InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Slim beleggen in aandelen en obligaties + verschillen (info)

Slim beleggen in aandelen en obligaties + verschillen (info)

Beleggen, ongeveer de helft van onze bevolking belegt. Je kan belegen in verschillende dingen, zo zijn er obligaties en kan je aandelen kopen. Het uiteindelijke doel is om het aandeel voor meer geld te verkopen dan je hem zelf hebt gekocht. Hoe meer risico je neemt met beleggen hoe meer geld je er terug voor kan krijgen of juist kan verliezen. Bekende mensen die beleggen zijn: Warren Buffet, Nick Leeson en George Soros.

Beleggen

Simpel gezegd is beleggen eigenlijk investeren in een bedrijf door er geld in te stoppen. Vele Nederlanders beleggen , het blijkt dat ongeveer de helft van de Hollanders belegt. Beleggen doe je door bijvoorbeeld aandelen te kopen van een bedrijf. Als je een aandeel koopt ben je mede eigenaar van het bedrijf, je koopt eigenlijk gewoon een stukje van dat bedrijf. Aandelen valt onder giraal geld , dat wil zeggen dat je het eigenlijk alleen ziet op je bankrekening. Vroeger hadden de mensen altijd een eigendomsbewijs als ze een aandeel kochten, maar eigenlijk is dit heel onhandig, want stel dat die eigendomsbewijs gestolen word dan was je je aandeel kwijt. Je hoeft niet perse één aandeel te kopen van een bedrijf, je kan er ook meerdere kopen. Als je belegt heb je medezeggenschap (hoe meer aandelen in het bedrijf hoe groter je inspraak) in het bedrijf waar je de aandelen koopt, met deze medezeggenschap kan je op een aandeelhoudersvergadering mee stemmen. Een bedrijf heeft vaak vele aandelen (vaak zelfs duizenden), dus eigenlijk als je maar één aandeel koopt heb je weinig inspraak. De mensen die beleggen kopen daarom ook altijd meerdere aandelen.

De beurs en aandelen kopen

Het beleggen gebeurd op de beurs , er zijn diverse beursen, de hoofdbeurs is de Aex. In deze beurs zitten de grote Nederlandse bedrijven. Bedrijven die minder groot zijn zitten in de Midkap beurs, dit is de beurs die onder de hoofdbeurs staat. Al deze verschillende beurzen worden wel geregeld in hetzelfde gebouw dat in Amsterdam staat. In Amsterdam op de beurs worden de aandelen gekocht en verkocht. Op de beurs werken beursagenten (een makelaar aan de beurs).

Als je wilt beleggen moet je een order opgeven via de pc aan de beurs, dit kan je natuurlijk zelf doen maar vele laten het doen door bijvoorbeeld de bank of een andere instelling. Ook hebben vele mensen een beleggingsadviseur . De beursagenten gaan dan aandelen voor je kopen. Bedrijven krijgen geld door de aandelen die gekocht worden. De belegger heeft natuurlijk ook een doel, zo wil hij het aandeel voor een hogere prijs verkopen dan hij het heeft gekocht. De waarde van de aandeel (koers) wordt bepaald door de vraag en aanbod . De koers veranderd heel erg vaak op een dag.

Voorbeeld

Je koopt een aandeel van Siemens voor 20 euro, omdat het goed gaat met het bedrijf willen veel mensen een aandeel hebben van Siemens, hierdoor word het aandeel wat je gekocht hebt van 20 euro meer waard, de koers gaat omhoog. Als het aandeel bijvoorbeeld nu 30 euro waard is kan je hem verkopen en dan heb je 10 euro winst. Het kan natuurlijk ook anders, als het slecht gaat met Siemens willen natuurlijk weinig mensen een aandeel kopen, hierdoor word het aandeel minder waard (de koers gaat omlaag), het aandeel is nu bijvoorbeeld in plaats van 20 euro nog maar 10 euro waard. Nu heb je een verlies van 10 euro.

In dit voorbeeld vallen de bedragen nog wel mee, vaak hebben mensen meerdere aandelen van een bedrijf en verliezen ze meer geld of ze krijgen juist een hogere uitkering, dus winst. De winst die je maakt heet het rendement . Beleggen is niet helemaal veilig, omdat je vooraf eigenlijk nog niet weet of je winst gaat maken of juist verliest.

Beleggingsfonds

Je kan ook beleggen in een beleggingsfonds (dit is een pakket met vele verschillende aandelen van verschillende bedrijver erin), je hebt dan minder risico op hoge verliezen want stel dat één bedrijf verlies maakt dan valt het niet zo op want je hebt nog aandelen in andere bedrijven.

Als aandelen slecht gaan dan ruilen fondsbeheerders de aandelen voor aandelen die juist wel goed gaan, fondsbeheerders zijn mensen van de beleggingsfonds die proberen de winst van de klant zo hoog mogelijk te maken. Vaak word de beginnende belegger aangeraden om in fondsen te beginnen. Voor mensen die veel snel willen verdienen kunnen beter niet in een beleggingsfonds beleggen, dit omdat je minder kans hebt op een hoge winst doordat je verschillende aandelen bezit.

Obligatie

Beleggen kan je ook in obligaties , een obligatie is een staatslening . Een obligatie heeft een bepaalde looptijd, als de looptijd van de obligatie voorbij is moet de staat de lening terug betalen aan de eigenaar van de obligatie, het bedrag dat de staat per obligatie terug moet geven noemen we ook wel de nominale waarde . Elk jaar krijg je rente over het geld dat je uitleent, de rente word van tevoren afgesproken.

De verschillen tussen Obligaties en Aandelen

ObligatiesAandelen
BeleggingsrisicoAfhankelijk van ratingLaag tot hoog
Risicodragend kapitaalNeeJa
Gevoelig voor renteschommelingenJaBeperkt
LooptijdBeperktGeen
VastrentendJaNee
Rendement vooraf te berekenenJaNee
CouponrenteJaNee
DividendNeeJa
RendementCouponrente + koerswinstKoerswinst + dividend
KoersnoteringIn procentenIn euro
Verhandelbaar op een beursJaJa
Verschillende soortenJaNee
© 2009 - 2019 Simplylife, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…
Beurs: toelichting beurstermenBeurs: toelichting beurstermenBelangrijke beurstermen zijn onder meer: aandelen, beleggen, beurs, beursindex, beurskosten, beursorder, dividend, grens…
Het beleggers alfabetBeleggen, je wilt beginnen met beleggen maar komt overal woorden en termen tegen waarvan je denkt wat betekend dit. Daar…
Economie: De AEX-index uitgelegdDe meeste mensen komen als ze aan de AEX denken niet verder dat het iets met de aandelenbeurs in Amsterdam te maken heef…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…

Reageer op het artikel "Slim beleggen in aandelen en obligaties + verschillen (info)"

Reactie

Hans Veit, 26-10-2009 11:26 #1
Heel leerzaam, vooral als je wilt beginnen Reactie infoteur, 28-10-2009
Leuk om te horen:) Inderdaad is dit handig voor mensen die de basisbegrippen van aandelen en obligaties wilt weten.

Infoteur: Simplylife
Laatste update: 03-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!