InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vastgoed CV, wat is dat?

Vastgoed CV, wat is dat?

Vastgoed CV, wat is dat? Een vastgoed CV kan u een groot rendement opleveren als de vastgoedmarkt zich goed ontwikkelt. Ook in 2018 en 2019, doordat de markt van het onroerend goed en vooral de woningbouw naar verwachting verder aantrekt. De Autoriteit Financiële Markten, AFM, was eerder zeer kritisch over de markt voor vastgoed, de vastgoed CV, en de vele maatschappen. Waar het om gaat is dat u altijd goed de veronderstellingen bij een vastgoed-bv naloopt en vergelijkt met uw eigen verwachtingen voor het vastgoed. Doet u het goed, dan kun u veel winst maken met een vastgoed CV. Stap op het juiste moment in met uw vastgoed CV.

Vastgoed CV en de AFM

Kortweg werden in 2005 door de AFM de volgende punten genoemd voor vastgoed CV's. Punten die beter kunnen:
  • Op het gebied van informatieverstrekking zijn duidelijke verbeteringen mogelijk en er lijkt een verhoogd integriteit risico in deze markt.
  • Regelgeving en toezicht zijn te beperkt en de verwachtingen van het toezicht vaak onjuist.

Tussenbalans Vastgoed

In het voorjaar van 2005 publiceerde de AFM een kritisch rapport over de markt voor vastgoed CV’s en maatschappen. Reden voor een vervolgstudie. In maart 2007 verscheen deze vervolgstudie De markt voor vastgoed CV’s en maatschappen: een Tussenbalans.

Conclusies vervolgstudie vastgoed CV

De belangrijkste conclusies luiden:
  1. De informatievoorziening aan beleggers is in het algemeen onvoldoende om een afgewogen beleggingsbeslissing te kunnen nemen. Ofschoon geen majeure overtredingen van wet- en regelgeving zijn geconstateerd, zijn wel meerdere onwenselijke situaties vastgesteld.
  2. Uit dit onderzoek komen geen feitelijke bevindingen naar voren die wijzen op grote integriteit risico’s in deze sector. Van belang is wel om op te merken dat het instrumentarium voor toezicht door de AFM niet toereikend is om een diepgravend onderzoek in te stellen naar bijvoorbeeld ABC constructies of bepaalde andere situaties, waarin de belangen van beleggers kunnen worden geschaad.

Transparantie Vastgoed

Vooral bij de transparantie der dingen acht de AFM nog belangrijke verbeteringen mogelijk. Daarbij komt dat er zijn vrijwel geen echt onafhankelijke analisten die structureel deze markt becommentariëren.

Zelfregulering Vastgoed

Tot dusverre is nadrukkelijk gekozen voor zelfregulering. Te meer, omdat zo de verantwoordelijkheid voor een goed functionerende markt wordt gelegd waar die thuis hoort. Een aanvullend argument is, dat de wettelijke instrumenten in handen van de AFM, nog relatief beperkt zijn. De AFM constateert dat de markt in beweging aan het komen is, om zijn verantwoordelijkheid verder waar te maken. Zo heeft de markt zelf twee fondsen van toezicht opgestart, te weten de Stichting Transparantie Vastgoedfondsen, STV, en de Vereniging Vastgoed Fondsen, de VVF. Verder is voor de vraagzijde van de markt voor de consument ook een belangenbehartiger ingesteld, geheten de Vereniging Vastgoed Participanten, VVP.

Slot

Dit zijn goede initiatieven die zowel de vraag- als aanbodzijde zeker ten goede zullen komen. Maar er blijft, zo blijkt, wel nog werk aan de winkel. Vaar niet blind op een brochure, maar maak bijvoorbeeld ook zelf enkele gevoeligheidsanalyses, bereken zelf uw rendement op een vastgoed CV in 2018 en 2019.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2019, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…
Vastgoed, vastgoed deals en het KadasterVastgoed, vastgoed deals en het KadasterWat is een ABC constructie in vastgoed? Het Kadaster registreert bij de handel in vastgoed veel informatie over de trans…
Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoe…
Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed kan heelwat voordelen hebben zoals bijvoorbeeld een passief inkomen dankzij verhuurinkomsten of een…
Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenSuccesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenBeleggen in vastgoed voor een hoog en een waardevast rendement, dat kan ook in 2019. De vastgoedmarkt en de zeker de won…

Reageer op het artikel "Vastgoed CV, wat is dat?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg verstandig
Schrijf mee!