InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in omgekeerd converteerbare obligaties

Beleggen in omgekeerd converteerbare obligaties

Beleggen in omgekeerd converteerbare obligaties Beleggen in converteerbare obligaties, beleggen in convertibles in 2017 of 2018? Met de converteerbare obligaties is veel geld te verdienen. Ook hedge funds zijn er gek op. Er zijn twee soorten converteerbare obligaties: de gewone en de omgekeerd converteerbare obligaties. Welke obligaties u bezit, is bepalend voor wie bij een eventuele omzetting in aandelen aan zet is. Knock out, knock in? Kies zo voor verzekerd beleggen, kies voor converteerbare obligaties.

Converteerbare obligaties, wat zijn dat?

Converteerbare obligaties bieden de mogelijkheid om van twee walletjes te eten. U hebt een obligatie in handen en tegelijkertijd het recht om het waardepapier om te zetten in aandelen. Loopt de koers van het onderliggende aandeel op, dan kunt u bij de omzetting in aandelen flink geld verdienen. Het aantal aandelen dat u met een omkeerbare obligatie kunt verkrijgen is vooraf vastgelegd. De converteerbare obligatie geeft de obligatiehouder een betere bescherming tegen risico's. Bovendien kunt u veel meer winst maken door de optie om de obligaties om te zetten in aandelen.

Voordeel converteerbare obligatie

De convertible biedt de veiligheid van een obligatie plus het koerspotentieel van het onderliggende aandeel. Als het slecht gaat met het onderliggende aandeel, converteert u niet. In de tussentijd krijgt u de afgesproken couponrente en na afloop van de looptijd het ingelegde bedrag gegarandeerd terug. Maar gaat de koers van het onderliggende aandeel omhoog dan kunt u de converteerbare obligatie inruilen voor het aandeel en wel tegen de eerder afgesproken conversiekoers.

Convertible en de gevolgen van inflatie

De convertible converteren wordt interessant als de prijs van de omwisselkoers lager is dan de waarde van het aandeel zelf op het moment van omwisselen. Ook als de inflatie oploopt en de verwachting omtrent inflatie toeneemt wordt omruilen voor het aandeel meestal aantrekkelijk.

Warren Buffett

Niet voor niets houden zowel de hedge funds als ook superbelegger Warren Buffett deze convertibles zorgvuldig in de gaten. Als de convertible de houder de vorm van een optie op omruilen biedt en omwisselen dus niet een verplichting is, is de houder aan het einde van de looptijd zo wie zo verzekerd van de nominale waarde van de obligatie. Dan kan het als u in ieder geval niet te duur inkoopt, alleen maar meevallen. Anders is dat met de reverse convertibles.

De omgekeerd converteerbare obligaties, de reverse convertibles

Bij de converteerbare obligatie is de houder van het waardepapier aan zet. Hij bepaalt of hij de obligatie wil omzetten in aandelen. Het is te vergelijken met een obligatie in combinatie met een optie of warrant die u al dan niet wilt uitvoeren. Bij de reverse convertibles, de omgekeerd converteerbare obligaties, is de uitgevende partij aan zet. De instantie die de obligatie heeft uitgegeven bepaalt of er zal worden omgezet in aandelen. En het zal duidelijk zijn dat de belangen van houder en uitgever grotendeels tegengesteld zijn. De uitgevende partij heeft er vooral belang bij om de obligatie om te zetten in aandelen als de koers flink is gedaald. Dan is het namelijk een goedkope manier voor de omzetting van schulden. De obligatiehouder is natuurlijk gespitst op koersstijgingen. De reverse convertibles hebben vaak een beperkte looptijd en het risico van een lagere uitkering dan de nominale waarde van de obligatie ligt volledig bij de obligatiehouder.

Soorten Reverse Convertibles

Er zijn drie verschillende soorten convertibles:
  1. De Gewone Reverse Convertibles.
  2. De Knock-in Reverse Convertibles.
  3. De Knock-out] Reverse Convertibles.

De Gewone Reverse Convertibles hebben gedurende de hele looptijd van de obligatielening dezelfde vorm. De uitgevende partij bepaalt of in contanten wordt uitbetaald of in aandelen. Dit ongeacht de mate van stijging of daling van de koers van de aandelen.

De Knock-in Reverse Convertibles worden worden Reverse Convertibles zodra de koers van de onderliggende aandelen door een van te voren bepaald niveau breekt. Het omzettingsmechanisme, barrier, wordt bijvoorbeeld geactiveerd wanneer het aandeel nog op 75% van de eerdere waarde staat. Als een dergelijke van te voren aangegeven grens gedurende de looptijd niet wordt doorbroken, wordt de Knock-in Convertible een gewone obligatie uit te betalen tegen de nominale waarde.

De Knock-out Reverse Convertibles. Als de koers van het onderliggende aandeel naar boven uitbreekt en bijvoorbeeld stijgt tot 135% van de eerdere waarde, wordt de Knock out Convertible een gewone obligatie, aflosbaar tegen de nominale waarde. Breekt het aandeel niet uit, dan wordt het een Reverse Convertible, zoals ad 1.

Slot beleggen in convertibles, omgekeerd converteerbare obligaties 2017 en 2018

Allemaal zijn dit intrigerende mogelijkheden om te beleggen en een optimaal rendement te behalen op uw vermogen. De converteerbare obligaties bieden u de kans op veel geld verdienen, zeker als de beurs sterk in beweging is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Voor wie wil beleggen in obligaties zijn er verschillende mogelijkheden. Naast de klassieke obligaties heb je ook de con…
Beleggen: ObligatiesBeleggen: ObligatiesObligaties, een veel voorkomend woord in de beleggingswereld. Maar wat is een obligatie eigenlijk, en wat kan je met een…
Obligaties geven meer historisch rendement dan aandelenObligaties geven meer historisch rendement dan aandelenHet zijn bange tijden voor beleggers in aandelen. In slechts enkele maanden is de index van de AEX teruggelopen van zon…
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Beleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen kan rendabel zijn. Voor beginnende beleggers zijn er nuttige tips, zodat de beginnende belegger veilig kan bele…

Reageer op het artikel "Beleggen in omgekeerd converteerbare obligaties"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in aandelen
Schrijf mee!