InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen – spreiding van beleggingen in aandelen

Beleggen – spreiding van beleggingen in aandelen

Beleggen – spreiding van beleggingen in aandelen Beleggen in aandelen, geld verdienen met aandelen, maar hoe? Een gouden regel voor beleggers in aandelen in 2019 is het zorgen voor een goede spreiding van de beleggingen en het spreiden van het beleggersrisico. Durf een deel van uw aandelen te kopen om zo winst te nemen. Kies voor een deel van uw belegging in spaargeld, spaardeposito's, grondstoffen, aandelen, fondsen. In elke checklist met beleggingstips voor succesvol beleggen in aandelen is deze spreiding van aandelen essentieel. Zo beleggen leidt meestal tot een veel beter rendement. Spreiden van beleggingen is vaak de sleutel tot succes.

Kopen van aandelen, de voordelen en nadelen

Met het kopen van een aandeel bezit u een deel van een bedrijf. In de AEX-index zitten de 25 belangrijkste aandelen die op Euronext worden verhandeld. Het oudste bekende aandeel in ons land dateert van 1606 van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, VOC. Een aandeel is risicodragend. U profiteert van de koersstijgingen en als er winst gemaakt wordt, krijgt u dividend uitgekeerd. Bovendien betekenen aandelen vaak ook stemrecht.

Hoe kunt u succesvol beleggen in 2019?

Wie zijn vermogen stopt in één aandeel, één bedrijf, één land of één sector neemt onnodig veel risico. Het hoeft dan maar één keer volstrekt fout te gaan om veel geld te verliezen. Om een goede belegger te worden moet u een goed evenwicht zien te vinden tussen een hoog rendement en de mate van risico. Bij kleine aankopen is spreiding minder van belang of kan spreiding zelfs ongunstig zijn, omdat de transactiekosten per eenheid dan relatief hoog zijn. Maar als u echt wat te beleggen hebt, zorgt u voor een goede diversiteit. U belegt in:
  • Aandelen;
  • Onroerend goed;
  • Obligaties;
  • Een spaarrekening;
  • Een huis;
  • Grondstoffen.

Veel onderzoek wijst uit dat wie zorgt voor een goede spreiding op de wat langere termijn ook het beste rendement maakt. Het is beter om een stabiel rendement op vermogen te maken dan ook nog eens uw verloren vermogen te moeten terug verdienen op de beurs. Bovendien slaapt u zo een stuk rustiger.

Spreiding van beleggingen is geen onzin

We gaan geen beleggingen spreiden om het spreiden alleen. We spreiden onze beleggingen en proberen daarbij ook steeds de juiste keuzes te maken. Eerste bepaalt u voor uzelf hoe u de taart wilt verdelen. Hoeveel in aandelen, obligaties en anderszins. Vervolgens gaat u aan stock picking doen. Dat wil zeggen dat u die aandelen uitzoekt op de beurs die volgens u momenteel niet te duur zijn en een groot potentieel hebben om te stijgen. Daarbij gaat u niet in een enkele sector zitten, maar zoekt u bijvoorbeeld drie sectoren uit waarin u vertrouwen hebt. Denk aan de voedingsmiddelen, want eten moeten we toch. De technologie, want van kennis moeten we het hebben en een derde sector. Misschien de banken wel, maar het is nog niet geheel duidelijk of die voldoende uit de gevarenzone zijn. Hoe meer ervaren u als belegger bent, hoe eenvoudiger het voor u is. Bent u nog niet zo ervaren dan oefent u bijvoorbeeld op papier of zoekt u een goede fondsbeheerder van een goed presterend beleggingsfonds. Kies dan wel of meerdere beleggingsfondsen of een beleggingsfonds met voldoende geografische en economische spreiding.

Actief beleggen of passief beleggen?

U kunt actief beleggen of passief beleggen. Bij passief beleggen volgt u een bepaalde index. De AEX, een index voor obligaties, grondstoffen of onroerend goed of een andere index. Of kiest u voor trackers die automatisch de ontwikkelingen op de beurs volgen of een beleggingsfonds. Via een beleggingsfonds beleggen is meestal een vorm van passief beleggen. Bij actief beleggen bepaalt u zelf actief waarin er hoeveel belegd moet worden en wanneer er moet worden ingegrepen. U zit met een effectenrekening bij wijze van spreken zelf actief achter de knoppen via Lynx of Binck en bepaalt zelf de momenten van aankoop en verkoop van uw aandelen. Actief beleggen vraagt veel tijd.

Beleggen van vermogen in 2019

Institutionele beleggers spreiden hun vermogen altijd over meerdere beleggingen. Een gebruikelijke spreiding bij bij deze grote beleggers ziet er als volgt uit:
  • Cash 10 procent;
  • Vastgoed 10 procent;
  • Grondstoffen 10 procent;
  • Obligaties 40 procent;
  • Aandelen 30 procent.
  • Wellicht een klein deel in bitcoins, BTC.

Beleggen in aandelen

Beleggen in aandelen kent altijd risico’s en bij het kiezen van een enkel bedrijf wordt dat risico verhoudingsgewijs alleen maar groter. Daarom wordt naast het fonds beleggen ook vaak gekozen voor het indexbeleggen. Bij het index beleggen volgt u een bepaalde beursindex. Denk aan de AEX index, de Dow Jones, de Nikkei. Index beleggen in verschillende indices betekent per definitie dat u uw belegging in aandelen spreidt. Warren Buffett is juist ook met indexbeleggen enorm rijk geworden. Misschien is dat ook wel iets voor u. Of u laat het voor u doen, bijvoorbeeld via Robeco of een andere fondsbeheerder, of u probeert het zelf.

Belegging spreiden in de tijd

U kunt ook kiezen voor een spreiding van aankopen in de tijd. Sommigen geven elke maand een opdracht om bepaalde aandelen te kopen om ze aan de portefeuille toe te voegen. Zo koopt u de ene keer te goedkoop en een andere keer te duur, maar zit u gemiddeld goed met uw beleggingen. U voorkomt met gespreid beleggen dat u in een enkele keer te veel en te duur koopt.

Slot

Spreid uw beleggingen en maak zo het beste rendement. Een goede keuze is ook een beleggingsfonds, want de beheerder van een dergelijk fonds is gewend om gespreid te beleggen om zo goede resultaten te behalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordeel van een beleggingsfondsVoordeel van een beleggingsfondsBeleggen in een beleggingsfonds kan zeer voordelig zijn. Wat is het grote voordeel van beleggen in een beleggingsfonds e…
Beleggingsfonds: bruikbare tips voor 2019Beleggingsfonds: bruikbare tips voor 2019U wilt in 2019 beleggen in een beleggingsfonds voor een mooi rendement tegen relatief weinig risico? Een goed beleggings…
Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020? Denk dan aan de bitcoin (BTC), de handel in edelmetalen zoals goud, zilver, pa…
Biedt een beleggingsfonds meer veiligheid voor de belegger?Door deel te nemen in een beleggingsfonds kunnen particuliere beleggers hun portefeuille spreiden, zonder dat zij daarbi…
Effectenrekening openen om aandelen te kopen en te verkopenEffectenrekening openen om aandelen te kopen en te verkopenAls je wilt starten met beleggen dan kan je bij je bank een effectenrekening openen. Een effectenrekening is een rekenin…

Reageer op het artikel "Beleggen – spreiding van beleggingen in aandelen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Belegger
Schrijf mee!