InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goud kopen voor beginners

Goud kopen voor beginners

Goud kopen voor beginners Goud kopen is in tijden van financiële crisis vaak een veel gehoord advies. Maar wie zijn geld in goud wil beleggen, weet vaak niet hoe hij dat aan moet pakken. Welke stappen moet je zetten om goud te kopen?

Hoe en waar kan je goud kopen

Goud kopen is betrekkelijk eenvoudig en onderscheidt zich eigenlijk niet wezenlijk van de aanschaf van een boek, afgezien van de prijs uiteraard.

Drie simpele stappen moet je zetten om goud te kunnen kopen.
  • Bepaal eerst hoeveel geld je uit wil geven en wát je wil kopen (munten, staven, sieraden)
  • Neem contact op met een goudhandelaar, ga naar een bank of oriënteer je op het internet: waar heeft men voorraad en hoe hoog is de prijs? Vergelijk die prijzen!
  • Rij ernaar toe (neem contant geld mee) of plaats een bestelling

Waarom beleggen in goud?

Wil je fysiek beleggen in goud dan moet je uiteraard eerst voor jezelf nagaan waaróm je goud wil kopen. Goud leent zich niet altijd voor snel gewin, goudbeleggers denken meer in termen van jaren! Vooral in tijden van financiële crisis is goud erg populair: het zou valutahervormingen, depressies en oorlogen doorstaan. Wie angst voor een financiële crisis heeft, zoekt daarom vaak zijn toevlucht tot goud.

Maar moét je wel goud kopen? Oké, de goudprijs heeft in februari 2011 de barrièrre van de 1400 genomen, maar dat was wél uitgedrukt in dollars per ounce. De notering in euro's wordt uiteraard ook bepaald door de koers van de dollar. Lees voordat u daadwerkelijk tot aanschaf van goud in fysieke vorm overgaat daarom eerst de aanbevelingen in déze gouden gids: Beleggen in goud

Het betrokken artikel gaat onder meer in op de volgende aspecten:
  • Hoe winstgevend is goud als belegging?
  • Biedt goud bescherming tegen inflatie?
  • Goud als oudedagsvoorziening;
  • Goud en valutarisico's;
  • Speculatie in edelmetalen.

Wat bepaalt de goudprijs eigenlijk?

De goudprijs wordt in de regel in euro's of dollars aangegeven, en heeft meestal betrekking op één ounce. Een ounce goud is precies 31.1034768 gram.

De goudprijs is onderhevig aan grote schommelingen en kan in een tijdsbestek van enkele minuten veranderen! Over de actuele prijs van goud kan men zich op diverse websites informeren.

Als dat enigszins mogelijk is, wil natuurlijk iedereen tegen de laagst mogelijke prijs instappen. Een garantie geeft niemand uiteraard, maar in tijden van financiële crisis is het voor experts niet eens zo'n grote opgave om te voorspellen in welke richting zich de goudprijs bewegen zal.

Algemeen wordt aangenomen dat de goudprijs zich in perioden van deflatie neerwaarts en in tijden van inflatie opwaarts ontwikkelt (of bij hyperinflatie naar boven schiet). Maar het best kan men zich op eigen onderbuikgevoelens en intellect verlaten……. Het blijft een investering met risico's. Wanneer u een indruk van de prijsbeweging wil krijgen, kunt u op het internet een overzicht van de ontwikkeling gedurende de afgelopen decennia opvragen.

Goud kopen in munten, baar goud of sieraden

Het meest voorkomend en het best verhandelbaar zijn munten, baar goud (staven) en uiteraard sieraden:
  • Gouden munten worden als beleggingsobject door regeringen over de gehele wereld uitgegeven. Men kan ze in verschillende coupures kopen: 1/10 ounce, ¼ ounce, ½ ounce, of 1 ounce. De bekendste is uiteraard de Krugerrand uit Zuid-Afrika met een goudgehalte van 91,66 %. Andere beleggingsmunten zijn bijvoorbeeld de Wiener Philharmoniker uit Oostenrijk (goudgehalte 99,99%) of de Panda uit China (99,90%). Hoe duur zo’n munt is, is afhankelijk van de actuele marktwaarde, maar munten zijn duurder dan goudstaven.
  • Baar goud is er ook in verschillende denominaties: kleine goudstaven zijn er van één gram tot 1000 gram. Wie in tijden van crisis goudstaven als zekerheid wil kopen, moet er rekening mee houden dat het niet altijd even makkelijk is om daarmee een simpel roggebroodje af te rekenen. Goudstaven bevatten tenminste 99,5% fijn goud.
  • Bij sieraden moet men natuurlijk bekend zijn met het gewicht en het goudgehalte. Bovendien moet de artistieke waarde van het object worden ingeschat. Het is aan te bevelen om in die gevallen uitsluitend bij een vakman te kopen, danwel een certificaat te verlangen (bijvoorbeeld bij veilingen).

Waar kan je goud kopen

Er zijn nog steeds banken waar men goud kan kopen; Even navragen. Meestal moet men er klant zijn en in de regel moet men de gouden baren en munten bestellen. Slechts incidenteel heeft men iets op voorraad. Bij sommige grotere bankinstellingen kunt u goud eenvoudig online bestellen en laten leveren. Ook bij verschillende goudhandelaren kunt u goud online bestellen. Als alternatief zou men ook op beurzen of via eBay kunnen kopen, maar u moet hier zeer alert zijn op valsmunterij. Zelfs op sommige particuliere fora wordt goud aan de man gebracht. En vanaf mei 2010 kunnen we ook goud kopen aan de pinautomaat.

Een betrouwbaar adres voor het kopen van goud op internet is de webwinkel "Amsterdamgold" van Willem Middelkoop, u weet wel, dat is de man die ons al jaren geleden waarschuwde voor de financiële crisis waarin we nu verkeren. Na betaling krijgt u uw bestelling keurig in een TNT-pakketje thuisgestuurd.

Waar kan je goud opslaan

Een banksafe is relatief veilig en goedkoop, mits de inhoud verzekerd en goed gedocumenteerd is. Wie zich daarop niet wil verlaten, kan zich op andere opslagplaatsen voor kostbaarheden oriënteren. Ook sommige goudhandelaren bieden bij aanschaf een opslagmogelijkheid aan, uiteraard tegen een navenante vergoeding, afhankelijk van de waarde van uw bezit.

Anderen bewaren hun goud liever thuis: ze begraven het in de tuin of verbergen het in huis, eventueel in een ingebouwde kluis of in een beveiligde geldcasette. Natuurlijk met het risico van diefstal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud als beleggingGoud als beleggingWie in goud wil beleggen heeft heel wat mogelijkheden. Voor de doorsneebelegger vallen goudstaven van 12,5 kg uiteraard…
Hoe kan ik investeren in goud?Hoe kan ik investeren in goud?Gedurende de periode dat het slecht gaat op de beurs, zoeken beleggers naar alternatieven voor aandelen. In de jaren van…
Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud blijft een klassieke vluchthaven voor de belegger die pessimistisch is over de economie. Goud is ideaal…
In goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen en geld verdienen met beleggen in CFD's? De handel in goud is vooral aantrekkelijk voor wie de goudprij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istara, Pixabay

Reageer op het artikel "Goud kopen voor beginners"

Reacties

R. Rikers, 02-02-2017 12:27 #17
Investeer gerust een deel van je spaargeld in goud, ik heb me zelf al de vingers gebrand aan bedrijfsaandelen, waar je vaak ook goede winsten kunt maken, maar het kan vaak ook mis gaan, en dan komt het risico van beleggen vies om de hoek kijken. Zelfs goede analisten kunnen ook flink de mist in gaan. Bekijk de afgelopen decennia, goud is alleen maar meer waard geworden.

De meeste mensen die wat goudbaren kopen doen dat niet uit winstbejag, maar om hun kapitaal te verzekeren. Geld en aandelen kan naar wat zich aandient in deze wereld flink kelderen, maar goud blijft altijd waarde behouden. En dat is al eeuwen lang zo geweest. Alleen de opslag, daar moet je zelf zorg voor dragen.

M. van Diepen, 13-09-2012 15:39 #16
Waar kan ik nu het beste goudstaven kopen en ook voor mijn kinderen? En dan staat het geld niet meer op je rekening. Hoe wordt het dan belast?

Sebas, 17-09-2011 22:47 #15
Grappig die reactie hieronder uit 2009. 1500 maples ingekocht voor 12,- euro zoveel. Kleine 30k winst nu bij verkoop.

Wadriaan, 22-04-2011 11:33 #14
Het voordeel van beleggingsmunten en baren zijn dat het gehalte/hoeveelheid goud erop staat (in tegenstelling tot sieraden etc.), waardoor het vrij eenvoudig is om zelf een inschatting te maken van de huidige waarde. Munten zijn bijvoorbeeld bevatten over het algemeen 31,1 gram/1 troy ounce goud. En de huidige waarde van 1 troy ounce goud/zilver is weer overal op het Internet terug te vinden.

Tinus, 22-02-2011 12:06 #13
Voordat je ergens goud koopt of verkoopt, zorg dan dat je eerst de huidige goudprijs kent en ook weet wat elke munt waard zou moeten zijn. Elke handelaar heeft het over de beste prijs, maar er zit makkelijk 10-20% tussen de prijzen die ze hanteren als je alles goed gaat vergelijken.

Jan, 20-11-2010 19:16 #12
Ik heb zelf goede ervaringen met www.doijerkalff.nl erg klantvriendelijk en uitstekende service. Zeker een aanrader. Ik koop en verkoop regelmatig fysiek goud en zilver. dit doe ik puur als belegging. van de banken krijg je 2% rente op jaarbasis.

Latif, 19-07-2010 15:00 #11
Reitro, ik zat onlangs met hetzelfde vraagstuk. Na even getelefoneerd te hebben met een medewerker van de firma Amsterdamgold is mij verteld dat zij ook goud terugkopen. Ik overweeg zelf binnenkort een gedeelte van mijn voorraad te gelde te maken, ik zal verslag doen op deze pagina.

Gert, 18-05-2010 21:00 #10
Goud zal altijd een betaalmiddel blijven al is het om voor ons leven te moeten betalen, Het is bekend dat er in de laatste wereld oorlog geen ticket naar bv amerika meer was te kopen voor geld alleen nog voor een gouden rolex of iets dergelijks eten was alleen nog te ruilen dus ook niet meer voor geld! mijn opinie is houd je sierraden want deze zijn een goed ruilmiddel voor voedsel, voor grotere transacties hebben we wel stukjes goud nodig! mijns inziens krijgen we geen grote wereld oorlogen meer of het moet de allerlaatste zijn ded wapens zijn zo vol vernietiging dit gaat onze voorstelling ver te boven! wat we wel krijgen is anarchie op de straat daar voor is het goed wat voorraadjes aan te leggen blik, goud, en zeker wat brandstof bederft allemaal niet dus wat kost dat? een setje om rivierwater drinkbaar te maken kost ook niets, en op het ogenblik zijn er goedkope stroom opwekkers te koop op diezel deze hoor je niet meer. en zijn in moeilijke tijden zo ontzettend makkelijk draaien dagen op een paar liter! in 3 dagen zijn de supermarkten totaal leeg!

Reitro, 21-04-2010 16:26 #9
Wat me opvalt is dat tegenwoordig verschillende partijen goud aanbieden, maar hoe kom je er weer vanaf? Een partij als amsterdamgold.com geeft daar maar summier informatie over. Wat is bv. het verschil tussen bied- en laat en wat zijn transactiekosten als je een goudstaafje wilt verkopen? En bij kun je je goud weer terugruilen tegen euro's?

Frank Noordsma, 28-01-2010 04:53 #8
Bel met willem; amsterdamgold, koopgoud of via www.goudvast.nl. Zeer goede ervaringen mee! HBU is duur en ik heb geen zin om 300km vanuit Haren(Gr) te rijden… Verkoop het niet meteen morgen want de er zitten wel winsmarges tussen natuurlijk. Binnen 10 jaar is deze grap het 10voudige waard, daar ben ik van overtuigd. Groet Frank Noordsma

Mailo, 25-01-2010 23:20 #7
Beste Robert, de handelaren zijn tegenwoordig goedkoper dan de banken en het bewaren bij een bank lijkt me uiterst onverstandig --> gaat de bank failliet, hoe kom jij dan in godsnaam aan je goud. Veilig laten bezorgen en verstoppen op een plek waar je het je later nog kan herinneren :-p

Robert, 24-01-2010 13:30 #6
Graag wil ik mij in de discussie mengen. Stelling1: Ik heb nog nooit gehoord van een goudstaaf, die failliet is gegaan. (Wel grote banken en bedrijven) Stelling 2: Als je goud koopt, koop dan goud en geen emotie. Dus staven (je hebt ook kleintjes) Sieraden en munten zijn voor verzamelaars en raken uit de mode. Stelling 3: Ga niet voor snelle winst. De trend van Goud is door de jaren mooi opgaand. Echter hij is wel volatiel, dus de schommeling is sterk. Als je dan moet verkopen op zo'n dieptepunt kan het slecht uitkomen. Stelling 4: Koop gewoon bij je bank en niet bij een handelaar. En laat de bank de opaslag verzorgen of huur een safe.

Bas, 22-08-2009 16:32 #5
Zelf beleg ik ook in goud en zilver, zowel in baren als munten.

Rob vind ik gedeeltelijk gelijk hebben met zijn mening over gouden munten. Als je in gouden munten belegt, koop dan gerenommeerde beleggingsmunten Krugerranden, Maple Leaf´s, Philharmoniker`s etc. Die ook een vol Troy Ounce (1 OZ.) aan fijngoud bevatten.

Men moet inderdaad niet gaan beginnen aan kleinere muntjes simpelweg omdat de premium die je hiervoor betaald te hoog is. Zaken als Euro uitgaven in goud en wat al niet meer zijn niet rendabel, tenminste als je doel is beleggen in grondstoffen voor rendement. Voor een verzamelaar is het een ander verhaal natuurlijk.

Vaak is de spread, het verschil tussen aan en verkoop bij deze beleggingsmunten IMO, te groot. Zodat er niet optimaal geprofiteerd kan worden van kleinere koersstijgingen. Zelf koop ik mijn edelmetaal sinds kort bij www.tov-hazel.nl zij hanteren redelijke premiums op de goudmunten. Ook leveren zij het metaal desgewenst af, of slaan het voor u op bij hierin gespecialiseerde bedrijven (Brinks bijv.)

Wbt. baren begrijp ik het argument van Floris niet helemaal waarom een baar minder liquide is dan een munt? Het voordeel van bijv een baar goud of zilver is dat de prijs per gram edelmetaal die je betaald, lager ligt als bij munten. Aan de andere kant zijn munten/kleinere baartjes voor een belegger die kleinere hoeveelheden per keer wil kopen meer geschikt.

Floris, 08-07-2009 15:35 #4
Rob, ik vraag me serieus af of je gelijk hebt als het op munten aankomt. Munten zijn erg liquide als je maar de juiste beleggingsmunten koopt. Beleg zelf in gouden en zilveren munten en geef hier de voorkeur aan boven baren. Munten hebben dezelfde hoeveelheid goud, een garantiewaarde en een emotionele waarde. Baren zijn minder liquide en hebben voorgaande voordelen niet. De prijs ligt vaak iets hoger, maar niet veel.
Heb zelf een maandje geleden 1500 zilveren canadese maples gekocht bij http://www.koopgoud.nl voor € 12,05 per munt. Er is te onderhandelen zeker wanneer je in grotere hoeveelheden koopt.

Wat betreft middelkoop. Ik begrijp niet dat er moeilijk wordt gedaan over een premium. Bij elke andere belegging die je doet betaal je ook commissie en vaak een flink ook. Beleggingsfondsen hanteren een gemiddelde opslag van tussen de 4%-8% (zeker als het om fund-in-fund gaat) Om nog maar te zwijgen over polissen. Dus wanneer een middelkoop. zo'n 2,5% (net gekeken) aan commissie rekent heb ik daar geen problemen mee. Er zijn bijna geen instanties in Nederland die je kundig advies geven wanneer je een edelmetaal belegging wilt doen en ik ben persoonlijk best bereid daar iets voor te betalen. Wat bijvoorbeeld wel een zwakte van middelkoop is, is dat je grotere hoeveelheden persoonlijk moet komen afhalen. Lekker als je € 25.000 aan goud of zilver hebt besteld en moet er vervolgens mee over straat! Ik geef dan de voorkeur aan het bedrijf waar ik zaken mee heb gedaan. Aflevering aan de deur!

Rob, 20-06-2009 21:37 #3
Ik heb ze in goud en ziilvermijnen gestoken en dat valt best mee ;)). Ik zou de munten met een korrel zout nemen, mijn nonkel heeft tal van gouden euro's gekocht aan een gepeperde prijs en nu is maar de vraag, wie gaat die prijs er ooit voor geven? Jan met de pet, nee, t'zal ook een verzamelaar moeten zijn.

Aqua, 28-05-2009 22:49 #2
Goud kopen (of andere edelmetalen) als belegging, ja. waarom niet, goud heeft de laatste jaren prima rendementen behaald. Maar waar goud te kopen? Leuk om ze bij Middelkoop te bestellen, maar je betaalt voor de naam, uiteindelijk betaal je juist bij hem de hoogste prijs! (de laagste prijs garantie zoals hij ermee adverteert, is niet meer dan klanten winnen voor zijn eigen gewin). Heden, 28 mei 2009, een premium van ruim 5% op een kilobaar goud!

Wil je geld verdienen op edelmetalen met een relatief kleine inzet, stap dan in zilver en met name de munten, welke gelimiteerd worden uitgegeven. Neem de munten van Perth Mint, speciale munten in series en extreem gelimiteerd. Eenmaal "sold out" en de waarde van deze munten schiet als een komeet naar boven.

Voorbeeld: Een half jaar geleden kon je nog gewoon de munten "Treasures of Australia" kopen, met name de "sapphires". Ruim 50 Euro inkoop. Zoek nu eens naar dezelfde munt op eBay en zie wat er nu voor wordt gevraagd en betaald… Ruim, maar dan ook ruim boven de 200 Euro. Tel uit je winst…

Zie je de aanschaf van fysiek edelmetaal als een investering, neem dan wat meer tijd en bestudeer eens waar daadwerkelijk wat op valt te verdienen. Reactie infoteur, 29-05-2009
Dank voor deze zeer bruikbare aanvulling!

Joe Doef, 06-02-2009 02:51 #1
Sorry hoor, maar deze hele goud- en diamantenhandel is grotendeels een oplichtersbende. Onwetende mensen die in geldnood zitten zijn hiervan de dupe. Termen als ''Oud goud'' en ''Gediplomeerde inkoper'' etc etc worden gebruikt om het officieel te laten lijken. Beter breng e het naar een veiling en niet naar een handelaar. Met postzegels en munten is het evenzo het geval.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Bankzaken
Reacties: 17
Schrijf mee!