InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Betekenis indexcijfers op Euronext

Betekenis indexcijfers op Euronext

Betekenis indexcijfers op Euronext Iedereen kent wel de AEX index en de Midkap als de twee bepalende indexcijfers van Euronext Amsterdam. Maar er zijn er veel meer indices waarin u kunt beleggen op de beurzen wereldwijd. Bovendien kunt u via een goede broker eenvoudig online beleggen met futures bijvoorbeeld of in de individuele bedrijven zelf. Wat betekenen al deze indexcijfers eigenlijk?

Wat betekent een bepaald indexcijfer op de effectenbeurs?

Beleggen op Euronext

Euronext is een goed voorbeeld van een beursbedrijf dat steeds met zijn tijd is meegegaan. Om zo veel mogelijk handel mogelijk te kunnen maken en om een significante positie in de wereld te kunnen behouden, heeft dit bedrijf zich telkens weer aan de omstandigheden aangepast. Hetzelfde geldt voor de indices waarin u kunt beleggen. Regelmatig worden die indices aangepast aan de nieuwe realiteit. Bedrijven die relatief weinig op de effectenbeurs worden verhandeld, verdwijnen uit de index en daarvoor komen allerlei nieuwkomers in de plaats. Een index moet immers wel up-to-date blijven. De AEX is het paradepaardje van Euronext, maar er zijn maar weinig bedrijven die sinds het begin van de AEX telkens weel deel uitmaakten van deze spraakmakende index.

AEX

In 1983 begon Amsterdam eerst voorzichtig met de EOE-index, deze eerste index bevatte slechts dertien fondsen. In 1990 werd de index uitgebreid naar de 25 hoofdfondsen en een systematiek die we ook in 2017 nog kennen met de actuele AEX. De naam AEX-index dateert pas van 1997. Sindsdien is het palet aan indices op de beurs steeds verder uitgebreid met andere indices. Vervolgens kwamen er allerlei derivaten bij, zoals de opties, futures, trackers. Noem maar op.

Welke indices zijn er zoal?

Naast de AEX zijn zo tien andere interessante indexcijfers op Euronext te geven.

AMX-index of Midkap-index

Deze index bevat 25 ondernemingen die nog niet tot de AEX zijn toegelaten. Noem het de runner ups qua aandelenomzet.

AscX-index

De AscX-index is de Amsterdamse Smallcaps-index. Wederom 25 bedrijven, maar nu als runner ups van de AMX index.

AAA-index

De AAA-index heeft niet te maken met triple A-status van een bedrijf. De AAA-index is de Amsterdam All-share index. Hierin zitten alle aandelen die op Euronext worden verhandeld. Het is daarmee een beursgraadmeter voor de totale beurs.

AEX Leverage index

De AEX Leverage index verdubbelt de stijging van de AEX als onderliggende waarde.

AEX Short index

De AEX Short index neemt in waarde toe als de AEX daalt.

De AEX Bear index

Deze index is qua richting vergelijkbaar met de AEX Short index, maar verdubbelt bovendien de richting, wanneer de AEX daalt.

De AEX High Dividend index

De AEX High Dividend index bevat de 12 aandelen met de hoogste dividend yields, ofwel het aandelenrendement.

De AEX Covered call index

De AEX Covered call is een optie-strategie index. De index verslaat de AEX index in een neerwaartse markt of een licht stijgende markt.

De AEX Protective put index

Ook dit is een optie-strategie-index, en geeft inzicht in een belegging in de AEX bij een significant dalende markt.

De AEX Volatility index

Deze VIX index is bedoeld als hulpmiddel voor de handel in opties en bijbehorende optiepremies. Zo kunt u met de volatiliteit van de koersen veel geld verdienen.

Slot

Keuze genoeg voor wie succesvol wil handelen op Euronext. De samenstelling van de AEX verandert regelmatig. Gaat u ook indexbeleggen of kiest u beleggen in futures of etf's? Er is keuze genoeg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Derivaten & handelen in AEX index futuresDerivaten & handelen in AEX index futuresBeleggen in derivaten, beleggingsproducten en futures in 2017? Ze kunnen allerlei onderliggende waarden hebben waarmee u…
De Amsterdamse effectenbeurs (AEX), handel in aandelenDe Amsterdamse effectenbeurs (AEX), handel in aandelenDe Amsterdamse effectenbeurs is de oudste financiële handelsbeurs ter wereld en nu in eigendom van het bedrijf Euronext.…
Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzenIn dit artikel zullen we ingaan op de bekendste Nederlandse effectenbeurs: de Amsterdamse effectenbeurs. Ook zullen we i…
Indexbeleggen & wat is de winst in euro'sIndexbeleggen & wat is de winst in euro'sLet op de valuta waarin u belegt bij indexbeleggen. Wie internationaal belegt, moet ook de koers van de verschillende va…
Wat is de effectenbeurs?Wat is de effectenbeurs?De term beleggen op de beurs wordt vaak genoemd in het financiële nieuws. De officiële term voor de beurs is eigenlijk e…

Reageer op het artikel "Betekenis indexcijfers op Euronext"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!