InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingsvormen toegelicht

Beleggingsvormen toegelicht

Beleggingsvormen toegelicht Beleggen is risico lopen. Er zijn verschillende beleggingsvormen die een groot of klein risico met zich meebrengen. Bij beleggingsvormen met mogelijk hoge rendementen, loopt u een hoog risico. Beleggingsvormen met minder risico’s, zullen gemiddeld minder rendement opleveren, maar ook een kleinere kans op een negatief rendement. Met beleggen kunt u op jaarbasis een hoger rendement behalen in vergelijking met een spaarrekening. Het voordeel van sparen is juist dat u niet het risico loopt dat u een negatief rendement behaald. Bij het beleggen in aandelen loopt u een groter risico dan bij het beleggen in obligaties. In dit artikel worden enkele populaire beleggingsvormen nader toegelicht.

Beleggingsvorm toegelicht: Obligaties

Een obligatie is eigenlijk een bewijs dat u een lening hebt verstrekt aan bijvoorbeeld een bedrijf of een overheid. Het risico dat u hiermee loopt is over het algemeen klein, maar bij een faillissement van het bedrijf waar u een obligatie van hebt, kunt u het geïnvesteerde geld kwijt raken. Over het uitgeleende geld krijgt u een vaste rentevergoeding. Vooraf wordt afgesproken wanneer het geld terugbetaald gaat worden. Een obligatie is verhandelbaar. Een obligatie met een hoge rentevergoeding zal de koers van de obligatie opdrijven. De koers is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de resterende looptijd.

Beleggingsvorm toegelicht: Aandelen

Bij deze beleggingsvorm ligt het risico hoger in vergelijking met obligaties. Een aandeel van een bedrijf, wil zeggen dat u voor een deel eigenaar bent geworden van het bedrijf. Het rendement is afhankelijk van de koersontwikkeling van het aandeel en van het dividend dat het bedrijf uitkeert aan de aandeelhouders. De koers is niet alleen afhankelijk van de ontwikkelingen van het bedrijf, maar bijvoorbeeld ook van economische ontwikkelingen.

Beleggingsvorm toegelicht: Opties

De definitie van opties is: Een recht om gedurende een vooraf afgesproken periode een hoeveelheid onderliggende waarden te mogen kopen of verkopen, tegen een vooraf vastgestelde prijs. Een optie geeft bijvoorbeeld het recht om bepaalde aandelen te kopen of te verkopen. Er zijn over het algemeen twee soorten opties te onderscheiden, namelijk de calloptie en de putoptie.

Beleggingsvorm toegelicht: Calloptie

Bij een calloptie heeft de koper van de optie het recht om bijvoorbeeld aandelen te kopen op een vooraf vastgesteld tijdstip voor een afgesproken bedrag. Bij het dalen van de prijs van aandelen, zal ook de waarde van de optie omlaag gaan. De optie is tussentijds verhandelbaar.

Beleggingsvormen toegelicht: Putoptie

Bij een putoptie heeft de koper van de optie het recht om bijvoorbeeld aandelen te verkopen op een vooraf vastgesteld tijdstip voor een afgesproken bedrag. In tegenstelling tot de calloptie is het bij de putoptie gunstig voor de houder van de optie, dat de waarde van het aandeel gaat zakken. In de optie is namelijk vastgelegd dat er tegen een vast bedrag verkocht kan worden, ongeacht de koers van het aandeel op dat moment.

Beleggingsvormen toegelicht: Warrants

Een warrant is te vergelijken met de put- en de callopties. Een warrant geeft het recht om tot uiterlijk de einddatum de financiële waarde te kopen of te verkopen. De prijs die betaalt moet worden is vooraf vastgelegd. De houder van de warrant heeft een premie betaald om deze rechten te kunnen uitvoeren. Er bestaat geen verplichting voort de houder van de warrant om te kopen of te verkopen.
Gerelateerde artikelen
Structured productsStructured productsHier volgt een overzicht en uitleg van zogeheten "structured products", samengesteld uit de standaardproducten.
Beleggen in opties en warrantsBeleggen in opties en warrantsWat houdt beleggen in opties (put optie of call optie) en beleggen in warrants (gedekte warrant of ongedekt) in? Wat zij…
Warrants als beleggingWarrants als beleggingWarrant = recht (uitoefenrecht of conversierecht) om gedurende de looptijd een bepaald aantal aandelen, obligaties of vr…
Beleggen: grote risico’s, hoog rendementBeleggen: grote risico’s, hoog rendementHebt u geld over, en neemt u geen genoegen met de lage spaarrente, dan kunt u gaan beleggen. Indien u bereidt bent om gr…
Beleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten kennen verschillende risico's. De hoogte van het risico van een beleggingsproduct bepaalt vaak de…

Reageer op het artikel "Beleggingsvormen toegelicht"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 31-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!