Vermogensbelasting box 3 2020 en 2021: extra vrijstelling

Vermogensbelasting box 3 2020 en 2021: extra vrijstelling Betaal in 2020 en 2021 ook minder vermogensbelasting door een verhoogde vrijstelling in box 3. Deze extra vrijstelling zorgt ervoor dat van uw vermogen en spaargeld meer geld onder de vrijstelling in box 3 valt, waardoor u goedkoper uit bent. Profiteer ook van deze extra vrijstelling en zorg voor een extra belastingvoordeel. Dit geldt zeker ook voor ouderen die helaas geen gebruik meer kunnen maken van de ouderentoeslag.

Extra vrijstelling in box 3 in 2020 en 2021

Wat is vermogen in box 3?

Box 3 is de vergaarbak van vermogen en leningen voor zover het niet uw eigen woning betreft. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
  • Vermogen in aandelen;
  • Vermogen in beleggingsfondsen;
  • Vermogen in obligaties;
  • Een kapitaalverzekering eigen woning box 3
  • Een tweede huis of vakantiewoning;
  • Andere beleggingen in onroerende zaken;
  • Spaargeld;
  • Spaarverzekeringen;
  • Een opeisbare vordering uit een erfenis;
  • Andere beleggingsvormen;
  • Cryptovaluta zoals bitcoins;
  • Nabetalingen van toeslagen;
  • Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren VvE;
  • Allerlei geldleningen in box 3.

Contant geld

Zelfs contant geld voor een bedrag hoger dan 543 euro per persoon hoort u op te geven in box 3 van de inkomstenbelasting. Voor u en uw partner samen ligt in 2020 de grens bij 1.086 euro. Even voor Nieuwjaar veel geld opnemen en contant een paar dagen in huis bewaren, gebeurt regelmatig, maar zou bij u belastingopgave dus maximaal maar 1.086 euro mogen schelen.

Box 3 betekent box 3 per 1 januari van het belastingjaar

Als u in 2021 over het jaar 2020 belastingaangifte inkomstenbelasting doet, vraagt de fiscus naar uw voordeel uit sparen en beleggen per 1 januari 2020. Ook het jaaroverzicht dat u in het voorjaar van 2021 van uw bank krijgt, geeft de stand per 1 januari 2020 aan9. Van dit totaalbedrag, vermogen minus leningen in box 3, gaan de vrijstellingen af waar ieder individu recht op heeft. In 2020 is dat 30.846, voor 2021 wordt een hogere vrijstelling verwacht. Iedereen heeft dus deze basis vrijstelling, ongeacht uw inkomen of leeftijd. De tijd dat ouderen een hogere vrijstelling kregen (de ouderentoeslag) is voorbij. Als u een hogere vrijstelling in box 3 wilt, en dan moet u daar wat voor doen.

Verhoog uw vrijstelling in box 3 extra

Door uw vrijstelling in box 3 te vergroten, neemt uw heffingsvrije vermogen toe wat wil zeggen dat u over een groter deel van uw vermogen geen inkomstenbelasting betaalt. De manier om dit te doen in 2020 en 2020 is door te beleggen in een groenfonds. Groene beleggingen zorgen voor een extra belastingvoordeel. Dat zit zo. De overheid wil groene beleggingen stimuleren en doet dat via een fiscale bonus in box 3. De bonus is een extra vrijstelling bovenop de vrijstelling die iedereen in box 3 heeft plus een extra heffingskorting:
  • Per persoon kunt u in 2020 uw vrijstelling in box 3 (de vermogensrendementsheffing) extra verhogen met 59.477, samen met uw partner is dat maximaal 118.954. Voorwaarde is dat u geld belegt in een door de Belastingdienst erkend groenfonds. Stel u belegt 50.000 euro in een groenfonds, dan neemt uw belastingvrije voet in box 3 (de vrijstelling) ook met 50.000 euro toe.
  • Er is een heffingskorting van 0,7% van uw vrijstelling in box 3. Dus stel u zorgt ervoor dat uw vrijstelling in box 3 gelijk is aan 80.000 euro dan levert dat een extra korting op de inkomstenbelasting op van 560 euro bovenop het voordeel dat u minder vermogensrendementsheffing betaalt. Doet u dit samen met uw partner, dan verdubbelt de heffingskorting.

Vrijstelling box 3 overdraagbaar aan fiscale partner

Samen met uw fiscale partner kunt u bij de belastingaangifte inkomstenbelasting uw loon en vermogen ook nog eens zo verdelen dat het voor fiscaal voordeliger uitkomt. De vrijstellingen in box 3 zijn namelijk overdraagbaar aan de partner. Doe er uw voordeel mee in 2020 en 2021, beleggen doet u immers meestal niet voor slechts één jaar.

Conclusie minder inkomstenbelasting over vermogen betalen

U kunt er zelf voor zorgen dat u minder belasting over uw vermogen en spaargeld moet betalen. De manier hiervoor in 2020 en 2021 is het kiezen voor groene beleggingen. Deze groene beleggingen geven u een belastingvoordeel en verhogen tegelijkertijd de kwaliteit van de leefomgeving (klimaat, groene projecten, duurzame projecten). Zo slaat u twee vliegen in één klap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingen - de belastingvrijstelling sparen en vermogenBelastingen - de belastingvrijstelling sparen en vermogenU betaalt tot 2017 1,2 procent vermogensbelasting over uw spaargeld en vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting, in 2…
Spaargeld belastingvrij in 2019 of 2020?Spaargeld belastingvrij in 2019 of 2020?Al het spaargeld belastingvrij in 2019 en 2020 zou mooi zijn, maar geen belasting betalen is dat ook realistisch? In ied…
Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Gebruik alle vrijstellingen en aftrekposten in 2019 en 2020 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u recht…

Registratie Belastingdienst van onderhandse akte of leningRegistratie Belastingdienst van onderhandse akte of leningRegelmatig wordt een lening of akte onderhands aangegaan. Tot voor kort kon u alle akten, een onderhandse lening of akte…
Belastingdienst en bewijslastBelastingdienst en bewijslastWie stelt, die moet bewijzen. Dit betekent dat je stelling onderbouwd moet zijn. Dit geldt ook voor de aangifte inkomste…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Vermogensbelasting box 3 2020 en 2021: extra vrijstelling"

Reacties

John, 19-12-2016 14:52 #5
Geachte Infoteur,

Mijn moeder is 90 en wordt behoorlijk vergeetachtig en krijgt vaak ongelukjes in een huur huis en moet op den duur naar een Verzorgingstehuis. Mijn vraag i.v.m. de hoogte van spaargeld, hoeveel mag zij zelf behouden?
Alvast bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 15-07-2020
Geachte John,
Uw moeder mag haar spaargeld wel behouden, maar naarmate er meer spaargeld is, gaat ook de eigen bijdrage omhoog:

https://financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2019-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rita, 29-12-2014 17:52 #4
Een vraagje. Mijn vader bleef, mede door de ouderen vrijstelling, met zijn spaargeld onder de belastinggrens in box 3.
Nu wordt de ouderen vrijstelling afgeschaft maar onduidelijk is of hij nu moet zorgen dat per 1 januari 2015, 2016 of 2017 moet zorgen dat zijn spaargeld onder de nieuwe grens zit. De regeling gaat per 2016 in, maar wanneer is dan de "teldatum"?
Ik wil liever niet dat hij veel contant in huis neemt alleen maar om wat minder belasting te betalen.
bvd, Rita Reactie infoteur, 03-08-2020
Beste Rita,
De teldatum (peildatum) is in dat geval 1 januari.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hoevenaar, 26-07-2013 11:07 #3
Even een vraag: een alleenstaande AOWér gaat naar een senioren woning. haar koopwoning met kleine hypotheek schuld is niet verkocht. hoe zit het met de huurtoeslag in de nw woning? z naast aow geen pensioen en geen vermogen. 0800-0543 geeft verschillende antwoorden! daar kunnen wij niet van op aan! Reactie infoteur, 15-07-2020
Beste Hoevenaar,
1. De gevolgen van de overstap naar een huurwoning zijn afhankelijk van wat er met de koopwoning gaat gebeuren.
2. Als de koopwoning te koop staat, wordt die tot het moment van verkoop gedurende twee jaar niet als vermogen gezien. Als de koopwoning wordt aangehouden zonder te koop te staan, is de woning vermogen in box 3 (waarde minus hypotheek).
3. Overigens is voor de huurtoeslag in een jaar de stand van het vermogen per 1 januari van hetzelfde jaar van belang en niet de wijzigingen gedurende de rest van het jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 23-07-2013 12:02 #2
Nog een vraag mijn vrouw is 67, ik 64. mijn vrouw krijgt van svb bank aow +aio aanvulling
(in buitenland gewoond) zij krijgt ook een ouderentoeslag van 445,00 voor mij, voor geen inkomen, moet ik daar effe 37 % belasting van betalen, klopt dat? dat is een flink bedrag jaarlijks.
mvg john Reactie infoteur, 15-07-2020
Beste John,
Als uw vrouw voor u een toeslag krijgt, bedoelt u waarschijnlijk de AOW partnertoeslag. Dat is een bedrag dat uw vrouw krijgt, niet u:

https://financieel.infonu.nl/geld/79342-partnertoeslag-aow-omlaag.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toon, 10-03-2013 21:34 #1
Een vraag wat betreft ouderentoeslag. We zijn allebei 72 jaar, mijn vrouw heeft als inkomen alleen Aow, ik heb aow en pensioen (40.000). Wat is dan de ouderentoeslag van mijn vrouw en mij? Als ik het goed begrepen heb is dat voor mijn vrouw 27984 en voor mij 0. Klopt dit?
mvg Toon Reactie infoteur, 03-08-2020
Beste Toon,
Klopt helemaal, de ouderentoeslag was niet overdraagbaar maar de vrijstellingen in box 3 zijn dat wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Heffingvrij vermogen 2020
Reacties: 5
Schrijf mee!