InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen – aandelen

Beleggen – aandelen

Beleggen – aandelen Beleggen kan op verschillende manieren. Tegenwoordig zijn er zelfs beleggingsfondsen, waar u als belegger alleen maar in hoeft te stappen. Een expert houdt de koersen in de gaten en belegt het geld voor u. Een nadeel daarvan is dat de winst gespreid is over meerdere bedrijven en ondernemingen. Wanneer u echter vertrouwen hebt in een bepaald bedrijf, kunt u ook kiezen om aandelen aan te schaffen.

Mede-eigenaar

Door een aandeel in een onderneming of bedrijf te nemen, wordt u in feite mede-eigenaar van dat bedrijf. Hoe meer aandelen u aanschaft, hoe groter uw aandeel in het bedrijf zal zijn. Met aandelen zijn veel belangen gemoeid, ook binnen het bestuur van bedrijven. Aandeelhouders hebben immers ook iets te zeggen, daar zij degene zijn die in het bedrijf investeren. Wanneer u veel aandelen hebt in een winstgevend bedrijf, zal u winst ook groter zijn. Echter, andersom geldt hetzelfde: hebt u veel aandelen in een verliesdraaiend bedrijf, zult u ook uw geld zien verminderen.

Eén onderneming

In vergelijking met de talloze beleggingsfondsen is er een belangrijk verschil als het aandelen betreft. Bij beleggingsfondsen wordt uw geld namelijk uitgesmeerd over meerdere bedrijven en ondernemingen. Voordeel is dat de verliezen worden opgerekt aan de winsten, nadeel is dat u niet groots investeert in misschien wel één winstgevende onderneming. Met aandelen gebeurt dat wél. Door aandelen van een bepaald bedrijf te kopen, investeert u alleen in dat bedrijf.

Aanbod

Net als bij de beleggingsfondsen is er een aanbod in allerlei verschillende sectoren. Telecom, financiën en diverse dienstverleningen, bijvoorbeeld. Ook kunt u investeren in internationale of buitenlandse bedrijven.

Risico

U loopt met het kopen en verkopen van aandelen een groter risico dan bij een beleggingsfonds. Daar staat tegenover dat de winst ook groter kan zijn. Het principe achter winst en verlies is simpel. Wanneer het goed gaat met een bedrijf en er winst wordt gemaakt, zal de waarde per aandeel stijgen. Als u besluit een aandeel te verkopen, zult u er – bij een winstperiode – meer voor terugkrijgen dan u ervoor betaald heeft. Andersom is helaas ook mogelijk. Als u een aandeel voor een bepaald bedrag gekocht hebt en dat later verkoopt omdat de onderneming verlies blijft draaien, zult u er nooit meer voor krijgen wat u ervoor betaald hebt.

Handelen in aandelen

Wanneer u inzicht hebt in de ontwikkeling van een bedrijf en vertrouwen hebt in het beleid, kan het geen kwaad om in aandelen te gaan handelen. U hebt verstand van zaken en weet waar u mee bezig bent. Kortom; de veiligheid die een beleggingsfonds u biedt hebt u niet nodig. U doet het zelf.
Handelen in aandelen zal – bij succes – meer opleveren dan bij beleggingsfondsen. Toch kleven er aan de aandelen meer risico’s en moet u zich continu bewust zijn van de koersen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldzaken-web.nl/

Reageer op het artikel "Beleggen – aandelen"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!