InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen? Hoe moet ik beginnen?

Beleggen? Hoe moet ik beginnen?

U kunt tegenwoordig niet meer om beursnieuws heen. Vrijwel alle nieuwsberichten bevatten beursnieuws. Als leek is het vaak moeilijk om de berichtgeving hierover te volgen. Onze economie weerspiegelt de ontwikkelingen op de beurs. Slechte ontwikkelingen op de beurs kunnen een voorbode zijn van economisch slechtere tijden. Deze beurs is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs van olie, wisselkoersen, de economische situatie in de Verenigde Staten, financiële gezondheid van de beursgenoteerde bedrijven en vele andere factoren.

Beleggen

Mensen die een hoger rendement nastreven dan de gemiddelde spaarrente gaan investeren in bijvoorbeeld aandelen. U kunt naast het beleggen in aandelen in duizenden andere waarden beleggen, zoals in kunst, onroerend goed en wijn. Op de beurs kunt u beleggen in aandelen, maar ook in goud, olie, opties en vele andere waarden. De belegging heeft als doel iets nu te kopen en duurder weer te verkopen in de toekomst.

Waardoor dalen de koersen

Koersen worden bepaald door totale vraag en aanbod op de aandelenmarkt. Waar de vraag en aanbod samenkomen bepaald de koers op dat moment. Een moment daarna kan de koers alweer hoger of lager staan door veranderde vraag en aanbod. De omvang van de vraag en de prijs dat de handelaren ervoor willen bieden is afhankelijk van vele verschillende factoren. Onder andere van de onderneming zelf, maar ook van de economie, onrust op de markt, valutakoersen, olieprijs enzovoort.

Wanneer moet u instappen?

Dit is altijd de grote vraag bij het beleggen. Hoe moet u handelen, wanneer is het juiste instapmoment bereikt? Deze vragen zijn pas veel later te beantwoorden. Niemand weet namelijk het ideale instapmoment te bepalen. Als de koersen al maanden achtereen gezakt zijn zou het een goed moment kunnen zijn om in te stappen. Echter misschien zakken ze de maanden daarna naar een veel lager punt. Beleggen kan fataal zijn voor uw vermogen. Beleggen met geld dat u binnen een paar jaar weer moet besteden is ten zeerste af te raden.

In aandelen of in..?

Indien u gaat beleggen moet u goed op de hoogte zijn van uw beleggingsobjecten. Voordat u gaat beleggen in goud, aandelen, vastgoed of andere objecten moet u zeer goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in die markt. De ervaren beleggers zijn zeer bewust bezig met de risico’s die ze lopen. Als beginner weet u niet hoe het werkt en waar u op moet letten. Een foute inschatting kan u een groot deel van het belegd vermogen kosten. U kunt ook in beleggingsfondsen stappen. Ervaren beleggers hebben in deze fondsen al een mandje aandelen voor u samengesteld. U betaalt wel diverse soorten kosten, zoals aankoop- en verkoopkosten en beheerskosten.

Bereidheid fors te verliezen

Zodra u gaat beleggen moet u zich bewust zijn dat u een groot deel van uw geld kunt verliezen in een zeer korte periode. Beleggingen die geld opleveren kunnen u iets gelukkiger maken, maar fors geld verliezen kunnen u slapeloze nachten bezorgen. Een belegging in aandelen kan bijvoorbeeld in een korte periode met vijftig procent of meer in waarde dalen, zoals wij gezien hebben met de kredietcrisis. In de jaren daarna kan het aandeel weer aantrekken, maar dat kost veel tijd. Het aandeel kan ook een duikeling op de beurs maken en nooit weer terugkeren naar de waarde waar u het voor gekocht heeft. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een dreigend faillissement of andere problemen binnen het bedrijf.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen? Hoe moet ik beginnen?"

Reactie

Roberto Bouman, 02-02-2010 13:00 #1
In wat voor start kapitalen moet men denken, om eerste keer mee te doen? Kan men klein beginnen ervaring op te doen? Waar als beginner is beste om te beginnen, qua risico's, en mogelijkheden? Hoe begint men en kan men zich het beste op de markt voorbereiden? Zoveel raadgevers, maar wie is betrouwbaar?

Infoteur: Juul
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!