Vermogensrendementsheffing is te hoog

De belastingheffing gaat er in de kader van het vermogensrendementsheffing vanuit dat u over uw vermogen jaarlijks een rendement bereikt van vier procent, maar in de meeste gevallen wordt dat niet bereikt. Toch moet u belasting betalen over dit verondersteld rendement. De belasting wordt geheven over het gemiddelde vermogen in het belastingjaar. Ons belastingstelsel is onderverdeeld in drie boxen, namelijk: box 1 is het inkomen en het huis, box 2 bestaat uit inkomsten uit aanmerkelijk belang en box 3 bestaat uit een belasting over ons vermogen. Het vermogensrendementsheffing in deze box is in de plaats gekomen van de vermogensbelasting. In box 3 betaalt u 30 procent belasting uitgaande van een rendement van 4 procent. Met andere woorden, jaarlijks betaalt u 30 procent van 4 procent: 1,2 procent belasting.

Belastingheffing in box 3

In box 3 valt naast vermogen ook bepaalde bezittingen die ook als vermogen beschouwd kunnen worden. Een auto valt er bijvoorbeeld niet onder, maar een boot die niet als uw hoofdverblijf (bijvoorbeeld een woonboot als eigen huis) dient wel. Ook een tweede huis wordt belast in box III. Jaarlijks moet er op twee momenten bepaald worden hoe hoog uw vermogen is, namelijk op 1 januari en op 31 december. Door deze twee bedragen bij elkaar op te tellen en te delen door twee, krijgt u het gemiddeld vermogen over het belastingjaar. Een deel van het vermogen is vrijgesteld van belastingheffing, namelijk ongeveer 18.000 euro per belastingplichtige en voor kinderen komt daar nog ongeveer 2.500 euro bij. Openstaande schulden (niet voor hypotheekschulden met betrekking tot uw woonhuis) kunnen van het vermogen worden afgetrokken. Het resterende bedrag wordt belast met 1,2 procent vermogensrendementsheffing. Het maakt hierbij niet uit in hoeverre u werkelijk 4 procent rendement hebt gemaakt.

Werkelijk rendement

Het vermogensrendementsheffing kan zeer slecht uitpakken. Iemand die op 1 januari een vermogen boven de vrijstelling heeft van 30.000 euro en hij verliest op de beurs fors, en heeft op 31 december nog maar 10.000 euro over, moet ook gedeeltelijk belasting betalen over het verloren deel. In dit geval komt het vermogen namelijk gemiddeld uit op 20.000 euro in het belastingjaar. De Belastingdienst gaat er vanuit dat u over die 20.000 euro een rendement hebt gemaakt van 4 procent. Er moet dus gewoon 240 euro betaald worden (1,2 procent van 20.000 euro).

Onhaalbaar rendement

Mensen die beleggen nemen bewust risico’s, maar ook voor spaarders is het vermogensrendementsheffing een onredelijke zware belasting. De rentestanden verschillen, maar een spaarrente van 4 procent is moeilijk te bereiken. Zeker in periodes met zeer lage spaarrentes is 4 procent onhaalbaar. In 2008 konden er nog spaarrentes van ruim 5 procent bereikt worden, maar in 2009 was een spaarrente van 3 procent al zeer moeilijk om te bereiken. Spaarders zijn al blij dat ze een rendement maken die boven de inflatie uit komt.

Aanpassen verondersteld rendement

Waarschijnlijk zal de vermogensrendementsheffing niet verlaagd worden doordat de rente op een bepaald moment wel erg laag is. Indien de inkomsten uit box III lager uit gaan vallen, zullen zij andere compensatie zoeken voor het misgelopen belastinggeld. Toch storen belastingbetalers zich er aan dat ze belasting moeten betalen over een rendement die ze niet maken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vermogensrendementsheffing is te hoog"

Reacties

J. Simons, 17-09-2014 14:44 #3
Het is natuurlijk belachelijk om in deze tijd 30% belasting te betalen over een fictief rendement van 4%, hetgeen uitkomt op 1,2%, dat nu de gemiddelde gangbare spaarrente is. Dus in wezen een belasting van 100%. Het percentage van de heffing zou nu hooguit 0,3% moeten bedragen.
Dit is een legale vorm van pure diefstal.

Freddy, 18-01-2013 13:04 #2
Schandalig, en ik noem ik dit graaien van de overheid bij de eerlijke belastingbetaler. Spaargeld is gewoon verliesgevend op de bank. Je rendement is 0% en kleiner, en dan toch nog bijbetalen aan de belastingdienst. Bah…!

F. Atsoen, 26-03-2012 22:34 #1
Deze regel is van de zotte! Over mijn zuur verdiende spaargeld heb ik al flink loonbelasting moeten betalen en dan zet ik het op een spaarrekening tegen 2,7 procent en vervolgens word gerekend met een fictief rendement van 4%. Ik ga er qua koopkracht hard op achteruit. Waarom kan men niet naar het werkelijk rendement kijken? Men weet toch alles al bij de belastingdienst!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-12-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 3
Schrijf mee!