InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in opties

Beleggen in opties

Beleggen in opties Met de huidige rentestanden op een spaarrekening loont het niet meer om te sparen. De rente is minder dan de inflatie. Dus uw geld simpelweg op een bank zetten, houdt in dat u langzaam achteruit gaat in uw koopkracht. Wat zijn dan alternatieven? Beleggen is dan een mogelijkheid. Beleggen kan in aandelen, vastgoed, obligaties maar ook in opties. Wat zijn opties en waar moet u rekening meehouden?

Beleggen in opties

Als u overweegt om te gaan beleggen in opties, zult u eerst moeten weten wat opties zijn. In deze introductieles over opties leert u de eerste basis beginselen van het beleggen in opties. Opties zijn een afgeleid product van bijvoorbeeld aandelen. Opties zijn niets anders dan een recht om bijvoorbeeld 100 aandelen te kopen of 100 aandelen te verkopen tegen een vooraf vastgesteld bedrag.

Call optie

Een call optie is een optie die u het recht geeft om 100 aandelen te kopen tegen de vooraf vastgestelde prijs, de uitoefenprijs. Dit recht gebruikt u als de koers van een aandeel boven de uitoefenprijs van de optie uitkomt.

Stel u wilt 100 aandelen kopen van het fictief bedrijf ABC. De koers is 10. U kunt dan simpelweg de aandelen kopen op de beurs en hopen dat de koers gaat stijgen. De aankoopsom is 10 maal 100 stuks is 1.000.

U kunt ook een optie kopen op het bedrijf ABC. Op moment van beslissen is een call optie voor over 9 maanden voor een koers van 10 precies 0,75 waard. Dit betekent dat u 100 maal 0,75 is 75 moet betalen om deze optie in bezit te krijgen. Stel dat de koers van ABC stijgt naar 15, dan mag u dezelfde aandelen kopen tegen 10. Als u de aandelen direct doorverkoopt op de beurs, maakt u gelijk een winst van 5 minus 0,75 aanschaf optie = 4,25 per aandeel.

Put optie

Een put optie is een optie die u het recht geeft om 100 aandelen te verkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs, de uitoefenprijs. Dit recht gebruikt u als de koers van een aandeel zakt. U mag dan dezelfde 100 aandelen verkopen tegen een hogere prijs.

Stel u weet niet of uw belegging in ABC de komende tijd een goed rendement zal behalen. U denkt zelfs dat de koers weleens onderuit kan gaan. Dit risico kunt u dan ondervangen door een put optie te kopen op uw aandelen. Daarmee verzekert u uw aandelen tegen een koersdaling. Stel dat u een put optie koopt tegen een uitoefenprijs van 10 en de koers zakt naar 4, dan mag u de aandelen desondanks verkopen tegen 10. U maakt dan 6 meer omzet dan als u de aandelen nu op de beurs verkoopt.

Samenvatting

OptieCallPut
RechtKopen aandelenVerkopen aandelen
Koers richtingVoordeel als koers hoger is dan de uitoefenprijsVoordeel als de koers lager is dan de uitoefenprijs

Risico opties

Een optie heeft altijd een aantal variabelen, of het nu gaat om call of put opties. De optie kent een maximum looptijd en een uitoefenprijs. Heeft een optie een looptijd van negen maanden, dan stopt na negen maanden de optie. Uw geld kan dan gewoon weg zijn. Dit in tegenstelling tot een aandeel, waar u alleen het geld kwijt bent als het bedrijf failliet gaat of wordt genationaliseerd zoals SNS Bank.

De uitoefenprijs van een optie zegt iets over de prijs waarvoor u de aandelen wilt kopen (call optie) of wilt verkopen (put optie). In geval van een call optie loopt u het risico dat de koers nooit boven de uitoefenprijs komt. In dat geval zal de optie waardeloos aflopen en bent u uw geld kwijt. Heeft u een put optie, dan is het risico dat de koers van het aandeel niet zakt onder de uitoefenprijs van de optie.

Kortom, opties hebben een veel groter risico profiel dan aandelen. Bij opties kopen kunt u maximaal de door u ingelegde som van geld verliezen. Dit is een introductie in het beleggen in opties. Hier ga ik er vanuit dat u alleen opties koopt. Dit in tegenstelling tot het schrijven van opties, hetgeen een compleet ander verhaal is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingen  beleggen in optiesBeleggingen beleggen in optiesBeleggen komt op veel verschillende manieren voor. Zo kun je beleggen in aandelen en obligaties, maar ook in een beleggi…
Beleggen in opties en warrantsBeleggen in opties en warrantsWat houdt beleggen in opties (put optie of call optie) en beleggen in warrants (gedekte warrant of ongedekt) in? Wat zij…
In aandelen beleggen beschermd met een straddleWat ik jullie hier wil uitleggen is het minimaliseren van het verlies op je aandelen (portefeuille) door je winst te max…
Beleggen; wat is een call optie?Beleggen; wat is een call optie?Een call optie is een recht om tegen een vooraf vastgestelde prijs te kopen. Degene die dit recht verkoopt geeft dus aan…
Beleggen voor dummiesBeleggen voor dummiesWie een goed belegde boterham wil, kan het best beleggen. Het klinkt logisch, maar is het dat ook? Want beleggen brengt…

Reageer op het artikel "Beleggen in opties"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 20-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!