InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingen – beleggen in aandelen

Beleggingen – beleggen in aandelen

Beleggingen – beleggen in aandelen Beleggen is een vorm van investeren waarbij winst behaald kan worden, mits de belegging op een juiste manier wordt uitgevoerd. Beleggingen vallen echter niet te sturen en de resultaten zijn onder meer afhankelijk van wat de beurzen doen. Beleggen kan op verschillende manieren. Een van die manieren is beleggen in aandelen.

Stukje bedrijf

Wie belegt in aandelen, koopt in feite een stukje van een bedrijf. Als een bedrijf aandelen ter beschikking geldt, vergaart ze op die manier geld om haar doelen te behalen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat een bedrijf de beleggers hiervoor bedankt middels een bepaald percentage van de winst. Zo kan een aandeel groeien in waarde, maar ook dalen – wanneer het slechter gaat met de zaak.

Waarde aandeel

De waarde van een aandeel wordt gebaseerd op de verwachte winst en de winst die een bedrijf boekt. De koers van aandelen komt tot stand naar aanleiding van het vraag en aanbod op de beurs. Een aandeel heeft een koerswaarde – vaak ook de aanschafprijs van een aandeel – en een nominale waarde. De nominale waarde zegt iets over de waarde van een aandeel in het verleden en geeft dus ook aan welk deel van het bedrijfsvermogen door een aandeel vertegenwoordigd wordt. Deze waarde – de nominale waarde – wordt ook op het eigendomsbewijs van het aandeel genoteerd.

Verschillende soorten aandelen

Hoewel beleggen in aandelen slechts een vorm van beleggen is, bestaan er verschillende vormen van aandelen. Zo zijn er aandelen op naam te verkrijgen, maar ook bestaan er prioriteitsaandelen, preferente aandelen en aandelen op toonder. Vrijwel alle aandelen gaan gepaard aan een certificaat waarop duidelijk staat wie de eigenaar is.

Dividend

Aandelen leveren in de meeste gevallen dividend op. Dat is de beloning die beleggers krijgen voor hun investering in het bedrijf. Normaliter komt dat neer op drie tot vier procent van de waarde van het aandeel, op jaarbasis.

Koerswinst

Een andere vorm van rendement die op aandelen te maken valt is de koerswinst. Deze valt te verzilveren door de aandelen – die u voor een bepaalde prijs, binnen een koers, hebt gekocht – tegen een hogere koers te verkopen. Wanneer de beurs stijgt is met koerswinst meer te verdienen dan met dividend. Koersen zijn vaak erg beweeglijk en veranderen om de seconden. Deze beweeglijkheid wordt ook wel volatiliteit genoemd.

Dure of goedkope aandelen

Het is moeilijk te bepalen of een aandeel duur is of goedkoop. Dat komt omdat er op voorhand vaak weinig te zeggen is over de toekomstige prestaties van een bedrijf of onderneming. Toch is er een meetvorm, namelijk de verhouding tussen koers en winst. Deze verhouding is de koers van een aandeel gedeeld door de winst in het laatste boekjaar van een bedrijf. Dit is erg afhankelijk van de sector waarin een aandeel gekocht wordt en de koersen zijn altijd terug te vinden in dagbladen of op het internet.

Advies

Voor wie van plan is te gaan beleggen in aandelen, maar er nog niet alles van weet, is het raadzaam langs te gaan bij de bank en daar met een deskundige over aandelen te praten. Om te beginnen kan een eigen bank meestal aandelen aanbieden.
© 2009 - 2017 Paulsmiezen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldzaken-web.nl/

Reageer op het artikel "Beleggingen – beleggen in aandelen"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!