in een uptrend. Er zijn wat correcties geweest, maar de stijging tot dusverre is onmiskenbaar met een relatieve top van de AEX van 563,98 in augustus 2007. Maar er zijn ook wat bijzondere dingen aan de hand:
  1. Een groot deel van de stijging van de AEX hangt samen met inkoopprogramma’s van de bedrijven zelf. Kunstmatig komen koersen zo hoger te liggen, terwijl investeringen achterblijven,
  2. De handelsvolumes blijken al enige tijd relatief laag te liggen. Dat maakt de beurs kwetsbaar,
  3. De open interest waarde van de AEX vanuit de optie handel voor de maand oktober ligt veel lager dan de gerealiseerde waarde.
  4. De hypotheekcrisis lijkt verre van voorbij.
  5. In 2017 steeg de beurs bijna continu. Grote correcties zijn er nog niet geweest.
  6. De centrale banken moeten veel bijspringen met kredieten en lagere rentes.

Glazen bol

Nu heb ook ik geen glazen bol. Wel zie ik enerzijds een nerveuze markt, en anderzijds dat centrale banken tot veel bereid zijn om al te hevige correcties te voorkomen. Als er een val komt, zal de beurs ook wel weer opkrabbelen, en misschien zelfs weer heel snel. Zo is ook de klim na de correctie in augustus 2007 zonder meer zeer opvallend te noemen. Maar toch: het oogt breekbaar en de cijfers van de Bank of America waren zonder meer slecht te noemen. Wie volgt.

Black monday

Inmiddels heeft 29 september 2008 zich toegevoegd als Back Monday: wereldwijde dalingen op de beurzen, waarbij de AEX bijna 9% onderuit ging en de Dow Jones bijna 7%. De breekbaarheid van de beurzen, zoals hierboven aangegeven, komt nu volop naar boven. De AEX nadert nu de 300 punten. Dit was in augustus 2007 dus nog 563,98. Tjonge!

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Blacker monday

Er is altijd een baas boven baas: op 6 oktober 2008 daalt de AEX met ruim 9%. Dat is in procenten meer, maar in punten minder dan de daling op 29 september. Maar een zwarte maandag is het zeker. En inderdaad, we leven weer in oktober. Maar over een beurscrash spreken we eigenlijk pas bij een daling van 15% of meer. Zo daalde de DOW op 19 oktober 1987 met maar liefst 23%.

Vrijdag 10 oktober 2008

DE AEX staat inmiddels op 258. Wederom een daling met 8,5%.

15 oktober 2008

Zowel de AEX als de DOW sluiten de beurs af met een daling van ongeveer 8%.

Donderdag 16 oktober 2008

De maand oktober doet zijn naam eer aan: de beurs opende met een daling van 6% op ruim 246, en sloot met een daling van 5,7% op 248,04.

16 september 2009

De AEX staat op 313 punten, na een bijna onafgebroken stijging van beurzen. Maar we zitten nu halverwege september en oktober komt eraan. Tijd voor een forse correctie.

19 oktober 2010

De AEX op ruim 340, maar de beurs lijkt te stokken.

Grootste verliezen AEX-index op één handelsdag

Heel vaak werden de grootste verliezen op één dag in oktober van het jaar gemaakt:
  • 19 oktober 1987: -12%;
  • 12 maart 2020: -10,75%;
  • 26 oktober 1987: -9,27%;
  • 6 oktober 2008: -9,14%;
  • 29 september 2008: -8,75%;
  • 10 oktober 2008: -8,48%;
  • 8 oktober 2008: -7,68%;
  • 15 oktober 2008: -7,56%;
  • 14 september 2001: -7,25%;
  • 22 oktober 1987: -7,24%;
  • 9 november 1987: -7,13%.

Oktober 2017

Tja, wat gaat in 2017 worden met een index die eerder al ruim boven de 500 punten heeft gestaan (AEX)? Er is veel onrust in de wereld en Europa kan zomaar in een recessie terecht komen. De onrust met Rusland, problemen in China en in veel moslimlanden belooft eveneens weinig goeds. Het IMF heeft zijn verwachtingen voor de economische groei al bijgesteld.

Juni 2017

Op 12 juni 2017 ging de AEX 1% omlaag, nog niet een beurscrash, maar was dit een eerste prikker naar beneden? Veel is afhankelijk van wat de grote partijen gaan doen. De vakantieperiode komt eraan, dus kan er ook een grote verkoopgolf op gang komen. Dat die golf er komt geloven de meesten wel, maar wanneer wordt het? Komt die beurscrash er?

Beurs februari en maart 2018 en april 2018

Januari 2018 was een goede beursmaand, maar dat betekent tegelijk dat de koersen verder werden opgepompt. Goede bedrijfsresultaten hielpen daarbij. De eerste week van februari was het al een stuk minder en begon het opgaande potentieel te kraken. Op vrijdag 2 februari zagen we een klein voorproefje met dalingen. De Dow daalde ruim 2,5% en de Nasdaq bijna 2%. Ook de AEX liet een veer (-1,2%), maar deze beurs sloot voordat de forse dalingen in de VS manifester werden. De AEX kan dus verder omlaag. In geheel februari daalde de AEX 15% vanaf de top, in maart zien we na de aankondiging van de importheffingen op aluminium en staal en een mogelijke handelsoorlog met China, wederom forse dalingen op de beurs. In april 2018 en mei 2018 was er weer een fors herstel.

AEX oktober 2018

De beurs kwakkelt sinds de zomer. De AEX-index sluit op 10 oktober 2018 op 528,03. Dit was 28 augustus 2018 nog 565,25. Nog geen crash, maar wel een correctie. Het is ook een verlies ten opzichte van de beginstand van 2018, op dinsdag 2 januari 2018 (eerste handelsdag in 2018) sloot de AEX op 544,79 punten. Op 11 oktober sloot de AEX nog een stuk lager, -2% op 517,89. Op 15 oktober stond de AEX intraday zelfs op 512 punten. Maar de opties, vaak gekocht op veel hogere niveaus, zullen in de week van 17 oktober expireren. De beurs stijgt dan ook weer om de verliezen te beperken, ook al is er fundamenteel niets veranderd. In de week van 23 oktober 2018 is een nieuwe forse daling dus zeker mogelijk. Op 23 oktober 2018 sluit de AEX inderdaad een stuk lager, 510,86 terwijl de laagste stand van de dag zelfs 509,20 is. Op 24 oktober 2018 sloot de beurs weer lager, op 507,08 punten, op 25 oktober een forse stijging (dead cat bouncing). In de slotveiling werd op 26 oktober 2018 het verlies van ruim 2% teruggebracht naar een verlies van 1,10% om te sluiten op 507,52, we stonden even op een low van 500,79, net nog boven de 500 dus. Na een stijging volgde op 30 oktober 2018 een laagste punt op 505,50, met een slot op 510,73. Hadden we daarmee het ergste gehad of juist niet?

AEX december 2018

Beleggers weten het niet meer precies, omhoog, omlaag. Intraday zijn er op 6 december 2018 forse dalingen op de AEX van 3,75%. Een AEX van krap 496 punten nog maar, ruim beneden de 500, om af te sluiten met een daling van 3,3% op 499 punten. Ook twee weken later, 18 december 2018, opent de AEX lager, op ruim 495 punten. Op 20 december 2018 opent de AEX op 487 punten, op 21 december 2018 op 482 punten en op 27 december 2018 werd er gesloten op 476 punten, verder omlaag dus. Er zijn vele zorgen, zoals de handelsperikelen tussen de VS en China maar ook de omgekeerde rentecurve die mogelijk een recessie voorspelt voor 2020.

Tweets Trump in 2019 en 2020

Ook in augustus 2019 maken de tweets van president Trump beleggen een grillige zaak. Dan is er geen deal met China en veel ellende, een dag later volgt er een tweet met zalvende woorden. Dat maakt het lastig. De handelsoorlog met China lijkt er in werkelijkheid namelijk niet minder op te worden. Dat kan eind augustus 2019 en september 2019 nog veel koersellende geven. Op 25 juli 2019 sloot de AEX op 583 punten, deze daalde naar 535 punten op 15 augustus 2019 (-8,2%), gevolgd door een stijging naar 547 punten op 27 augustus 2019. Een verdere daling ligt voor de hand, maar ja die tweets en die handelshoop op een deal met China doet beleggers nog aarzelen. De renteverlagingen van centrale banken doen de koersen vanaf september 2019 stijgen (AEX van bijna 600 punten in november), daarna dalen en weer stijgen. Na een forse dip begin oktober is er ook weer een forse stijging geweest. Waarop was die gebaseerd? Hoe lang nog gaat dit zo verder, een crash komt immers altijd onverwacht? De wereldeconomie lijkt wel al af te koelen. De handelsoorlog met China zal de beurs geen goed doen, er dreigt een handelsoorlog met Europa, de wereldhandel koelt af, Brexit is uitgesteld, de crash van de Turkse lira, de begroting van Italië, bijna te veel om op te noemen. Er is een tijdelijke overeenkomst met China gesloten medio december 2019, maar heel behelst het niet. Toch stijgen de koersen verder. Opvallend hoe de koersen omhoog zijn gegaan op handelshoop, elke keer weer. Als Trump tweet dat er een bijeenkomst is met de president van China, stijgt de beurs. Als een paar dagen later blijkt dat de bijeenkomst niet doorgaat, reageert de beurs nauwelijks. Vervolgens komt er een gedeeltelijke deal en die wordt op de beurs warm verwelkomt. Is dat wel zo logisch?

24 februari 2020, 25 februari 2020, 26, 27 en 28 februari 2020

Op maandag 24 februari 2020 is er een intraday low op de AEX van -4,6%, de dagen ervoor was er ook al een verlies van 2%. Dat verlies kan in februari en maart 2020 vrij eenvoudig verder oplopen, als er geen ingrepen komen van de Europese Centrale Bank. Was de top 630 punten op de AEX, een terugval naar 550 punten en lager lijkt goed denkbaar. Slot 24 februari op 593,30. De intraday low op 25 februari 2020 bedraagt -2% naar 581,52 punten. Slotkoers 582,71 (-1,8%). Tijdelijke low op 26 februari 2020 is een AEX van 565,27, wederom -3%. Toch sluit de AEX op slechts een verlies van 0,16% op 581,78 omdat in de VS de beurzen plots stijgen. Kennelijk heeft de Fed ingegrepen, want het corona virus covid-19 is uiteraard niet de wereld uit en een verdere daling van de AEX zeer waarschijnlijk ook niet. En inderdaad op 27 februari zien we een tijdelijk dieptepunt van 553,15 punten, -5%. De koersuitslagen zijn groot. De tussentijdse daling met 5% was kennelijk percentage waarop op de rem werd gestaan, de beursindex AEX sloot de dag af met een verlies van 3,7% op 559,98 punten. In minder dan 1 week tijd is deze index met 70 punten ofwel 11% gedaald.
Op 28 februari opende de AEX op 541,44 punten (-3,3%) en zette een laagste notering op 531,18 punten (-5,1%). De slotkoers is 539,38 punten (-3,7%), lager dan de openingskoers maar een stuk hoger dan het dieptepunt. In de slotveiling kreeg de AEX nog een opvallende tik omhoog. Maar als het coronavirus ons economisch terugzet op 2 januari 2019, dan hoort daar een AEX bij van minder dan 480 punten. Nog 60 punten te gaan, maar eerst een korte rebound (opleving) en dan de daling moet ook niet worden uitgesloten. Belangrijk is wat de Fed doet, wat grote beleggers beslissen en welk nieuw corona nieuws naar buiten zal komen.

maandag 2 maart 2020

De eerste handelsdag na de beurscorrectie in de week hiervoor opende de AEX met een winst van 2,2% op 550,95 punten en liep door naar 554,32 punten. Een technische correctie zo blijkt, want in de loop van de middag staat er als laagste punt 530,14 (-1,7%) , een verschil van 24 punten ten opzichte van de top van vandaag. De OESO liet weten een fors lagere wereldgroei te verwachten in 2020. Door een hoger Wall Street (FED) wist de AEX toch 0,52% hoger te sluiten op 542,17 punten. Een beperkte stijging vooralsnog en de onzekerheden zijn groot.

dinsdag 3 maart 2020

Onder druk van Trump heeft de Fed de rente met 0,5% punt verlaagd. Beleggers zijn er blij mee, maar dit verandert weinig aan het effect van het coronavirus, de aanvoer van goederen stokt uiteraard nog steeds. Er is een opluchtingsrally op de AEX (+3,5% naar 561 punten), maar dat kon wel eens van zeer tijdelijke duur blijken te zijn. Aan het slot van de handel bleef er een stijging over van bijna 1,5% op 550,22 punten.

woensdag 4 maart 2020

Na een sell off op de Dow (-3% op 3 maart 2020), stijgt de AEX op het nieuws dat Joe Biden een betere kans maakt om president te worden en verlaagt de Canadese Centrale bank de rente met 0,5% punt. De paniek bij de centrale banken is groot. De AEX schommelt tussen de 547,37 en 561,29 punten. Een goede economische reden voor een stijging van de koersen ontbreekt vooralsnog. Slotstand AEX 557,73 (+1.36%).

vrijdag 6 maart 2020

De beurs opent lager op 540,58 punten, dieptepunt is 528,49 (-4,5%), lager dan het dal op 28 februari 2020. De banencijfers van deze vrijdagmiddag kunnen nog verandering brengen, maar de daling lijkt weer ingezet. De beurs sloot op 531,29 (-3,85%). De cash lijkt nog niet voorbij.

maandag 9 maart 2020, crash

Een opening van 25 punten lager op 506,95 en een voorlopig laagste punt van 485,73 (-8,6%), min 45 punten op de AEX. Een intraday crash. De beurs sluit fractioneel hoger dan dit dieptepunt op 490,66. Dat is een verlies van 41 punten ofwel 7,65% op 1 dag. Dit verlies is vergelijkbaar met het verlies op 8 oktober 2008 (kredietcrisis), toen bedroeg het verlies 7,68%. Dit is dus een zwarte maandag die in het lijstje met grootste verliesdagen hoort. Waarschijnlijk zijn we er nog niet, maar centrale banken zullen waarschijnlijk wel weer van zich laten horen. De bitcoin daalt vandaag overigens 14%.

dinsdag 10 maart 2020, ook rood

Een dag van technisch herstel leek logisch, zeker nu de olieprijzen stijgen (waarom is onduidelijk), er hoop is op stimuleringsmaatregelen en de short squeeze. Bij de short squeeze moeten mensen die gokten op een verdere daling van de beurs snel aandelen bijkopen, waardoor aandelen duurder worden. Een technisch herstel dat nog weinig zegt over het vervolg van de crash lag voor de hand. Op dinsdag 10 maart was de hoogste stand van de AEX dan ook fors hoger, 513,24 punten, een stijging met 4,6%. Toch sluit de AEX met een verlies van 1,2% op 484,70 punten.

woensdag 11 maart 2020, ook rood

Er was opleving, zeker toen de Britse Centrale bank de rentevoet verlaagde met een half procentpunt. De AEX liep op tot 497,66 punten, +2,7%. Maar ook dit liep met een sisser af toen de VS lager opende. De AEX sloot op 484,16 punten, dus weer rood, nu -0,11%. Geen groot verlies maar wel 13,5 punten lager dan de intraday top. De hoop is gevestigd op maatregelen van de ECB, maar er is nu al een paar keer gebleken dat een rentestap nauwelijks werkt op korte termijn.

donderdag 12 maart 2020, bloedrood

Trump heeft vaak voor een opleving van de beurs gezorgd, dit maal zet hij de negatieve glijbaan verder in werking door een vliegverbod van de EU naar de VS voor niet-Amerikanen. Het is van dik hout in de effectenhandel vandaag, in de VS werd de handel vanmiddag zelfs even stilgelegd (standaard bij een grotere koersdaling dan 7%). De AEX heeft 428,09 punten als laagste punt (- 56 punten ten opzichte van gisteren, - 11,6%). De beurs gaat de dag uit met een koersverlies van 10,75% op 432,10 punten. Ook deze dag hoort met stip in het rijtje van dagen met crashes en koersdalingen. De bitcoin verliest op 1 dag ongeveer 25% van zijn waarde. Onderliggend is de schade groot, zo verliezen ABN AMRO, Aegon en ING grosso modo 20% aan waarde.

vrijdag 13 maart 2020

De beurs gaat alle kanten op. In de middag stond de AEX op +8%, op bijna 467 punten. Ongekend. Na de opening van Wall Street sloeg langzaam het tij om en verscheen er zelfs een verlies op de borden (-1,6%), 425,2 punten. Tot de slotveiling was de stand negatief (-0,3%), maar de slotveiling zorgde voor een tik omhoog waardoor de AEX eindigde op een slotstand van 432,85 punten, +0,17%, nagenoeg onveranderd.

maandag 16 maart 2020

Vrijdag 13 maart 2020 in de avond riep Trump de noodtoestand af en kondigde een noodpakket aan. Dat leidde in het laatste half uur op Wall Street tot een rally (short squeeze en hoop) en dat zou ook voor de AEX op vandaag zichtbaar moeten zijn. Maar in het weekend werden wereldwijd beperkingen aangekondigd in verband met corona en als klap op de vuurpijl verlaagde de FED de rent op zondag met 1% punt. Los van dat een renteverlaging niet helpt en dus onverstandig is, is een dergelijke maatregel op een zondag afkondigen een ernstig teken aan de wand. Bij het openen van de beurzen vanmorgen tuimelde iedereen over elkaar heen om te verkopen. De AEX opende op 409 punten, -5,5%, maar daar zaten nog niet alle koersen in verwerkt. Vervolgens werd een voorlopig laagste punt bereikt van 393,27 punten, -9,1%. Maar op een dag als vandaag, kan het nog alle kanten op gaan. En dat deed het ook om af te sluiten met een verlies van 3,7% op 416,77 punten. De bitcoin blijft verliezen (-10%) en is vandaag 5.050 dollar waard.

dinsdag 17 maart 2020

De beurs daalde in het begin van de handel naar 401,66 punten (-3,7%), maar steeg later in de middag naar 432 punten (+3,6%). Maar wees niet gerust, de FED heeft inmiddels vele bazookas ingezet waaronder het opkopen van commercial papers, dat zijn leningen die niemand wil hebben, leningen zonder onderpand. Ook in 2008 tijdens de kredietcrisis werd deze maatregel getroffen, geen goed perspectief dus. De daytrader kan overigens vandaag goed geld hebben verdiend en ook de bitcoin steeg fors met meer dan 10%. Slotstand AEX is 424,26, een stijging van 1,8%.

woensdag 18 maart 2020

Vandaag stond de AEX de hele dag in het rood. De openingskoers gaf een verlies van 3,2% (AEX van 410,85), zakte naar 398,04 (-6,2%) en sloot af met een AEX van 410,10 (-4,75%). Een crash in etappes, met forse uitslagen. Een vat Brent olie kost nog maar een 26 dollar.

donderdag 19 maart 2020

Ook vandaag ging de beurs van Euronext AEX alle kantten op. Er was een opening van 403,71 punten, een laagste punt van 398,46 (-0,15%) en een slotstand van 422,75 (+4,62%). Een herstel, maar waarschijnlijk slechts een technisch herstel omdat veel handelaren scheef zitten. Ondersteuning bood het grote noodpakket van de ECB, een extra opkoopprogramma van obligaties met een waarde van 750 miljard euro ter ondersteuning van landen als Italië. DNB en Duitsland stemden tegen deze maatregel, maar de Franse president LaGarde zette haar zin door, zoals ook Draghi al zo vaak deed.

vrijdag 20 maart 2020

Vandaag een relatief rustige dag met een positief slot, maar niet een slotstand op de top van de dag. De AEX sloot op 431,98 punten (+2,18%), waarbij vooral vele financiële fondsen het goed deden (banken en verzekeraars). Dit rustigere verloop is een relatief goed teken, maar de berichtgeving in het weekend over corona en Wall Street zullen toch vooral bepalen of ook de volgende handelsdag een positieve zal zijn. In een bearmarket (berenmarkt) horen dagen met koersstijgingen die worden afgewisseld met (forse) dalingen. Is de crash over? Nou het slechte slot op Wall Street (bijna -5% op de Dow) belooft weinig goeds.

maandag 23 maart 2020

De AEX stond vanaf de start in de min door het coronavirus en het slechte slot van de Dow Jones op de vrijdag ervoor. De openingskoers was 411 punten (-4,9%) maar dit verlies kon wat worden teruggedrongen. In de loop van de middag stond de AEX zelfs een procent in de plus toen de FED een groot pakket aan maatregelen bekend maakte. Dit duurde niet lang, want Wall Street opende fors negatief wat leidde tot een slot van de AEX van 423,73 punten, nog altijd een verlies van 1,9%.

dinsdag 24 maart 2020

Vandaag het omgekeerde beeld, groen en nog eens groen. Dat zou een bearmarket rally bmr kunnen zijn en een bull trap, wat betekent dat de beurzen de komende tijd ook weer hard kunnen dalen om de crash voort te zetten. De opening was op 441 punten (+4,2%), het slot op 461,74 (+9%). Een forse stijging dus. Bijna alle aandelen stegen in waarde, het hardst binnen de AEX deed dit Royal Dutch Shell, met 22,5%. Dat Shell hard steeg kwam aanvankelijk door de grote stijging van een vat Brent olie, maar Shell steeg door terwijl de olieprijs het hoogste niveau niet kon vasthouden en net onder de 30 dollar sloot.

woensdag 25 maart 2020

Veel onzekerheid op de beurs, maar wel een stijging. Een stijging die niet breed gedragen wordt. Vooral Galapagos en Shell deden goede zaken. Shell is in een paar dagen al 60% gestegen en stuwt zo de AEX omhoog. Opvallend is ook dat in de slotveiling de AEX een vol procent punt hoger werd gezet door juist nog wat extra Shell te kopen. De AEX sloot zo op 475,40 punten, 2,9%.

donderdag 26 maart 2020

Op een dag dat ongeveer 3,3 miljoen Amerikanen bij de overheid aanklopten voor een uitkering (bijna elf keer zo veel als een week eerder) steeg de AEX 1,6% naar 482,99 punten. Wederom in de slotveiling een sprong van 0,8% extra (verdubbeling dus). Waar in de AEX vooral Shell voor een sprong lijkt te worden gebruikt, is dat bij de Dow Boeing (zwaargewicht steeg de laatste dagen 60%, terwijl een week geleden niemand een aandeel Boeing wilde hebben). Zo wordt een nieuwe bubble gecreëerd, als steun voor de markt bedoeld, maar hoe lang dat nog goed gaat?

vrijdag 27 maart 2020

Een dag waarvan men had kunnen weten dat die eraan zat te komen: rood en nog eens rood. Toch was het slot door de slotveiling waarin de AEX (kunstmatig) 0,6% punt hoger werd gezet, minder slecht dan had gekund. De AEX sloot op 464,93 punten ofwel met een verlies van 3,75%.

maandag 30 maart 2020

Een overwegend positieve dag voor de AEX die afsluit op 475,98 (+2,38%). Wederom werd de stand in de slotveiling fors hoger gezet. Grote dalers waren de banken, omdat ze hun dividend vooralsnog hebben opgeschort. Wall Street is uiteraard zeer belangrijk voor de beursontwikkelingen op dinsdag 31 maart 2020, de laatste dag van het eerste kwartaal in 2020.

dinsdag 31 maart 2020

De AEX wist de laatste dag van het eerste kwartaal in 2020 af te sluiten met een winst van 1,6% op 483,44 punten. De vraag die morgen zal worden beantwoord is of dit ook het einde was van de crash en langzaam verder aan een opbouw kan worden gewerkt. Zeker is dat de economische gevolgen van de coranacrisis groot zullen zijn, tegelijkertijd wordt er door de centrale banken en overheden veel nieuw geld in de economie gepompt.

woensdag 1 april 2020

Wederom een forse min op de AEX na een negatief slot van de Dow op 31 maart 2020 en de slechte coronaberichten die ook steeds meer in de VS laten zien hoe erg het is. De AEX sloot op 471,30 punten met -2,5%. Daarmee is de winst van de vorige dag weer meer dan verdwenen.

donderdag 2 april 2020, tweet Trump

Deze dag was de dag van de stijgende olieprijs en de enorme werkloosheid in de VS. In de middag werd bekend dat de werkloosheid in de VS in 1 week tijd met 6,6 miljoen personen was gestegen. Daarmee steeg de werkloosheid in de VS van 3,8% van de beroepsbevolking naar ongeveer 10%. Ter compensatie van dit slechte nieuws verzond Trump een tweet waarin hij meldde dat hij met de Russische president Poetin en de Saoedische kroonprins de afspraak heeft gemaakt de olieproductie met 10 miljoen vaten te verminderen. Niemand weet of dit per dag zal zijn en of het ook zo is (de handelsoorlog met China zou volgens Trump ook zo voorbij zijn), maar het gevolg was dat de olieprijzen met tot 20% stegen. Nu zijn stijgende olieprijzen niet gunstig voor de consument (duurder aan de pomp en duurdere producten in de winkel), maar de grote oliebedrijven die zwaar wegen in de AEX en de Dow deden de indices fors stijgen. Slotstand AEX 487,28 punten, +1,48%. Maar ja, is men de hoge werkloosheid in de VS nu echt vergeten of werd dit gegeven maar tijdelijk naar de achtergrond verdreven door een tweet?

vrijdag 3 april 2020

Er speelde veel, zo werd duidelijk dat (pas) op maandag 6 april over een eventuele vermindering van de productie van olie wordt gesproken. Niet gek dat Shell met ruim 5% daalde en de index meetrok. Ook werden de verzekeraars afgestraft omdat ze waarschijnlijk geen dividend zullen uitbetalen, een oproep van DNB (Aegon bijvoorbeeld -8,5% en Nationale Nederlanden -7,5%). In de VS verminderde het aantal banen met 701.000 (exclusief de landbouw). Uiteraard kwam ook de werkloosheid in de VS hoger uit dan verwacht. Daarom was het een klein wonder dat de AEX met "slechts" 1,4% daalde naar 471,47 punten. Als er donderdag 8 april 2020 een goede oliedeal uit de bus rolt, kan de beurs omhoog, anders bestaat de kans op een grote (verdere) daling.

maandag 6 april 2020

Een mooie beursdag met als voornaamste reden dat men gelooft dat de coronacrisis (binnenkort) over zijn hoogtepunt heen is. Maar dat zou wel eens veel te optimistisch kunnen zijn en een tweede grote daling kunnen gaan inluiden. Eerst nog eens omhoog, op de AEX met 3,9% naar 489,82 punten. Ook de oliedeal hangt nog boven de markt van deze verkorte handelsweek in verband met Goede Vrijdag.

dinsdag 7 april 2020

Een dag van een geforceerd herstel waarbij met fors hogere koersen werd geopend en met alle macht geprobeerd werd om daarna koersdalingen te voorkomen. De AEX zou ook moeten sluiten boven de 500 punten, zo leek het doel. Het koersverloop kent inmiddels meerdere gaten (gaps) en geforceerde koersbewegingen. De AEX sloot net onder de 500 punten op 499,85, een +2,05%.

woensdag 8 april 2020

Bijna de hele dag stond de AEX negatief en was duidelijk dat er bij sommige partijen veel aan gelegen was om de index niet te veel te laten zakken. In de VS ging men met een plus van start en leidde de koopdrift daar tot het wegwerken van het verlies van de AEX naar een plus van 0,01% (vrijwel niets dus). In de eindveiling werd wederom de AEX hoger gezet door partijen, waardoor deze afsloot met een winst van 0,17% op 500,71 punten. Ook de gewenste 500 punten werd met deze handelswijze binnengehaald.

donderdag 9 april 2020

Vrijdag 10 april zijn de beurzen dicht, ook in de VS in verband met Goede vrijdag. Op Tweede Paasdag is de beurs in Nederland (Euronext) dicht, in de VS niet. Deze donderdag leek veel op de donderdag van vorige week toen een tweet van Trump over olieprijzen de beurzen deden stijgen. Vandaag wederom slechte cijfers (eerste werkloosheidsaanvragen in de VS namen met 6,6 miljoen toe) en nu was het de FED die de beurzen te hulp kwam met een extra steunpakket van maar liefst 2,3 biljoen dollar. De AEX sloot met een plus van 1,5% op 508,04 punten. Het bellen blazen lijkt zo te worden voortgezet. Voor een daghandelaar uitstekende tijden uiteraard.

dinsdag 14 april 2020

De AEX begon de eerste dag na het paasweekend optimistisch met ruim 512 punten, een plus van 0,8% en wist deze winst ook nog even verder uit te breiden. Een lagere olieprijs en koersverliezen van banken en financiële waarden deden de AEX uiteindelijk sluiten op 507,74 punten, een verlies van 0,06% (miniem verlies, wederom met de hulp van de slotveiling).

woensdag 15 april 2020

Een rode dag voor vrijwel alle aandelen. De AEX is weer terug op het niveau van 6 april 2020. De AEX sloot op 491,13 punten, een daling met 3,3 procent. ING daalde maar liefst 8,5%, ABN AMRO met 8,3%. Wellicht koopkansen de komende dagen, maar dat hangt ook sterk af van Wall Street. Bovendien dreigt nog steeds een forse daling (bear market rally, gevolgd door een daling). Brent olie daalde met 8% naar 26,6 dollar en de Texan Oil (WTI) daalde naar onder de 20 dollar. Dat betekende voor Shell een daling met 7,4%.

donderdag 16 april 2020

5,2 miljoen extra Amerikanen werkloos in 1 week tijd, ruim 140.000 personen meer dan werd verwacht. De teller staat op ruim 22 miljoen aanvragen in een maand tijd. Toch weerhield dit de AEX niet om te stijgen, waarbij vooral ASML en ASMI het goed deden. ASMI steeg ruim 8%. De stijging van de AEX was nog groter geweest als Shell niet was gedaald met 3,5%. De AEX sloot op 496,08 punten een plus van 1 procent, ongeveer 5 punten erbij.

vrijdag 17 april 2020

Een groene beurs op basis van een aantal berichten. Zo wil Trump de lock down in een aantal staten versoepelen en mogelijk opheffen, maar gaat de president daar niet over maar de gouverneurs. Het middel tegen ebola Remdesivir geeft hoopvolle resultaten bij de behandeling van coronapatiënten (klinisch onderzoek van de Universiteit van Chicago), maar een vaccin is er nog niet. Rusland en Saudi Arabië gaan weer praten over een verdere productiebeperking, maar de beperking is er nog niet en WTI crude oil staat op 18,14 dollar (ruim onder de 20 dollar). De AEX sloot op 505,82 punten, +1,96% In de slotveiling werd de beurs (wederom) fors hoger gezet. Het weekverlies bleef zo beperkt en geeft een betere uitgangspositie voor de volgende week.

maandag 20 april 2020

De kopers op de markt wilden graag dat de AEX boven het weerstandsniveau van 510,90 punten zou sluiten. Hier waren negen pogingen voor nodig, grote partijen waren kennelijk aan zet. In de slotveiling werd de AEX nog wat hoger gezet op een niveau van 512,76 (plus 1,4%). Dit bij een fors dalende olieprijs, een vat WTI kost nog maar 10,5 dollar, let wel ruim 47% minder dan vrijdag 17 april 2020, en toch gaat de AEX zo verder omhoog. De AEX als uitblinker in Europa., maar Wall Street moet nog komen.

dinsdag 21 april 2020

Het zijn bijzondere tijden, gisteravond kon u een vat WTI olie kopen voor -40 dollar, met andere woorden u hoefde niet te betalen maar kreeg 40 dollar toe als u de Amerikaanse olieproducent van zijn overvloed aan olie wilde verlossen. Dit had een negatieve invloed op de handel van 21 april 2020. Shell daalde bijvoorbeeld met 4,75% naar ruim 15 euro. Uitblinker vandaag was Pharming met een plus van 28%, omdat er kennelijk goede resultaten tegen corona, Covid-19, worden behaald met het medicijn
Ruconest. De AEX sloot de dag met 495,76 punten, met -3,3%.

woensdag 22 april 2020

Geholpen door minder lage olieprijzen deed Shell het goed met een stijging van ruim 6%. Er waren ook bemoedigende kwartaalcijfers, bijvoorbeeld van Akzo (bijna +8%). De sfeer zat er goed in, maar de beurzen stuiteren zo van dag op dag van een min naar een plus en vice versa. Vandaag een plus van 2,8% voor de AEX (509,62 punten).

donderdag 23 april 2020

De AEX begon met een min maar eindigde de dag met een plus. Slechte cijfers van de werkloosheid in de VS (weer 4,4 miljoen werklozen erbij, lagere woningverkopen, minder bedrijvigheid, grote overvloed aan olie), maar juist een hogere olieprijs deed de boel stijgen. En niet zo maar hoger, een vat WTI olie steeg in de middaghandel met 54% en een vat Brent olie met 15%. De AEX sloot zo op 512,73 punten (+0,6%). Opvallende bewegingen op de beurs dus.

vrijdag 24 april 2020

De AEX startte de dag fors negatief op 503,56 (-1,8%), maar wist zich gedurende dag bijna helemaal terug te vechten totdat Wall Street open ging. Er waren tegenvallende cijfers uit de VS (consumentenvertrouwen laag, minder duurzame goederen), maar daar stond een nieuw pakket steun tegenover dat door het Congres werd aanvaard. Het was niet zo zeer Wall Street dat negatief opende, maar de kopers op de AEX leken verdwenen. Zo kon de AEX afsluiten op 504,94, een verlies van 1,5%. Dat is ongeveer de stand van vorige week vrijdag, de weekwinst was daarmee meer dan weggepoetst.

maandag 27 april 2020

Hopend op verdere stimuli van de ECB en de Fed (Japan kwam vandaag met een extra pakket), waren de beurzen positief gestemd. Financiële waarden deden het goed (ING bijvoorbeeld met +6%). Daarmee werd het verlies van afgelopen vrijdag bijna weggewerkt. De beurs bevindt zich duidelijk in een trading range en probeert de weg naar boven te vinden, valt soms eruit en komt dan weer boven, niets definitiefs. De AEX sloot op 512,19 punten (+1,4%).

dinsdag 28 april 2020

De beurs kwam weer een trede hoger terecht, ondanks slechte cijfers (consumentenvertrouwen VS nam sterk af). Deze trede is belangrijk om opwaarts te kunnen doorstomen, maar dat is een technische reden. Een economische reden voor een extra hogere AEX lijkt vooralsnog te ontbreken. De AEX sloot op 519,97 punten, een stijging van 1,52%. Wederom zorgt ook de slotveiling tot een verhoogde AEX. Grote partijen op de beurs willen kennelijk dat de opmars doorzet, maar daarmee ligt ook een tweede forse correctieve daling de komende tijd op de loer.

woensdag 29 april 2020

Vandaag weer een zeer opvallende beursdag. De beurs opende fors hoger, maar verloor deze winst al snel om daarna tot 14.30 uur te wachten, het tijdstip waarop de economische groei in de VS uit het eerste kwartaal bekend zou worden gemaakt. Slechte cijfers werden verwacht en inderdaad de groei was een fors verlies, de groei bedroeg -4,8%, en dat voor een kwartaal waarin de coronacrisis in de VS maar voor een deel zichtbaar is. Tegelijkertijd verscheen er een bericht van farmaciebedrijf Gilead Sciences. Werd op 23 april 2020 nog in de in de Financial Times gemeld dat Remdesivir (medicijn tegen ebola) onvoldoende werkt tegen corona, vandaag maakte het bedrijft tegelijkertijd met de economische groeicijfers bekend dat er zeer bemoedigende resultaten worden bereikt. Dit nieuws deed de beurzen in een rechte lijn stijgen. De AEX sloot op 526,96 punten (+1,3%), een bank als ABN AMRO steeg maar liefst 7,3% en Arcelor Mittal bijna 13%. Dit terwijl de huisverkopen in de VS met 21% daalden en de olievoorraden met 9 miljoen vaten toenamen.

donderdag 29 april 2020

Het feit dat Royal Dutch Shell het kwartaaldividend fors verlaagt (de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog) en slechte cijfers uit de VS zorgden voor een negatieve beurs. Shell daalde met ruim 10% en dat alleen al betekent door de zware weging van Shell in de index een daling van de AEX met ongeveer 1,2%. De banken deden het slecht, de ECB neemt nauwelijks extra maatregelen (rente blijft gelijk en steunpakketten nagenoeg ook) en rekent op een krimp van de economische groei in de eurozone tot 12 procent. De werkloosheid nam in de VS nog eens met 3,8 miljoen personen toe tot ruim boven de 30 miljoen. Dit alles leidde tot een AEX van 512,92 punten, een daling met 2,7%. Dit is nagenoeg het niveau van 27 april 2020.

maandag 4 mei 2020

Vandaag moest de AEX twee beursdagen inhalen ten opzichte van de Verenigde Staten (Dag van de Arbeid en de avond ervoor), dagen waarin de Dow sterk negatief sloot. De verwachtingen waren daarom niet hoog gespannen, maar de AEX sloot toch niet zo laag als geopend werd, een deel werd gedurende de dag nog goedgemaakt. De AEX sloot op 496,31 punten (-3,25%). Alle fondsen binnen de AEX sloten in het rood met uitzondering van Ahold. Grote minnen ook bij de financials en wederom Royal Dutch Shell (oorzaak: verlagen van het zeker gewaande dividend). Hoe erg dit is voor de AEX? Vandaag staan we weer op het niveau van ongeveer 21 april 2020, het is dus best te overzien. Maar ja, wat zit er nog meer in het vat?

dinsdag 5 mei 2020

De olieprijzen stegen fors en de DOW sloot gisterenavond de handel positief af. Dit en de positieve opening in de VS in de middag deden de AEX fors stijgen, geholpen door Shell. Royal Dutch Shell steeg 6,5%. De AEX sloot op 509,83 (+2,7%). En zo gaat de beurs al dagen op en neer met een stand van de AEX die inmiddels fors boven de 500 punten staat. Wat zit er nog meer in het vat?

woensdag 6 mei 2020

De AEX had niet de kracht om de stijging voort te zetten, een lagere olieprijs hielp uiteraard niet. Shell daalde met 4,3%. Ook de grote afname van de werkgelegenheid in de VS deed de beurzen geen goed, de werkgelegenheid daalde met 20,2 miljoen in de maand april 2020 in de VS. Geen verrassend cijfer, wel hoog uiteraard en dat is nadelig in de VS waar de consumentenbestedingen belangrijk zijn en werklozen er fors in koopkracht op achteruit gaan. De AEX daalde naar een stand van 505,52 punten (-0,84%), nog steeds boven de 500 punten dus.

donderdag 7 mei 2020

Het zat vandaag mee op de beurs. De opening was al positief door een betere Chinese export en meevallende kwartaalcijfers (Arcelor Mittal steeg 7,5%. Ahold noteerde een omzet die 48% hoger was doordat er gehamsterd werd in verband met corona), een versoepeling van de lockdown. De AEX sloot met een winst van 2,12% op 516,26 punten.

vrijdag 8 mei 2020

Betere cijfers dan verwacht bij ING (een winstverlies van ruim 40%), de aankondiging dat de VS en China weer gaan praten en een beter dan verwacht banenrapport in de VS (banenverlies van 20,5 miljoen in april 2020 in plaats van de verwachte 22 miljoen, enorme aantallen dus) stemden de beurs mild. De AEX sloot met een winst van 0,8% op 520,57 punten, ongeveer het niveau van 28 april 2020. Sinds 7 april schommelt de AEX binnen een bandbreedte van ongeveer 495 en 527 punten, zijwaarts dus.

maandag 11 mei 2020

De beurzen zoeken naar richting. Enerzijds heerst er positivisme omdat de lockdowns voor corona in vele landen worden versoepeld, anderzijds lijkt in Zuid-Korea sprake van een twee golf aan corona juist door de versoepeling van de lockdown. De AEX schommelde tussen grofweg een stijging met 1% en een daling met 1% om nagenoeg onveranderd te sluiten. De AEX sloot op 520,33, dat is 0,05% minder dan afgelopen vrijdag.

dinsdag 12 mei 2020

Weer geen richting, wel een dreiging van topvorming en daling. Trump en China maken weer ruzie, niet goed voor de beurs. De beurs sloot vrijwel onveranderd op 520,44 punten (+0,02%). Aegon en ING deden goede zaken, morgen de kwartaalcijfers van ABN AMRO.

woensdag 13 mei 2020

Een daling van de AEX kon worden verwacht en dat gebeurde vandaag ook. De financiële waarden deden het slecht, onder aanvoering van ABN AMRO (-9,1%) dat meer geld opzij zette voor slechte leningen (in verband met corona) en zo een groter verlies boekte dan verwacht. Onderliggend waren de operationele resultaten van ABN AMRO niet slecht. Adyen (financieel, maar meer een internetbedrijf) deed het wel heel goed (+5%). De AEX begon negatief en sloot negatief. Aan het slot was het verlies 1,6% op 512,19 punten. Dit is dezelfde slotstand als op 27 april 2020.

donderdag 14 mei 2020

Vandaag een daling op de AEX die in de loop van de dag opliep tot meer dan 3,3%, sommige aandelen verloren 5% of meer. Na 16.00 uur trad er wat herstel op bij een aantal fondsen (ABN AMRO ging bijvoorbeeld van -6% naar slechts -0,3% an het slot en was even positief). Shell daalde fors, met 4,6%. De AEX als geheel daalde met 2,6% naar 499,03 punten. Onder de 500 punten dus weer, maar er heeft vandaag ook een stand van de AEX gestaan van 492,4 punten. Het had erger gekund.

vrijdag 15 mei 2020

De AEX opende de dag vooral goed doordat de Chinese industriële productie in april 2020 beter was dan verwacht (volgens cijfers China). In de loop van de dag werden meerdere data uit de EU en de VS bekend die in het algemeen slecht waren (economische krimp Duitsland van 2,2% in het eerste kwartaal 2020, een daling van de detailhandelsverkopen in de VS met 17,2% terwijl op ruim -8% was gerekend). Dan zijn er ook de handelsproblemen tussen de VS en China (Trump uitte dreigingen, ook richting Huawei). Opvallend was dat het consumentenvertrouwen in de VS, ondanks dit alles en ondanks de hoge werkloosheid in de VS, steeg. Na de optie-expiratie om 16.00 uur verdampten de winsten op de beurs grotendeels, maar er bleef wel nog een plus over. De AEX sloot op 500,31 (+0,25%) en staat weer nipt boven de 500 punten.

maandag 18 mei 2020

Optimisme ten top vandaag, omdat de FED weer klaar staat om meer actie te ondernemen (interview Fed-voorzitter Powell dit weekend) en door de kennelijk hoopvolle resultaten voor een corona vaccin (farmaceut Moderna). Het kon niet op. De AEX steeg met 3,9% naar 519,89 punten. Alle aandelen in de AEX stegen en soms zeer fors (ABN AMRO steeg met 7,4%, ING met 7,2%, Shell met 8%, Unibail Rodomaco met 12,3%). Maar ja, het vaccin is er nog niet en een verder ingrijpen van de FED vindt uiteraard plaats omdat het slecht gaat met de economie in de VS. Die slechte cijfers over het tweede kwartaal 2020 zullen op enig moment echt naar buiten komen. Ook zal een short squeeze weer een rol hebben gespeeld. Vele handelaren hadden deze maandag een verdere daling verwacht (zaten short) en moesten door de forse koersstijgingen juist aandelen bijkopen.

dinsdag 19 mei 2020

De openingswinst van de AEX met ruim 1% werd al snel weer verkocht, door winstnemingen verdampte de winst namelijk. De AEX heeft zelfs een kleine procent in de min gestaan. Toch wist de beursindex gedurende de dag weer op te veren en sloot met een winst van 0,1% op 520,58 punten. Opmerkelijk dat dit lukte na de forse winst op maandag 18 mei 2020. ASML, ASMI en Adyen deden het goed. Maar zo waren er meer aandelen die een stukje duurder werden. NN steeg bijvoorbeeld met 3%.

woensdag 20 mei 2020

Met gerichte aankopen werd door grote partijen op de beurs aangestuurd op een AEX die hoger zou sluiten dan de laatste top sinds de laatste corona crash (top eind april 2020). Een hoger slot maakt immers de weg naar boven open zonder dat de eerdere top een weerstand is geworden. Beetje technisch, maar dit soort doorbraken zijn belangrijk en daarom mocht dit kennelijk ook veel geld kosten. De kopers hebben er kennelijk vertrouwen in dat het geld met winst zal worden terugverdiend. Veel nieuws was er niet, de olieprijs steeg doordat de olievoorraden lager uitvielen en dat zorgde voor een stijging van de olieprijs en Shell wat de stijging van de AEX completeerde. De spreiding van de koersen gedurende de handelsdag was groot. ING schommelde bijvoorbeeld tussen 4,98 en 5,26 euro, ABN AMRO tussen 6,07 en 6,56 euro. De AEX sloot boven de eerdere top op een niveau van 531,06 punten, een stijging van 2%.

donderdag 21 mei 2020

Op deze Hemelvaartsdag werd er gewoon gehandeld op de beurs, maar de grote kopers van gisteren leken vrijaf genomen te hebben. De AEX startte met een min doordat de beurs in de VS het woensdagavond minder goed deed dan gehoopt. En van deze min kwam de index ook niet meer af. Er waren namelijk slechte cijfers uit de VS (weer 2.4 miljoen werklozen erbij, ruim 1 op de 6 Amerikanen krijgt inmiddels een uitkering) en bovendien blijkt in de VS de conjunctuur te haperen. Geen opzienbarende ontwikkelingen in de huidige coronatijd, maar de beurs houdt er niet altijd voldoende rekening mee, vandaag wel. De AEX sloot op 522,81 punten, een verlies van 1,55%. Zonde van de opmars van gisteren.

vrijdag 22 mei 2020

Wederom moest de AEX een openingsverlies wegwerken, dit keer een verlies van 1,5%. Het verlies kwam vooral door oplopende spanningen tussen de VS en China. China wil immers nieuwe wetten instellen om de nationale veiligheid in Hongkong en Macau te waarborgen (lees het stoppen van de protesten tegen China). De kopers waren ook weer terug en zo kon de AEX afsluiten met een winst van 0,30% op 524,38 punten. ABN AMRO was een forse stijger (+3,9%).

maandag 25 mei 2020

Vandaag Memorial Day (herdenking Amerikaanse slachtoffers VS), wat ook betekent dat er in de VS niet wordt gehandeld en mede daardoor de handel in Europa dun was. Binnen de AEX waren de volumes 50 tot 80% lager dan op een gemiddelde beursdag. Als er in de VS geen handel is, blijft de AEX normaliter dicht bij huis, vandaag niet. Het versoepelen van de lockdowns in de wereld gaf kennelijk moed, evenals de betere cijfers uit Duitsland (ifo cijfers). De AEX steeg met 1,6% naar 532,82 punten en dat is weer iets hoger dan de top op 20 mei 2020. Positieve uitschieters waren er zeker, zo steeg Unibail Rodamco met 7,8%, waarschijnlijk is daarbij het idee dat zakelijk onroerend goed extra kan profiteren van het verder openstellen van de economie.

dinsdag 26 mei 2020

Een spannende dag vandaag, omdat ook de beurs in de VS open ging, na een lang weekend. De AEX opende met ruim een procent winst maar deze winst werd al snel verkocht (winstnemingen, men vertrouwde het kennelijk niet helemaal). De AEX raakte in het rood. Wel deden een aantal financiële waarden het goed op het gerucht dat de ECB met aanvullende maatregelen zal komen. Zo steeg ABN AMRO met bijna 10%, ING met bijna 7% en AEGON met ruim 8%. De AEX sloot op 531,30 punten, een verlies van 0,3%.

woensdag 27 mei 2020

Vandaag geen belangrijke economische data, die komen morgen. De AEX verloor zijn openingswinst gedurende de dag, te veel onzekerheden. De financiële fondsen waren de uitblinkers met plussen van 3 tot 6% (wederom ABN AMRO, ING en Aegon). Adyen daalde met 3,7%. Het verlies van de AEX bleef relatief beperkt, mede doordat de index in de slotveiling nog een paar tienen hoger werd gezet. De AEX sloot op 528,96 punten wat een verlies is van 0,45% ten opzichte van de slotstand van gisteren.

donderdag 28 mei 2020

Er waren vele slechte macro economische cijfers uit de VS. De voorlopige woningverkopen in de VS daalden in april met bijna 21%, de olievoorraden stegen fors, orders duurzame goederen daalden met 7,5, de economische groei nam in het eerste kwartaal met 5% af. En toch stegen de beurzen. Binnen de AEX waren de banken een beetje uit en was tech weer in (ASMI +4,5%, Adyen +4,75%). Worden hier bellen geblazen? De AEX sloot op 538,62 punten, +1,8%

vrijdag 29 mei 2020

Vandaag een min op de beurzen en die komt vooral door de oplopende spanningen tussen de VS en China over Hongkong. De beurzen aren fors opgelopen en dan is vaak een trigger genoeg om een daling te forceren. Overigens was bij het sluiten van de AEX nog niet bekend wat president Trump in de avond over Hongkong te melden zou hebben (speech Trump zorgde voor wat opluchting, anders dan verwacht). De AEX daalde over een breed font naar 532,57 punten, een daling met 1,12%. Shell daalde bijna 5%, Unibail met 6,5%, Aegon met ruim 4,5%.

maandag 1 juni 2020

De beurzen wilden vandaag omhoog, ondanks oplopende spanningen tussen de VS en China (China stopt met inkopen landbouwproducten VS) en binnen de VS (vele gewelddadige demonstraties in een reactie op de dood van George Floyd). De hoop op een snel herstel van de economie en aanvullende maatregelen van de ECB de komende dagen voerden de boventoon. Zo kon de AEX sluiten op 539,54 punten, dat is weer +1,3%. Het slot van de AEX is in de technische analyse een belangrijk punt en markeert het 61,8% Fibonacci niveau van de daling 632,1 - 389,6. Of de stijging lang stand zal houden, moet de toekomst leren. Uitschieters waren bijvoorbeeld ABN AMRO (+6,7%), Unibail Rodamco (+11,2%) en Shell (+3,5%).

dinsdag 2 juni 2020

De beurzen dreven weer op de hoop dat de economie snel zal herstellen. Onbekend is hoe vaak deze hoop al in de koersen zit verwerkt. De koers winst verhoudingen waren in mei 2020 al hoog, zeker als wordt gelet op de naar verwachting veel lagere winsten in het tweede kwartaal van 2020 en de grote kans dat de economie in 2020 niet direct op volle toeren zal draaien. Het slot van gisteren opende de weg naar boven en de AEX maakte daarvan gebruik door te stijgen met 1,2% naar 546,12 punten. Uitschieter naar boven was wederom UnIbail Rodamco met een stijging van ruim 9%.

woensdag 3 juni 2020

Het herstel van de AEX kon vandaag worden voortgezet en versnelt zich zelfs. De economische cijfers in de VS vielen beter uit dan verwacht was, maar waren nog steeds slecht uiteraard. Salarisverwerker ADP meldde een verlies aan banen in de maand mei in de VS van 2,8 miljoen banen, terwijl op een verlies van 9 miljoen banen was gerekend. De dienstensector kromp minder dan verwacht en de olievoorraden waren kleiner dan verwacht. Zo steeg de AEX met 2,8% naar 561,30%. Forse uitschieters waren er ook. Unibail Rodamco wederom, nu een stijging met bijna 15%, Aegon steeg bijna 10% in waarde. Is dit FOMO (fear of missng out) of krijgen we inderdaad een v-vormig herstel van de economie, zoals beleggers ons doen geloven. Een mooie handelsdag, dat wel.

donderdag 4 juni 2020

De ECB verwacht een krimp van de economie in de eurozone met 8,7% in 2020. De ECB pompt (mede daarom) weer veel extra geld in de economie. De centrale bank verhoogt de limiet van het opkoopprogramma met 600 miljard euro naar maximaal 1.350 miljard en verlengt de duur van het opkoopprogramma zolang dat nodig is. Dat betekent dus dat de economische vooruitzichten slecht zijn. In de VS kwamen er in 1 week tijd er bovendien bijna 2 miljoen werklozen bij. Niet zo raar dat de AEX sloot met een verlies van 0,52%. Na de slotveiling was het verlies nog maar 0,39% op 559,13 punten. Dit is sinds de crash niet de eerste keer dat de slotveiling de beurs opkrikt of minder doet dalen dan zonder slotveiling het geval zou zijn geweest. Winnaars waren de banken ABN AMRO (+1,3%) en ING (+1,6%).

vrijdag 5 juni 2020

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, volgens cijfers van de Amerikaanse overheid nam de werkloosheid af in mei 2020 naar 13,3% (uiteraard nog steeds veel, 42 miljoen Amerikanen een werkloosheidsuitkering aangevraagd) en nam het aantal banen zelfs toe. De beurzen pakten dit op met stevige koersstijgingen tot gevolg. Waarschijnlijk was er massaal ook sprake van short covering (handelaren die short zaten en hun posities door het goede nieuws snel moesten aanpassen door bij te kopen). De AEX steeg 2,4% naar 573,09 punten. Grote winnaars waren de banken ABN AMRO (+8,4%) en ING (+8,6% erbij), Aegon (+7%), Unibail (+11%) en Shell (+7,5%). Een mooi dagje dus.

maandag 8 juni 2020

Veel winstnemingen binnen de AEX vandaag, niet onlogisch na de forse koersstijgingen afgelopen vrijdag. Er was geen belangrijk macro economisch nieuws voorhanden. De AEX sloot de handelsdag met een verlies van 1,15% op 566,20 punten.

dinsdag 9 juni 2020

Ook vandaag veel winstnemingen op de AEX en een lagere olieprijs zorgde voor een lagere koers van zwaargewicht Shell (-4,5%). De banken en verzekeraars verloren ook koers, waarschijnlijk door het advies om ook de rest van het jaar geen dividend uit te keren. De winstnemingen zijn wel opvallend, want morgen komt de FED met een rentebesluit en zal de FED zeer waarschijnlijk met een omvangrijk stimuleringspakket komen, en dat wordt normaliter op de beurzen positief uitgelegd. De AEX sloot op 561,75 punten, een verlies van 0,8%. De AEX staat op ongeveer hetzelfde niveau als op 3 juni 2020.

woensdag 10 juni 2020

In afwachting van de maatregelen die de FED zal aankondigen, bleef de AEX tamelijk dicht bij huis. Dat neemt niet weg dat er ook aandelen waren die behoorlijk in koers daalden. ABN AMRO, bijvoorbeeld daalde 3,5%, AEGON werd 4,5% goedkoper, Unibail 7% en Just Eat maar liefst 13% goedkoper. De AEX sloot op 559,28 punten, een verlies van 0,4%.

donderdag 11 juni 2020, tweede crash aanstaande?

Het is nog niet duidelijk of vandaag de opmaat was voor een tweede crash (de beurs kwakkelt al een paar dagen), feit is wel dat de beurzen hard omlaag gingen. De FED was vooral negatief over de economie en liet de rente ongemoeid, bovendien kwamen er in de VS weer ruim 1,5 miljoen nieuwe werkloosheidsaanvragen binnen. De corona-pandemie in de VS lijkt nog lang niet opgelost, de versoepelingen van de lockdowns lunnen dan ook averechts werken. Enkele voorbeelden van fondsen in de AEX die hard daalden: ABN AMRO -8,8%, ING -8,5%, Aegon -9,2%, Unibail -13%. In de AMX deed Fugro vandaag -13% en bijvoorbeeld PostNl -7,2%. Wereldhave daalde 16%. De AEX sloot de dag 3,4% lager af op 540,26 punten, dat is ongeveer het niveau van 1 juni 2020.

vrijdag 12 juni 2020

Vandaag leek een forse dag van herstel te worden na de correctie gisteren (Dow gisteren -7%, AEX -3,4%), maar dat viel toch tegen. De AEX sloot op 545,16 punten, een stijging met 0,9%. Winnaars waren NN (Nationale Nederlanden +5%, wordt belaagd door activistische investeerder Elliot die in 2017 Akzo het leven zuur maakte) en Unibail (+4,7%).

maandag 15 juni 2020

Vooral de vrees voor nieuwe uitbraken van corona (Peking, de VS) deed de AEX fors lager starten op ongeveer 534 punten, 11 punten lager dan de slotstand van vrijdag 2 juni 2020. In de loop van de dag wist de AEX dit verlies te verkleinen en even leek het erop dat de AEX in het groen zou eindigen. Grootste uitschieter was Adyen met een stijging van 3,3%. De AEX sloot op 541,92 punten, -0,6%.

dinsdag 16 juni 2020

Centrale banken (Bank of Japan en Fed), Trump en economische cijfers hielpen de beurzen flink omhoog. De Japanse centrale bank vergrootte de omvang van zijn steunpakket voor noodlijdende bedrijven naar 1 biljoen dollar (was ongeveer 700 miljard dollar), de Amerikaanse Federal Reserve (Fed) koopt extra bedrijfsobligaties op, de Amerikaanse regering wil 1 biljoen dollar vrijmaken als extra financiering voor de infrastructuur, de detailhandelverkopen in de VS stegen met 17,7%. Alle fondsen binnen de AEX stegen in waarde. Uitschieter was ABN AMRO met een stijging van 7,2%. De AEX als geheel steeg met 3,3% naar 560 punten.

woensdag 17 juni 2020

De AEX breidde vandaag zijn winsten uit, de financials waar dit keer de gebeten hond (ABN AMRO, AEGON, NN). Positief was dat het aantal in aanbouw genomen woningen in de VS in de maand mei 2020 met 4,3% steeg naar 974.000 huizen. Het aantal afgegeven bouwvergunningen steeg met 14,4%. Anderzijds hielden de oplopende spanningen tussen Noord- en Zuid-Korea beleggers alert. Al met al steeg de AEX naar 566,48 punten, een winst van 1,2%. Nog steeds een stijgende lijn richting optie-expiratie vrijdag aanstaande.

donderdag 18 juni 2020

Vandaag een AEX die rood begon en ongeveer een procent in de min heeft gestaan, maar ook licht in de plus stond. Vanuit de VS kwamen in de middag gemengde cijfers: de eerste werkloosheidsaanvragen kwamen hoger uit dan verwacht maar daalden wel. Bovendien viel de conjunctuurindicator hoger uit, wat uiteraard positief is. Grootste verliezers waren Arcelor (-5,75%) en Unibail Rodamco (-3,3%), grootste winnaar Akzo Nobel ( +2%). De banken moesten aan het slot tot 2% inleveren. De AEX als geheel daalde met 0,7% naar 562,61 punten. Technisch gezien niet dramatisch, maar sommige fondsen krijgen nu al aan paar dagen klappen (de banken bijvoorbeeld).

vrijdag 19 juni 2020

Velen hadden een stijging van de beurs verwacht naar een 570 punten in verband met de optie expiraties (zeer veel contracten liepen vandaag af). Daarna zou de beurs wel eens kunnen dalen, bij gebrek aan economisch nieuws. Nieuws uit Brussel dat er een financieel akkoord zou zijn, zou welkom zijn geweest maar bleef uit. Mede daarom deden de banken het niet zo goed, dat kan maandag weer anders zijn. Wel positief is dat de relatie tussen China en de VS wat lijkt te verbeteren. De AEX sloot op 567,83 punten, met een winst van 0,9%.

maandag 22 juni 2020

Coronavrees deed beleggers aarzelen, er stond in de morgen een min maar die kon vrijwel worden weggepoetst totdat Wall Street opende. Vooral in de VS en Brazilië waren er dit weekend vele nieuwe gevallen van corona. Positief was echter dat het consumentenvertrouwen in de EU wat is toegenomen. Toch is de stemming in de VS vaak leidend voor de beurzen in Europa. Dit leidde ertoe dat de AEX met 0,5% daalde naar 565,07 punten. Van een grote correctie lijkt nog geen sprake.

dinsdag 23 juni 2020

Vandaag volop optimisme op de beurzen, omdat er cijfers zijn die aangeven dat de economie lijkt op te krabbelen. De verkoop van nieuwbouwwoningen in de Verenigde Staten is in mei flink gegroeid (op maandbasis met 16,6 procent). De inkoopmanagersindex in de VS steeg. De Duitse economie zal vanaf de zomer 2020 weer gaan herstellen, zo is de inschatting. En er waren beter dan verwachte cijfers over de activiteit in de industrie en dienstensector van de eurozone. Vandaag allemaal positief, later zal moeten blijken of deze inschatting ook juist was. Grootste winnaar binnen de AEX was Aegon met een winst van 8,5%, de meeste fondsen stegen in waarde, ook de banken. De AEX als geheel steeg met 1,6% naar 574,19 punten, een technisch gezien belangrijk niveau dat verdere stijgingen van de AEX mogelijk maakt, maar dat er eerst winstnemingen zullen zijn, moet ook niet worden u8itgesloten. Het speelveld is verder verruimd.

woensdag 24 juni 2020

Wederom lagere koersen door coronavrees in de VS. Er was goed nieuws, het Frans en Duits ondernemersvertrouwen steeg. Maar de beurzen en de AEX volgden de VS, na opening van de Dow en de grotere olievoorraden in de VS dan verwacht, was een forse daling onvermijdelijk. De AEX daalde 2,9% naar 557,33 punten. Shell daalde 5%, ABN AMRO 7,2%, ING met 5,1%.

donderdag 25 juni 2020

De AEX heeft vandaag meerdere lagere en hogere niveaus gezien dan gisteren. Uiteindelijk nam een positiever beeld op de economie dit keer de overhand. De wekelijkse eerste werkloosheidsaanvragen bevinden zich in de VS op een hoog niveau, maar het aantal daalt wel. Groothandelsvoorraden VS daalden onverwacht (is er meer verkocht of juist minder ingekocht?) en
de orders duurzame goederen in de VS namen toe. De AEX steeg uiteindelijk naar een slotstand van 560,41 punten, dat is 0,55% hoger dan gisteren.

vrijdag 26 juni 2020

De AEX ging voortvarend van start en heeft vandaag zelf 1,8% in de plus gestaan, maar de DOW wilde niet vooruitkomen, daalde zelfs tot ruim 2%. In de VS waren de banken over het algemeen goed uit de stresstest voor het coronavirus gekomen, maar het advies is wel om geen dividend uit te keren en geen eigen aandelen in te kopen om zo extra buffers aan te houden. Dat kunt u positief uitleggen, maar vandaag was de uitleg op de effectenbeurs negatief, want de financiële waarden hadden het vandaag moeilijk. Binnen de AEX daalde ABN AMRO bijvoorbeeld 4,3%, Aegon met 4,1% en de ING 3,6%. De AEX als geheel werd 0,1% lager gezet op 559,82 punten.

maandag 29 juni 2020

Niets zo veranderlijk als de beurs, vandaag herstelden de financiële waarden. Er was goed economisch nieuws (voorlopige woningverkoop VS zeer sterk omhoog, inflatie Duitsland trekt weer aan), maar ook goed nieuws over de bestrijding van corona (remdesivir komt eraan, zit wel een prijskaartje aan, China zou al ver zijn met een vaccin tegen corona). ABN AMRO en de ING maakten de verliezen van vrijdag meer dan goed met een stijging van 4 tot 4,5%. Toch is er ook aarzeling doordat het aantal nieuwe corona gevallen in de wereld nog steeds groot is. De AEX sloot de dag vrijwel onveranderd op 560,16 punten, 0,1% hoger dan afgelopen vrijdag.

dinsdag 30 juni 2020

Vandaag de laatste dag van het tweede kwartaal 2020 en dus kon een hogere beurs worden verwacht als de omstandigheden dit toelieten. Het consumentenvertrouwen in de VS trok harder aan dan verwacht (98,1 terwijl 91,4 werd verwacht), de huizenprijzen in de grote steden stegen fors. Maar er is ook de donkere wolk boven Hong Kong (aanname veiligheidswet voor Hongkong door het Chinese Volkscongres met tegenacties van de VS tot gevolg) en uiteraard het hoge aantal corona besmettingen. De beurs sloot uiteindelijk met een klein verlies op de AEX van 0,1% op 559,73 punten. Uitschieter was ASMI met bijna +6%.

woensdag 1 juli 2020

Een opvallend groeicijfer van de salarisverwerker ADP vandaag, de werkgelegenheid in de VS nam in juni 2020 met bijna 2,4 miljoen banen (forse groei maar er was meer verwacht), maar er was ook een forse positieve bijstelling voor de maand mei 2020. Bij elkaar dus een flinke groei van de werkgelegenheid. Waar men op wacht, is de bevestiging van dit resultaat morgen door de maandelijkse overheidscijfers van de werkgelegenheid, het banenrapport. Verder namen de olievoorraden af (goed voor Shell) en lijkt de industrie in de VS verder op te krabbelen. Toch voorzichtigheid door de vele corona gevallen in de VS. Het resultaat is een stijging van de AEX met 0,5% naar 562,67 punten.

donderdag 2 juli 2020

De fabrieksorders in de Verenigde Staten stegen in mei met 8% ten opzichte van april 2020 en de orders voor duurzame goederen met 15,7%. Maar het rapport waar het vandaag om ging was het banenrapport en ook die cijfers waren beter dan verwacht: 4,8 miljoen banen erbij, terwijl de verwachting was blijven steken op 3 miljoen banen extra. Verder een werkloosheid van 11,1% (verwacht was 12,3%) en minder extra eerste werkloosheidsaanvragen (1.35 miljoen terwijl 1.43 was verwacht). De beurzen spoten omhoog (een spike), maar gedurende de latere handelsuren werd de winst wat kleiner. De AEX sloot op 570,75 punten, een plus van 1,4%.

vrijdag 3 juli 2020

Het ontbrak vandaag aan inspiratie op de beurzen, ongetwijfeld doordat Wall Street vandaag niet open was door Independence Day morgen (Fourth of July). Toch waren er ook goede cijfers, zo lijkt de bedrijvigheid in China aardig te herstellen, hetzelfde lijkt in de EU gaande. Binnen de AEX was ASMI met +2% (geen hele grote uitschieters dus), volgende week moet het weer van start gaan. De AEX sloot vandaag de deuren met een eindstand van 568,63 punten, -0,4%.

Slot AEX februari-juli 2020

Slot: crash in 2020

Alles leek alleen maar in koers te stijgen. Op de beurs, maar veel ogen zijn ook gericht op de bitcoin. Hoe lang kon dit nog goed gaan? Een crash of een gezonde correctie lag het meeste voor de hand. De trigger kon een verdere rentestijging zijn, een acceleratie van de handelsoorlog, valutacrisis, het coronavirus in China of verdere problemen met bijvoorbeeld Noord-Korea. Het werd in 2020 het coronavirus. Bij de bitcoin kunnen overheden verder gaan ingrijpen. Een valutacrisis in Turkije, de problemen in Argentinië kunnen de Europese banken ook besmetten. We zullen het gaan zien. De beurs gaat op en neer en laat zich slecht voorspellen. Als er hoogtevrees in de markt komt, kan de beurs weer 10% of 15% omlaag ten opzichte van zijn (tussentijdse) toppen. Als de kwartaalcijfers zijn verwerkt, de koersen zijn gestegen, dan is in 2020 de markt rijp voor een forse daling en correctie. De handelaren op de beurs, overheden en centrale banken willen dit nog wel rekken en vertragen, maar het coronavirus zorgt voor grote verliezen. De opleving in mei en juni 2020 kan eenvoudig gevolgd worden door een tweede crash in 2020. Het grote geld ging al eerder cash, en u?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In turbo’s beleggen, bescherm uw aandelen en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw aandelen en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2020 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
Beleggen in sprinters ING bank in 2020Beleggen in sprinters ING bank in 2020Beleggen in de sprinters van de ING bank is qua werking vergelijkbaar met het beleggen in de turbo's. U belegt voor een…
Beleggen in grondstoffen in 2020Beleggen in grondstoffen in 2020Beleggen in grondstoffen in 2020? Denk dan aan de bitcoin (BTC), de handel in edelmetalen zoals goud, zilver, palladium,…
De ideale manier om te leren beleggenBeleggen, een leuke maar vooral ingewikkelde bezigheid met vele mooie, maar ook vele risico's. Beleggen is niet voor ied…

Beleggen in aandelen of beleggingsfondsenBeleggen in aandelen of beleggingsfondsenMet een spaarrekening weet je vrij nauwkeurig hoeveel rente je ontvangt. En ook dat je niet of nauwelijks risico loopt.…
Wat is het juiste moment om aandelen te kopen?Wat is het juiste moment om aandelen te kopen?Wanneer kun je het beste aandelen of beleggingsfondsen kopen ? Als de koers zo laag mogelijk is, zal iedereen zeggen. Pa…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Beurscrash wederom in (oktober) 2020?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2020
Schrijf mee!