InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting op dividend

Belasting op dividend

Belasting op dividend Over het uitgekeerde dividend moet in 2018 en 2019 belasting, dividendbelasting, worden betaald. Soms bestaat er voor deze belasting een vrijstelling, de deelnemingsvrijstelling. Als particulier kunt u de betaalde dividendbelasting ook terugvragen bij de Belastingdienst. Hoe is de belasting op dividend in ons land geregeld? Het maakt verschil of u een particulier, een onderneming bent of de directeur grootaandeelhouder dga. Dividend is de nieuwe rente, maar levert u vaak veel meer rendement op dan de gewone spaarrente op een spaarrekening. Het kabinet Rutte 3 wilde de dividendbelasting per 1 januari 2019 afschaffen, maar dat gaat niet door.

Wat is dividend?

Dividend is het bedrag dat door een bedrijf aan zijn aandeelhouders wordt uitgedeeld. Dividend kan een geldbedrag per aandeel zijn, maar dividend kan ook in nieuwe aandelen worden uitbetaald waarbij een aantal bestaande aandelen het recht geeft op nieuwe. De waarde hiervan is het stockdividend. Hoe het dividend ook wordt uitbetaald, het is een beloning voor u als aandeelhouder. Zoals een obligatie couponrente geeft kan een aandeel dividend geven. Maar het is nooit van te voren zeker of een dividend zal worden uitbetaald in een jaar en hoeveel dat zal zijn. Deze bedragen gaan namelijk van de winst af en worden alleen maar uitbetaald als er ook winst is. Dividend moet u los zien van de koers ontwikkeling van een aandeel. Als de koers van een aandeel omhoog gaat hebt u zowel een rendement door de koersstijging als door het dividend. Het bedrag aan dividend is onzeker en elk jaar anders en dat is een groot verschil met de couponrente op een obligatie waarbij van te voren vast staat hoeveel er jaarlijks aan rente zal worden uitbetaald.

De dividendbelasting

Omdat dividend een extra inkomstenbron is, moet in de meeste gevallen dividendbelasting worden betaald. Wat u ontvangt is het netto dividend, dat is het dividend na aftrek van de belasting. Zodra het is uitbetaald, noteert het aandeel van het bedrijf ex dividend. Maar er zijn genoeg bedrijven die ervoor kiezen om juist geen dividend uit te betalen en zo de winst te verhogen. Dat zal de koers van het aandeel in veel gevallen ten goede komen. De echte dividendjagers (zij die alleen op dividend uit zijn) wachten totdat het dividend is uitgekeerd en verkopen het aandeel dan weer. Anderen wachten dat moment niet af, weten dat er binnenkort dividend zal worden uitgekeerd en verkopen hun aandelen juist vlak voordat het zover is. Over koersstijgingen betaalt u immers geen belasting, over een ontvangen dividend wel. Dit zijn ook de momenten dat de koers van een aandeel rare sprongen kan maken. Wie daar handig op inspeelt, kan veel geld verdienen.

Hoeveel belasting op dividend betalen, box 3 of box 2 in 2017, 2018 en 2019?

De particulier aandeelhouder betaalt in feite geen dividendbelasting. Er wordt wel 15% dividendbelasting ingehouden, maar dat bedrag kunt u weer terugkrijgen via uw aangifte inkomstenbelasting. In box 3 van de inkomstenbelasting is het vermogen belast en niet het rendement op vermogen. Maar u kunt ook een dga zijn. Het box 2 tarief voor de inkomstenbelasting bedraagt in 2014 22%, in 2015, 2016, 2017 en in 2018 en 2019 weer 25%. Dit tarief werd in 2014 tijdelijk verlaagd van 25% naar 22% in de hoop dat u als directeur grootaandeelhouder uzelf meer dividend zult uitkeren en dit bedrag ten goede zult laten komen aan de economie. Deze tijdelijke verlaging met 3% is natuurlijk vooral interessant bij grote bedragen, De uitkerende bv of vennootschap kan de dividendbelasting verrekenen met de betaalde winstbelasting. Voor een teruggave moet dus aangifte inkomstenbelasting dan wel aangifte vennootschapsbelasting worden gedaan. Ook als u in het buitenland woont of daar gevestigd bent is een teruggaaf van de Nederlandse dividendbelasting mogelijk als met het betreffende land een belastingverdrag is gesloten.

Vrijstelling van belasting op dividend en deelnemingsdividend

Een stichting, vereniging of andere rechtspersoon kan vrijgesteld zijn van vennootschapsbelasting. In dat geval vult u het formulier verzoek dividendbelasting, teruggaaf voor rechtspersonen met vrijstelling van vennootschapsbelasting, van de Belastingdienst in. Een deelnemingsdividend tot slot kunt u niet terugvragen, maar wel verrekenen in uw aangifte vennootschapsbelasting. Daarbij gaat het om de gevallen waarbij een vennootschap 5% of meer aandelen in een andere vennootschap heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belasting op dividend"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hoog dividend
Schrijf mee!