Is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie?

Is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie? Wat is de samenstelling van de AEX-index en wat is de AEX eigenlijk. Het leuke van de AEX is, is dat de AEX eigenlijk niet bestaat in onze economie. Het is meer een rekenmethode. Deze index wordt elk jaar qua samenstelling aangepast, en is van op jaar dus niet goed vergelijkbaar. Toch doet men dat wel om de trends te ontdekken, maar eigenlijk is dat toch wel heel raar. Wat is de AEX dan wel voor graadmeter?

AEX meer dan 37 jaar oud

De AEX als index voor de Amsterdamse beurs bestaat al 37 jaar. In 1983 werd hij samengesteld door de Amsterdamse beurs en sindsdien is hij niet meer weg te denken. De AEX werd met name bedacht om allerlei derivaten te kunnen verhandelen, zoals opties, futures en zo verder. Inmiddels zijn daar vele derivaten bijgekomen, zoals de turbo, sprinter en speeders.

25 fondsen in de AEX

Sinds 1989 bestaat het mandje aandelen dat de AEX vormt uit 25 aandelenfondsen. Elk jaar wordt de samenstelling van de AEX aangepast, waardoor inmiddels sinds de start nog maar zeven ondernemingen vanaf het eerste uur deel uit maken van de AEX:
  • Ahold;
  • Akzo Nobel;
  • Heineken;
  • Royal Dutch Shell;
  • ING Groep;
  • Philips;
  • Unilever.

De AEX ban jaar op jaar

Het vergelijken van jaar op jaar is daarmee een lastige klus geworden. Het kan wel, maar de vraag is wat u er inhoudelijk mee opschiet. Bedrijven worden immers overgenomen en verdwijnen daarmee meestal uit de index. Of er wordt onvoldoende in een bepaald fonds gehandeld, waardoor deze uit de index verdwijnt. Natuurlijk zijn er ook fondsen die erbij komen. Het beeld dat vooral blijft hangen is een mandje van 25 fondsen dat met enige regelmaat verandert. Lievelingen in de AEX verdwijnen soms vrij plotseling en en worden weer door andere vervangen.

AEX index als graadmeter van de Nederlandse economie

Hoe representatief is de AEX index? In januari 2020 bijvoorbeeld is de marktdekking van de AEX nog 87%. En dat is mooi. Immers de AEX is een eenvoudige index en toch representatief. Ten tijde van de internet-bubble was de AEX vergeven van de internetbedrijven die vervolgens een snelle dood stierven en ruimte moesten maken voor andere fondsen. Waar zijn Baan gebleven en Versatel of KPN Quest? Toch waren het toen belangrijke representanten van de beursontwikkelingen in ons land.

Samenstelling AEX

Wie een beleggingsproduct koopt, dat de AEX index als onderliggende waarde heeft, staat er wellicht niet bij stil, maar de kans dat de AEX er aan het einde van de looptijd van het beleggingsproduct nog de zelfde is, is zo goed als nul. De 25 hoofdfondsen in 2020 zijn:
  • Aalberts;
  • ABN AMRO;
  • Adyen;
  • Aegon;
  • Kon. Ahold Delhaize;
  • Akzo Nobel;
  • Arcelor Mittal;
  • ASR;
  • ASML Holding;
  • DSM;
  • Galapagos;
  • Heineken;
  • IMCD;
  • ING Groep;
  • Kon. KPN;
  • Natonale Nederlanden;
  • Kon. Philips Electronics;
  • Prosus;
  • Randstad;
  • RELX;
  • Royal Dutch Shell;
  • Unibail - Rodamco Europe;
  • Unilever;
  • Vopak;
  • Wolters Kluwer.

Beleggen in de AEX

Beleggen in op de AEX gebaseerd product kan (denk aan de futures) en in beursprogramma's op televisie en intertnet plus de katerns in de kranten gaat het vaak over de AEX, maar de AEX is niet de Nederlandse economie en zegt ook niet zo veel over individuele fondsen. Als een zwaargewicht zoals Royal Dutch Shell fors stijgt doordat de olieprijzen stijgen, geeft dat een forse opwaartse slinger aan de AEX en kan worden gemeld dat de AEX is gestegen. Maar hoe relevant is Royal Dutch Shell nu echt nog voor de Nederlandse economie. In de AEX zitten vooral grote internationale bedrijven. Dat neemt niet weg dat het verstandig kan zijn om in de index te beleggen als het economisch gaat gaat in de wereld natuurlijk. U bent vooral gebaat bij een index die elk jaar een hoog rendement laat zien en enige vernieuwing en aanpassing aan de huidige tijd is dan een goede zaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg in derivaten
Schrijf mee!