InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Belastingvrij beleggen

Belastingvrij beleggen

Belastingvrij beleggen Belastingvrij beleggen is beleggen met maximaal fiscaal voordeel. Zo is de koerswinst op uw belegging belastingvrij, maar er is nog meer fiscaal voordeel te halen als u kiest voor een groenfonds. Groene beleggingen zijn fiscaal voordelig door extra vrijstellingen en een hogere heffingskorting op uw vermogen. Beleg ook slim in 2018 en 2019 door de vrijstellingen maximaal te benutten.

Benut de vrijstellingen van belastingvrij beleggen 2018 en 2019

Beleggen met belastingvoordeel

Wie op de beurs belegt, houdt niet alleen in de gaten dat hij niet te veel transactiekosten of beheerkosten hoeft te betalen, maar bekijkt ook of er een fiscaal voordeel met de beleggingen is te halen. Dit extra voordeel is natuurlijk direct van invloed op uw rendement. Zoals bekend wordt al uw vermogen in box 3 dat boven een bepaalde vrijstelling uitkomt belast met de vermogensrendementsheffing. Of het uw tweede huis, spaargeld of beleggingen op de beurs zijn, voor de fiscus is het allemaal vermogen. Hoe kunt u dan zo veel mogelijk belastingvrij beleggen?

Belastingvrij beleggen

De gewone vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting bedraagt per persoon 25.000, samen met uw partner dus 50.000. Dat deel van uw vermogen is dus belastingvrij bezit. Over het meerdere betaalt u 1,2% belasting. Daar staat tegenover dat koerswinsten op uw beleggingen of bijvoorbeeld de waardestijging van een tweede woning die zich gedurende het jaar voordoet niet belast is in dat jaar, maar een jaar later. Als u uw geld dan nog niet hebt uitgegeven aan wat anders. Zijn er koersverliezen geweest, dan zal uw vermogen een jaar later automatisch lager zijn, en betaalt u navenant minder vermogensrendementsheffing. Maar er zijn extra vrijstellingen mogelijk als u het slim aanpakt.

Groene beleggingen, beleggen in een groenfonds

De overheid wil groene beleggingen stimuleren en wil ook particulieren meer betrekken bij het beleggen in een groenfonds of groene projecten. Er zijn een aantal banken waar u terecht kunt voor een erkend groenfonds. Zo biedt de ASN bank het ASN Groenprojectenfonds aan dat bijvoorbeeld belegt in recycling, ecologische woningbouw en milieuvriendelijke energiebronnen. Of de Triodos bank die met het Triodos Groenfonds allerlei milieuvriendelijke projecten financiert zoals het grote zonnedak op de RAI. Het mes snijdt bij dit soort projecten aan twee kanten: er komt geld beschikbaar voor belangrijke milieuprojecten en u hebt een extra belastingvoordeel op uw belegging.

Extra belastingvoordeel bij erkend groenfonds

De Belastingdienst houdt een lijst bij van groenfondsen en groene beleggingen die in aanmerking kunnen komen voor een extra verhoogde belastingvrijstelling. Een bank met een groenfonds vraagt een groenverklaring bij de Belastingdienst aan en als die wordt afgegeven, krijgt u op uw investering in een dergelijk fonds een extra vrijstelling van maximaal 57.845 per persoon (2018) per persoon. Vraag wel altijd of de bank waarmee u in zee gaat de groenverklaring ook heeft gekregen:

Vrijstellingen bij beleggen in een groenfonds, groene beleggingen

BelastingjaarAlleenstaandeMet fiscale partner
2019 58.539 117.078
2018 57.845 115.690
2017 57.385 114.770
2016 57.213 114.426
2015 56.928 113.856

Wat wordt mijn belastingvrijstelling op beleggen dan maximaal?

De totale vrijstelling kan nooit hoger zijn dan de investering die u doet. Stel u investeert 100.000 euro in 2018 of 2019 in een groenfonds dan is uw maximale vrijstelling gelijk aan 57.385 per persoon. Verdeelt u het over u en uw fiscale partner, dan is deze investering geheel belastingvrij.

Extra heffingskorting van 0,7% in 2017, 2018 en 2019

Maar daar blijft het niet bij, u krijgt ook nog eens een extra heffingskorting van 0,7% over het in een erkend groenfonds belegde bedrag.

Dividendbelasting betalen

In de meeste gevallen wordt bij een groenfonds het dividend opnieuw in het project gestopt en zo herbelegd. Als u over een belegging toch dividendbelasting betaalt, geeft u bij uw aangifte inkomstenbelasting de betaalde dividendbelasting op en die wordt dan verrekend met de overige inkomstenbelasting. Anders gezegd, de dividendbelasting krijgt u dan gewoon terug.

Belasting op beleggen in 2018 en 2019 op basis van historisch rendement

Dat bij de belasting op vermogen met een hoog forfaitair rendement wordt gerekend vinden velen onrechtvaardig, omdat de spaarrente relatief laag is. Anderzijds kunnen bij het beleggen wel grote rendementen worden gehaald. Daarom wil het kabinet de vermogensrendementsbelasting meer gaan baseren op het historisch rendement en dat is bij sparen lager dan vier procent (de kleine spaarder wordt ontzien). Dat hoeft niet te betekenen dat u minder vermogensbelasting gaat betalen, in tegendeel.

Conclusie: hoe belastingvrij is beleggen in een groenfonds in totaal?

Dat betekent dat u in 2019 maximaal recht hebt op 30.360 euro per persoon en in 2018 op de volgende vrijstellingen: 30.000 per persoon plus maximaal 57.845 plus 0,7% van uw investering in het fonds (zonder fiscale partner). Wat dan nog over is aan vermogen in box 3, wordt belast met vermogensrendementsheffing. Maar ook dat kan nog worden verlaagd als u naast vermogen nog schulden in box 3 hebt, want die kunt u grotendeels op uw vermogen in mindering kunt brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? Sinds 2014 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van…
Fondsbeleggen & beleggen in cultuurFondsbeleggen & beleggen in cultuurU kunt bij de Triodosbank slim fondsbeleggen in cultuur in 2017. Het Triodos Cultuurfonds is een groot succes. Denk aan…
Duurzaam beleggen levert steeds meer opDuurzaam beleggen levert steeds meer opBij duurzaam beleggen, ook wel maatschappelijk verantwoord beleggen of ethisch beleggen genoemd, wordt het geld in fonds…
Belastingvrij sparen in 2018 en 2019Belastingvrij sparen in 2018 en 2019Belastingvrij sparen in 2018 en 2019, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdienen in 2019, belastingvri…

Reageer op het artikel "Belastingvrij beleggen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Hoog dividend
Schrijf mee!