InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: grote risico’s, hoog rendement

Beleggen: grote risico’s, hoog rendement

Beleggen: grote risico’s, hoog rendement Hebt u geld over, en neemt u geen genoegen met de lage spaarrente, dan kunt u gaan beleggen. Indien u bereidt bent om grote risico’s te nemen, kunt u een hoog rendement maken. U kunt ook een groot deel van uw geld verliezen. Rendabel beleggen is naast een stukje kennis en ervaring ook geluk. De pieken en dalen zijn niet te voorspellen. Aandelen moet u kopen in een dip, maar wanneer is de dip? De dip kan ook het begin zijn van een nog veel grotere daling. Een spaarrekening krijgt u een laag rendement op, maar u loopt in ieder geval niet het risico dat u uw spaargeld verliest (rekening houdende met de depositogarantieregeling).

In dit artikel treft u de mogelijkheden aan om te gaan beleggen om een hoog rendement te maken, of om veel geld te verliezen. Onderstaande beleggingsmogelijkheden zijn niet aan te raden in verband met het risico dat u loopt.

Waar zijn de hoge rendementen te behalen?

Beleggen in aandelen

Door te beleggingen in een bedrijf, neemt u al de nodige risico’s. De koersen kunnen flink zakken door bedrijfsresultaten, maar het kan ook veroorzaakt worden door economische factoren. Bij het beleggen in solide bedrijven is de kans om het geld grotendeels te verliezen niet groot, maar wel aanwezig. In het verleden zijn er vaker beursgenoteerde bedrijven omgevallen.

Beleggen in opties

Met opties kunt u uw aandelenpakket verzekeren. Indien u 100 aandelen ING hebt, kunt in deze indekken tegen verliezen door één putoptie ING te plaatsen. Op het moment dat de aandelenkoers van de bank zakt, worden de aandelen minder waard en de putoptie meer waard. Opties worden ook vaak gebruikt om te speculeren zonder dat de belegger de onderliggende aandelen bezit.

Door een calloptie te kopen, kunt u speculeren op een koersstijging van een bepaald aandeel. Met een putoptie speculeert u op een koersdaling. De waarde van een calloptie stijgt snel bij een koersstijging van het aandeel. U kunt hier veel geld mee verdienen, maar ook veel door verspelen.

Beleggen in turbo’s

Met turbo’s belegt u in bijvoorbeeld aandelen, alleen (zoals de naam al doet vermoeden) zal koerswijzigingen een grotere invloed op het belegde vermogen hebben in vergelijking met aandelen. De turbo zorgt voor een hefboomwerking waardoor u bij een koersstijging van het aandeel een veel grotere winst maakt dan met de onderliggende waarde (aandelen). U kunt speculeren op een koersstijging of een koersdaling. Bij een waardeontwikkeling tegen uw verwachting in, kunt u uw geld ook kwijt raken.

Beleggingen met een minimale inleg van €50.000,-

Er zijn ook beleggingsinstellingen die zeer hoge rendementen garanderen. Dit lijkt vaak te goed om waar te zijn, en hier zit vaak ook een addertje onder het gras. Hoge gegarandeerde rendementen boven de marktrente, moet bij u alarmbellen laten rinkelen. Hoog rendement betekent namelijk altijd hoge risico’s. De minimale inleg van €50.000,- is ook niet uit de lucht gegrepen. Vanaf dit bedrag hoeven de beleggingsinstellingen zich niet onder het toezicht van Autoriteit Financiële Markten (AFM) te stellen.

Niet alle beleggingsinstellingen die een minimaal bedrag van €50.000,- hanteren zijn onbetrouwbaar, maar u moet wel zeer alert zijn en uzelf afvragen of u het risico wilt lopen.
Gerelateerde artikelen
Beleggingsvormen toegelichtBeleggingsvormen toegelichtBeleggen is risico lopen. Er zijn verschillende beleggingsvormen die een groot of klein risico met zich meebrengen. Bij…
Beleggingsfonds kiezen - TipsBeleggingsfonds kiezen - TipsDe Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het j…
Is veilig beleggen mogelijk?Is veilig beleggen mogelijk?Op investeringen waarop u een hoog rendement kunt maken loopt u ook grote risico’s. Een product of investering die u een…
Beleggen in Turbo'sTurbo's zijn belegginsproducten waarmee veel winst behaalt kan worden, maar hoe werkt een turbo nou eigenlijk?
Goede doelen en beleggingenHistorisch gezien presteren aandelen beter dan de meeste andere vormen van investeringen. Enkele slechte jaren kunnen ec…

Reageer op het artikel "Beleggen: grote risico’s, hoog rendement"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 26-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!