InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingsfonds kiezen - Tips

Beleggingsfonds kiezen - Tips

Beleggingsfonds kiezen - Tips De Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het juiste beleggingsfonds te kiezen. Als belegger kun je ervoor kiezen om te beleggen in de fondsen die de bank aanbiedt. Toch zullen beleggers steeds vaker zelf moeten kiezen. In dit artikel worden tips gegeven voor het kiezen van beleggingsfondsen.

Beleggingsfonds kiezen

Bij het kiezen van een beleggingsfonds is het rendement het eerste waar beleggers op selecteren. Maar het is onverstandig om alleen naar het rendement te kijken. Een hoog rendement gaat vrijwel altijd gepaard met een hoog risico. Daarom is het slim om andere criteria zwaar mee te laten wegen in het kiezen van een beleggingsfonds, zoals risico, het soort beleggingsfonds en de kosten van beleggen.

Tips beleggingsfonds kiezen

Bij het kiezen van een beleggingsfonds kunt u de volgende zaken laten meewegen in uw keuze:
  • Sharp-ratio
  • Het soort beleggingsfonds
  • Historische rendementen van beleggingsfondsen
  • De kosten van beleggen
  • Risico en rendement

Sharp-ratio

De Sharp-ratio wordt uitgedrukt in een cijfer dat de verhouding weergeeft tussen rendement en risico. Hoe hoger het cijfer, des te beter het risico compenseert met een behoorlijk rendement. Daarnaast zijn er marktpartijen die fondsen kwalificeringen geven, gebaseerd op een combinatie van rendement en risico in het verleden. Deze kwalificeringen worden “ratings” genoemd.

Welk soort beleggingsfonds?

Allereerst moet u zich afvragen in welk soort beleggingsfonds u wilt beleggen. Wilt u beleggen in een gespecialiseerd fonds of een algemeen fonds? De categorie van een beleggingsfonds bepaalt in hoge mate het rendement, het risico en de kosten. U kunt ook overwegen om gespreid te beleggen, om zo het risico te beperken.

Historische rendementen van beleggingsfondsen

Bij het kiezen van een beleggingsfonds selecteren verreweg de meeste beleggers op historische rendementen. Maar terughoudendheid is geboden, want in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Hoe langer geleden, hoe minder bruikbaar dit criterium is. Er kan immers sprake zijn van geluk in een bepaalde periode. Experts adviseren om de resultaten van aandeelfondsen te bekijken over een periode van vijf jaren.

De kosten van beleggen

De kosten van beleggingen staan meestal vast, terwijl de rendementen variabel zijn. De totale kosten van een beleggingsfonds worden aangeduid met de TER: de Total Expense Ratio. Indexfondsen, ook wel “trackers” of “etf’s” genoemd, hebben lage kosten. Soms zijn de kosten van beleggingen voor een gedeelte gelieerd aan het rendement. Er is dan sprake van een zogenaamde “prestatiefee”.

Rendement en risico

Rendement en risico gaan hand in hand. Een hoog rendement betekent meestal een hoog risico. Als u beleggingsfondsen met elkaar vergelijkt, is het verstandig om het risico als een zwaarwegend selectiecriterium te gebruiken. Het risico wordt uitgedrukt in de zogenaamde standaarddeviatie. De standaarddeviatie geeft aan in hoeverre de belegging afwijkt van het gemiddelde.

Waarin belegt het fonds?

Belegt het fonds in aandelen in kleine of grote bedrijven, in small caps of large caps? Als het beleggingsfonds belegt in kleine bedrijven, is het risico groter. Daar staat tegenover dat de kans aanwezig is dat het bedrijf een groei doormaakt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mistermoney
  • Telegraaf

Reageer op het artikel "Beleggingsfonds kiezen - Tips"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!