InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat is daytrading? De voor- en nadelen

Wat is daytrading? De voor- en nadelen

In dit artikel zullen we ingaan op een speciale vorm van beleggen, namelijk het daytraden. Anders dan bij gewoon beleggen, is deze vorm niet gericht op de lange termijn maar juist op de koerswijzigingen op korte termijn. Aandelen en opties die gekocht worden, die worden meestal op dezelfde dag weer verkocht.

Wat is daytrading?

Letterlijk vertaald betekent daytrading 'daghandelen'. Dit houdt in dat er aandelen gekocht worden, en enkele seconden, minuten of uren later weer verkocht worden. Een daghandelaar of daytrader probeert op deze manier gebruik te maken van de koerswijzigingen op korte termijn. Daytraden is eigenlijk niet te vergelijken met normaal beleggen. Een aandeel hoeft voor een daytrader namelijk niet altijd in waarde te stijgen, om ook daadwerkelijk winst te maken.

Bij daytraden draait het allemaal om het maken van een technische analyse op basis van informatie. Dit is dan ook direct het belangrijkste onderdeel bij daytrading, het verkrijgen van de juiste en meest accurate informatie op real-time basis (dit wil zeggen: direct). Aan de hand van deze informatie probeert een daghandelaar een inschatting te maken met welke fondsen hij een mooie winst kan maken op korte termijn.

Het principe van daytraden volgens een voorbeeld:
Een daytrader ziet een aandeel van bedrijf x te koop staan voor 100,- per stuk. Op basis van zijn informatie, ziet hij vervolgens dat er de afgelopen paar minuten of uren steeds meer vraag naar dit aandeel is geweest. Hij besluit het aandeel te kopen. Precies een uur later is de waarde van dit aandel gestegen naar 105,-. Als hij zijn aandeel nu verkoopt maakt hij toch een winst van 5,-. Zo werkt het principe, maar dan uiteraard met meerdere aandelen en hogere bedragen.

De voordelen

  • Één van de grote voordelen van daytrading is de grote vrijheid die er bestaat. Door de komst van internet is daytraden steeds populairder geworden en is er een groot aanbod van accurate real-time informatie beschikbaar. Een daytrader kan daarom vanuit zijn eigen huis of zelfs tuin of op vakantie met een computer/laptop en internetverbinding zaken doen. Hij bepaald zelf zijn werktijden, en waar hij werkt.
  • Een tweede voordeel is dat een daytrader in principe weinig te maken heeft met de lange termijn waarde van een aandelen. Hij verkoopt alles nog dezelfde dag, en de daytrader hoeft zich daarom ook 's avonds of 's nachts geen zorgen te maken over wat er met zijn aandelen gebeurd. Hij heeft op dat moment geen aandelen meer.
  • Hierdoor heeft een daytrader ook de potentie om op korte termijn flinke klappers te maken. In verhouding met het traditionele beleggen zijn winsten of verliezen vaak een stuk groter.

De nadelen

  • Om te beginnen met daytraden is er wel flink wat technische kennis vereist. Als een daytrader niet goed weet wat hij aan het doen is, brengt dat grote risico's met zich mee.
  • Daarnaast is er een groot kapitaal vereist om flinke winsten te kunnen maken met daghandelen. Het kan lastig zijn een groot kapitaal te vergaren.
  • Als laatste blijft daghandelen natuurlijk speculeren, op basis van informatie. Aan speculeren met geld zitten altijd risico's vast, besef dit goed!
© 2009 - 2017 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggingen  beleggen in aandelenBeleggingen beleggen in aandelenBeleggen is een vorm van investeren waarbij winst behaald kan worden, mits de belegging op een juiste manier wordt uitge…
Gokken op de beursGokken op de beursNaast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. He…
Beleggen: splitsing en handel van aandelenBeleggen: splitsing en handel van aandelenAls een onderneming plannen bekendmaakt om de coupure van de aandelen te verkleinen, zijn de handelaren er als de kippen…
Beleggen? Hoe moet ik beginnen?U kunt tegenwoordig niet meer om beursnieuws heen. Vrijwel alle nieuwsberichten bevatten beursnieuws. Als leek is het va…
Beleggen: AandelenBeleggen: AandelenAandelen. Bij beleggen gaat het vaak over aandelen, maar wat zijn aandelen eigenlijk? En hoe werkt dat nou allemaal? Dat…

Reageer op het artikel "Wat is daytrading? De voor- en nadelen"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 07-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!