InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen beleggingsfonds

Beleggen beleggingsfonds

Beleggen  beleggingsfonds Er zijn verschillende manieren om geld te beleggen. Bijvoorbeeld door aandelen te kopen, of in obligaties te handelen. Voor wie net begint met beleggen of voor wie graag wilt beleggen, maar daarbij de steun van experts wilt is een beleggingsfonds een goede optie.

Makkelijk

Het beleggingsfonds is de meest makkelijke manier van beleggen, omdat u hierbij niet zelf de koers in de gaten hoeft te houden. Experts zijn aangesteld om over het fonds te waken en weten precies wat ze doen. Zij beleggen uw geld in verschillende ondernemingen, waardoor u ook niet afhankelijk bent van het wel en wee van één bedrijf, wat wel het geval is als u aandelen koopt. Een beleggingsfonds omvat meerdere bedrijven meestal twintig en dus ook meerdere kansen.

Verdiensten en kosten

Ten aanzien van aandelen is er ook een groot verschil in de kosten. Wanneer u een aandeel verkoopt, moeten er provisiekosten betaald worden. Bij aandelen betaalt u zo al snel 8,- plus 0,5% van uw aankoop- of verkoopbedrag. Bij een beleggingfonds gebeurt dit niet en hoeft u enken 0,5% te betalen.

Verschillende fondsen

Het aanbod van beleggingsfondsen is groot en divers, net als bij aandelen. Ieder bedrijf kan aandelen uitgeven bouwbedrijven, transportbedrijven en softwarebedrijven. Het is goed om hier van tevoren bij stil te staan, want lang niet alle bedrijven maken een constante groei door. Bij beleggingsfondsen geldt ongeveer hetzelfde aanbod. U kunt beleggen in de sector telecom of financiën, maar ook in alleen binnenlandse of buitenlandse aandelen.

Risico

Eén ding staat buiten kijf. Beleggen in fondsen is veiliger dan beleggen in aandelen. Een nadeel is dat de winst daardoor aanzienlijk minder kan zijn. U hebt tenslotte maar beperkte aandelen, omdat u in meerdere ondernemingen tegelijk hebt geïnvesteerd. Maar wanneer u verlies maakt op een aandeel, zal ook dat een stuk minder zijn. Want naast dat ene aandeel, hebt u nog een aantal andere aandelen in uw fonds die wel winst behalen en dat verlies dus enigszins optrekken.

Wel of geen beleggingsfonds?

Hierboven hebt u een korte indruk kunnen krijgen van wat een beleggingsfonds inhoudt. Of het wel of niet aan u besteed is, kunt u zelf het beste bepalen. Wanneer u gericht in een sector wilt handelen, maar niet het risico wilt lopen dat u flinke verliezen maakt, is een beleggingsfonds zeker iets voor u. Echter, bent u voornemens om echt geld te investeren in een bedrijf dat u vertrouwt en hebt u grote winst voor ogen, dan is het verstandiger om aandelen aan te schaffen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldzaken-web.nl/

Reageer op het artikel "Beleggen beleggingsfonds"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!