InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat is dividend?

Wat is dividend?

Met aandelen kunt u profiteren van koersstijgingen, daarnaast is dividend ook een manier om geld uit uw aandeel te ontvangen. Als aandeelhouder bent u voor een deel eigenaar van het bedrijf waar u aandelen in hebt gekocht. U kunt de aandelen aanhouden in de hoop dat de koersen gaan stijgen en dat u de aandelen voor een hogere prijs weer kunt verkopen. Naast het speculeren op een koersstijging, kunt u ook profiteren van het dividend die het bedrijf uitkeert aan haar aandeelhouders. In veel gevallen wordt geen dividend uitgekeerd, maar wordt de winst weer geïnvesteerd in het bedrijf. Het dividend blijft dan in het bedrijf en komt op deze manier ook ten goede aan de aandeelhouders.

Wat is dividend?

Dividend is het uitkeren van de winst aan de eigenaren van het bedrijf (aandeelhouders). Iedere houder van een aandeel ontvangt in dat geval een deel van de winst uitgekeerd. Het kan gaan om een paar centen per aandeel, maar het kan ook gaan om een paar euro per aandeel. In de aandeelhoudersvergadering wordt besloten wat er gaat gebeuren met het resultaat. Ze kunnen besluiten om het uit te keren aan de aandeelhouders, of om het gedeeltelijk uit te keren en de rest in het bedrijf laten.

Wat betekent ex-dividend gaan?

Het uitgekeerde dividend gaat ten koste van de beurskoers. Indien er bijvoorbeeld €0,50 uitgekeerd gaat worden aan de aandeelhouders. Noteert het aandeel met een waarde van €0,50 lager in vergelijking met de slotkoers van de vorige dag. Een deel van de koerswaarde wordt eigenlijk in contanten uitgekeerd aan de aandeelhouders. Voordat het dividend uitgekeerd gaat worden, stijgen de koersen vaak. Dit komt doordat beleggers weten dat de koers vaak het uitgekeerde dividend gedeeltelijk weer goed maakt, doordat er naar het aandeel meer vraag is.

Is het een recht?

Een individuele belegger kan niet van het bedrijf eisen dat ze dividend gaan uitkeren. Deze beslissing ligt bij de aandeelhouders vergadering. Een individuele belegger kan op een dergelijke vergadering wel zijn stem mee laten tellen in de beslissing.

Hoe hoog is het dividend?

Dit is geen bedrag dat vooraf bekend is. Het is namelijk afhankelijk van onder andere de resultaten van het afgelopen jaar. Het bedrag zal jaarlijks niet te vergelijken zijn, maar om een indruk te krijgen van de hoogte van de uitkering, kunt u kijken naar voorgaande jaren. Echter dit hoeft niets te zeggen over de toekomstige dividend uitkeringen.

Dividend is rendement

Mensen die beleggen in aandelen, hebben als doel om een hoger rendement te behalen in vergelijking met veiligere beleggingsvormen. U kunt uw geld redelijk veilig op een spaarrekening zetten, maar het rendement zal ook laag zijn. Afhankelijk van de hoogte van de rente op de markt kunt u een spaarrente ontvangen tussen de 1 en 5 procent. Door te beleggen in aandelen maakt u kans op een hoger rendement, maar u loopt ook risico’s. Het rendement is afhankelijk van de koersontwikkeling van de aandelen waarin u belegd hebt. De koersstijging over een jaar gerekend, is samen met het dividend het rendement.

Hoe zal het belast gaan worden?

Het dividend valt net als uw belegde waarde belast in box drie van ons belastingstelsel. Boven de vrijstelling zal de gemiddelde waarde van uw vermogen belast gaan worden met 1,2 procent vermogensrendementsheffing.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is dividend?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!