InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat is het juiste moment om aandelen te kopen?

Wat is het juiste moment om aandelen te kopen?

Wat is het juiste moment om aandelen te kopen? Wanneer kun je het beste aandelen of beleggingsfondsen kopen ? Als de koers zo laag mogelijk is, zal iedereen zeggen. Pas achteraf kun je constateren wat het beste instapmoment geweest is. Bent u al jaren aan het wachten op het juiste tijdstip ? Er is een simpele methode om te zorgen dat u gemiddeld genomen een lage aankoopkoers betaalt.

De beurs kent pieken en dalen

Wie de effectenbeurzen door de jaren heen een beetje volgt weet dat er periodes zijn waarin het ene record na het andere bereikt wordt en de koersen op een all time high staan.

Maar afwisselend daarmee zijn er ook de crashes, waardoor beleggers in korte tijd een aanzienlijk deel van hun vermogen zien verdampen.

Wat is het juiste instapmoment ?

Terugkijkend naar de afgelopen jaren is nauwkeurig aan te geven wanneer u het beste aandelen of beleggingsfondsen had kunnen kopen. Maar daar heeft u niets aan, want de effectenbeurs accepteert uiteraard geen orders in het verleden.

Kranten, tijdschriften en boeken worden volgeschreven over beleggen. Op internet zijn ontelbare financiële sites en ook banken voorzien hun klanten desgevraagd van advies.

Niemand kan echter met zekerheid zeggen of je nu moet instappen of dat je beter nog even kunt wachten.

Regelmatig een vast bedrag inleggen zorgt voor een lage gemiddelde aankoopkoers

Gelukkig is er een methode die ervoor zorgt dat u gemiddeld genomen een lage aankoopkoers betaalt. U legt regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, een vast bedrag in.

De gemiddelde koers die u dan betaalt voor de aandelen of beleggingsfonds-participaties, ligt lager dan het gemiddelde van de verschillende koersen waartegen is aangekocht.

Een voorbeeld kan dat verduidelijken. De maandelijkse inleg is 300 Euro.
  • In maand 1 is de koers 20 Euro, u koopt 15 aandelen.

In totaal heeft u dus met 900 Euro 55 aandelen gekocht, wat een gemiddelde koers van 16,36 Euro betekent. Dit terwijl de koers gemiddeld 20 Euro was tijdens uw aankoopmomenten. Als u iedere maand evenveel aandelen had gekocht had u dus gemiddeld 20 Euro per aandeel betaald in plaats van 16,36 Euro.

De kneep zit 'm erin dat u met een vast bedrag per maand veel aandelen koopt als ze voordelig zijn en weinig aandelen als ze duur zijn.

Lees verder

© 2007 - 2019 Marcel68, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in optiesBeleggen in optiesMet de huidige rentestanden op een spaarrekening loont het niet meer om te sparen. De rente is minder dan de inflatie. D…
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…
Beleggen: vanaf hoeveel euro kan je beginnen met beleggen?Beleggen: vanaf hoeveel euro kan je beginnen met beleggen?Als je wilt beginnen met beleggen, vanaf hoeveel euro is dat dan aangeraden? Dat is de vraag die vele mensen zich stelle…
Slim beleggen in aandelen en obligaties + verschillen (info)Beleggen, ongeveer de helft van onze bevolking belegt. Je kan belegen in verschillende dingen, zo zijn er obligaties en…
Beleggen in aandelen op de beursBeleggen in aandelen op de beursSparen bij een bank levert tegenwoordig nauwelijks geld op. Omdat beleggen in aandelen wel erg veel geld kan opbrengen,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is het juiste moment om aandelen te kopen?"

Reacties

R. Gaymans, 13-01-2018 14:40 #2
Geachte redactie

U geeft een voorbeeld van gefaseerd beleggen.
Helaas zijn uw aanames onjuist en er is ook geen voordeel.

Uw laat de beurswaarde schommelen van 20 euro plus of min 10 euro.
Plus 10 en min 10 euro zijn geen evenknieën.

Stel u neemt andere getallen in uw voorbeeld
- over een bepaalde periode kan de beurs met 30 euro stijgen van 20 naar 50 (met 150 %)
- de evenknie de daling van beurs van 20 met 30 euro, nu dit is onmogelijk.

Wel is het mogelijk dat de beurs met een factor 2,5 stijgt van 20 naar 50 euro
en daalt met een factor 2,5 van 20 euro naar 8 euro.

Terug komende op uw voorbeeld de fluctuatie in uw voorbeeld met zijn
een stijging van 20 naar 30 euro (50% of een factor 1,5)
en een daling van 20 met een factor 1,5 naar 1,333 euro.

De evenknie van 10 euro stijging van de koers is de 6,666 euro daling van de koers.

Gaarne uw respons Reactie infoteur, 15-01-2018
Beste R.Gaymans,
Ik doe geen aannames, ik geef gewoon een voorbeeld met volstrekt willekeurige beurskoersen om het principe te verduidelijken.
Daarbij maakt het niet uit wat de precieze verhouding is tussen de koersen van verschillende aankoopmomenten (waarbij uiteraard geldt dat de koersen niet onder nul zullen komen).
Steeds zal het zo zijn dat als je iedere keer voor een vast bedrag koopt, de gemiddelde aankoopkoers lager ligt dan wanneer je steeds een zelfde aantal aandelen koopt.
Het voorbeeld dat u geeft met koersen van 20, 50 en 8 euro geeft dat ook aan.
Stel je koopt iedere maand voor 400 euro, dan koop je bij een koers van 20 euro 20 aandelen, bij 50 euro koop je er 8 en bij 8 euro koop je er 50. Na die 3 aankoopmomenten heb je dus 78 aandelen voor 1200 euro, tegen een gemiddelde koers van 1200/78 = 15,38 euro. Terwijl de koers tijdens de aankoopmomenten gemiddeld (20+50+8) / 3 = 26 euro is.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Robert, 03-10-2013 23:05 #1
En de genoemde bedragen kwamen toevallig mooi uit voor deze rekensom of is dit wel voorspelbaar? Reactie infoteur, 05-10-2013
Beste Robert,
De genoemde bedragen zijn volledig fictief en heb ik inderdaad uitgezocht om het principe duidelijk te kunnen illustreren.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Infoteur: Marcel68
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vermogensgroei
Reacties: 2
Schrijf mee!