InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > World Online & Nina Brink: aandelen in een maand waardeloos

World Online & Nina Brink: aandelen in een maand waardeloos

World Online & Nina Brink: aandelen in een maand waardeloos World Online was Nederlands grootste en meest belovende internetbedrijf. Maar als het bedrijf, met Nina Brink aan het roer, met veel bombarie naar de beurs gaat, gaat het mis. Beleggers kopen massaal aandelen, die na een maand nagenoeg niks meer waard zijn. Zeven jaar later, mei 2007, volgt de uitspraak van het gerechtshof. Hieronder een overzicht van de gebeurtenissen. Op vrijdag 17 maart 2000 ging het internetbedrijf World Online naar de beurs. Nina Brink was de vrouw die achter dit bedrijf stond, ze had al eerder met haar creatie naar de beurs gewild. Ze werd in 1999 nog uitgeroepen als belangrijkste internetpersoonlijkheid van Nederland.

Beurs

Eind 1999 werd de beursgang van World Online aangekondigd. World Online werd gezien als Nederlands grootste en meest belovende internetbedrijf. Er werd enthousiast gereageerd door beleggers. Vanaf de aankondiging tot aan 17 maart bleven de koersen van andere internetbedrijven flink stijgen.

Aandelen in internetbedrijven leek big business. Mede door die hoge koersen werd de prijs voor een aandeel op tweeënveertig euro gezet. De waarde van de bezittingen was slechts een klein percentage van de waarde die de beleggers voor World Online over zouden hebben.

Aandelen

Veel mensen wilden aandelen kopen en er werd massaal ingeschreven, voornamelijk met geleend geld. World Online bestond nog geen vijf jaar, maar ruim een miljoen Nederlanders kochten aandelen in het bedrijf. Opeens werd World Online ruim twintig miljard gulden waard. Beleggers vonden tweeënveertig euro een koopje, want in de grijze handel die in Londen was tot 17 maart ontstonden er koersen van tachtig euro.

Koers

Op 17 maart opende het aandeel met 50,20 euro, er was een groot feest. Een anonieme grootaandeelhouder maakt van de koers gebruik om snel rijk te worden. Diegene verkoopt in miljoenen aandelen. Aan het begin van de middag bereikt World Online de hoogste koers van die dag en al de komende dagen.

De koers zakt die dag nog terug tot net iets boven de uitgifteprijs van tweeënveertig euro. Een week later zijn de beleggers een derde van hun vermogen kwijt en na een maand al twee derde. Nina Brink moet opstappen.

Nina Brink

Later komt Nina Brink in het nieuws met het feit dat ze haar eigen aandelen voor een groot deel al aan het einde van het jaar 1999 had verkocht aan het Amerikaanse beleggingsbedrijf Baystar. Baystar verkocht enkele miljoenen aandelen in de eerste dagen na de beursgang. Nina Brink had recht op een deel van de winst die Baystar op haar aandelen maakte en zo werd zij er zelf dus ook veel beter van.

Schuldigen

Zo ontstaat de vraag of Nina Brink en Baystar de hoofdschuldigen zijn van de enorme neergang van het aandeel. Maar rond de hele beursgang zijn nog veel meer vragen. Hebben andere bestuurders wel correct gehandeld? Is de ABN Amro schuldig aan het opstellen van een misleidende prospectus? En zou de beurs of de overheid niet meer regels moeten hebben, zodat een bedrijf met een onheldere prospectus niet op de beurs toegelaten wordt.

Uitspraak

3 mei 2007 volgde de uitspraak. Volgens het gerechtshof zijn beleggers misleid. World Online had potentiële beleggers moeten informeren over het feit dat Nina Brink vlak voor de beursgang haar aandelen had verkocht. Tevens had in de prospectus moeten staan dat Nina Brink in haar carrière diverse keren failliet is gegaan. Dankzij deze uitspraak kunnen gedupeerde beleggers eindelijk hun claims gaan indienen.
Gerelateerde artikelen
Nina Brink en haar World OnlineNina Brink een gehaaide zakenvrouw die een enorm vermogen heeft vergaard met haar bedrijven, die zij net zo makkelijk do…
Rijkste vrouwen van NederlandRijkste vrouwen van NederlandJaarlijks maakt Quote een lijst van rijkste Nederlanders. Het grootste deel van de top 500 zijn mannen. Wie zijn eigenli…
Jos Brink als predikant over rouwen in een rouwprocesmijn kijk opJos Brink als predikant over rouwen in een rouwprocesJos Brink (1942- 2007) heeft een boekje geschreven en dat heet ‘Rouw op je dak’. Jos Brink, die TV presentator en predik…
Schrijver Jacques VriensJacques Vriens is een bekende kinderboekenschrijver van Nederlandse bodem. Leer meer over het leven van Jacques Vriens e…
recensieBlack Swan: Verhaal over moeder-dochter incest?Black Swan vertelt het verhaal van ballerina Nina die de hoofdrol te pakken krijgt in Het Zwanenmeer. De perfectionistis…

Reageer op het artikel "World Online & Nina Brink: aandelen in een maand waardeloos"

Reacties

Hendrix, 21-08-2012 06:37 #2
Het aantal aandelen van world online dat gekocht kon worden door beleggers was op een gegeven beperkt tot enkele stuks. Hoeveel aandelen waren dat?

Marco, 01-06-2007 23:21 #1
Waar kun je meer informtie krijgen mbt het indienen van een claim? Reactie infoteur, 01-06-2007
Hoi Marco, leuk dat je een reactie hebt achtergelaten. Je zou kunnen kijken op www.emissies.com. Die melden dat diverse advocatenkantoren, maar ook de vereniging van effectenbezitters bezig zijn met een claim. Hoogst waarschijnlijk kan je jezelf daar gewoon aanmelden en tegen een vergoeding mee procederen.

Groeten, Jour

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 2
Schrijf mee!