InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzen

Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzen

In dit artikel zullen we ingaan op de bekendste Nederlandse effectenbeurs: de Amsterdamse effectenbeurs. Ook zullen we ingaan op de index van deze beurs, de AEX. Na het bespreken van de Amsterdamse effectenbeurs zullen we kort bespreken welke effectenbeurzen nog meer een grote rol spelen in Nederland. Dit zijn internationaal georiënteerde effectenbeurzen, die bekend zijn over de gehele wereld.

Amsterdamse effectenbeurs & AEX

De Amsterdamse effectenbeurs wordt wereldwijd gezien als één van de oudste effectenbeurzen ter wereld. In deze effectenbeurs kunnen aandelen, obligaties en andere effecten verhandeld worden van organisaties die actief zijn in Nederland. De Amsterdamse effectenbeurs is eigendom van Euronext. De belangrijkste Nederlandse beursindex is de Amsterdamse Exchange Index (AEX). Deze index geeft de koersontwikkelingen weer van de 25 grootste aandelen (fondsen) op de Amsterdamse effectenbeurs. Voor de middelgrote aandelen is er de Amsterdam Midkap Index en voor de kleinste aandelen de AScX Index.

Rangschikking

Bij het in aanmerking komen om opgenomen te worden in de AEX worden de fondsen gerangschikt op handelsomzet van het aandeel. Dit is de gemiddelde koers van het aandeel maal het verhandelde volume. De 25 fondsen met het grootste handelsvolume worden normaal gesproken in de AEX opgenomen. Bij de uiteindelijke weging in de index wordt het wegingspercentage berekend op basis van de totale beurswaarde van het bedrijf (marktkapitalisatie). Er wordt hier rekening gehouden met het percentage aandelen dat vrij verhandelbaar is (free float). Daarnaast wordt de invloed van grote ondernemingen beperkt doordat het gewicht van individuele fondsen niet groter mag zijn dan 15% op dat moment.

Berekening

De AEX kan op een eenvoudige manier worden berekend. Alle 25 fondsen worden vermenigvuldigd met hun eigen wegingsfactor (in de AEX). De fondsen worden bij elkaar opgeteld en worden gedeeld door 100 om de AEX te berekenen. In het geval van bijzondere situaties worden de wegingsfactoren aangepast, dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij het plaatsvinden van een aandelensplitsing.

Andere effectenbeurzen

Naast de Amsterdamse effectenbeurzen zijn er nog andere effectenbeurzen die belangrijk zijn in Nederland. Het gaat hierbij om wereldwijd bekende effectenbeurzen.

London Stock Exchange (LSE)

De London Stock Exchange is één van de meest bekende internationale effectenbeurzen. Zoals de naam al doet vermoeden, is de effectenbeurs gevestigd in Londen, Verenigd Koninkrijk. De belangrijkste graadmeters van deze effectenbeurs worden beheerd door de FTSE groep. Zowel de FTSE 100 Index als FTSE 250 index geven een bepaald aantal belangrijke bedrijven van de LSE weer en de huidige stand van deze bedrijven.

New York Stock Exchange (NYSE)

Naast de London Stock Exchange is er een andere internationale toonaangevende effectenbeurs. Dit is de New York Stock Exchange (NYSE). Opgericht in 1817 is deze effectenbeurs inmiddels de grootste ter wereld, wanneer er gekeken wordt naar de totale beurswaarde van alle bedrijven. Het hoofdkantoor is gevestigd in New York, en de beurs kent meerdere indexen, zoals bijvoorbeeld de NYSE Composite Index.

NASDAQ

NASDAQ staat voor National Association of Securities Dealers Automated Quotations. Deze beurs is vooral gericht op bedrijven die actief zijn op technologisch gebied. De hoofdvestiging van de NASDAQ staat in New York, maar de NASDAQ heeft onderdelen over de gehele wereld. Anders dan bij bijvoorbeeld de New York Stock Exchange is de beurs niet zo chaotisch. Het is namelijk een virtuele beurs, dat wil zeggen alles is volledig geautomatiseerd en verloopt via computers.
© 2009 - 2019 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Amsterdamse effectenbeurs (AEX), handel in aandelenDe Amsterdamse effectenbeurs (AEX), handel in aandelenDe Amsterdamse effectenbeurs is de oudste financiële handelsbeurs ter wereld en nu in eigendom van het bedrijf Euronext.…
De indices van de Amsterdamse effectenbeursDe Amsterdamse effectenbeurs bestaat uit drie indices. De AEX index met de 25 grootste aandelen. De AMX index met de 25…
Ontwikkeling van de AEXOntwikkeling van de AEXDe AEX-index bestaat sinds 1983. Het is een index die is samengesteld uit de 25 belangrijkste fondsen van de Amsterdamse…
De Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar…
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…

Reageer op het artikel "Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzen"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 19-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!