InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Derivaten & handelen in AEX index futures

Derivaten & handelen in AEX index futures

Derivaten & handelen in AEX index futures Beleggen in derivaten, beleggingsproducten en futures in 2017? Ze kunnen allerlei onderliggende waarden hebben waarmee u geld kunt verdienen. Met betrekking tot de AEX index is de AEX-index future een heel belangrijk derivaat. Er gaat zeer veel geld in deze beleggingen om, want er kunnen grote rendementen worden gemaakt. Futures geven een goede indicatie van hoe de beurs vandaag gaat openen. Gaat u ook futures traden en zo geld verdienen op de beurs aan de hand van derivaten, zoals speeders en sprinters?

Wat zijn derivaten op de beurs?

Derivaten zijn afgeleide beleggingsproducten. U koopt bijvoorbeeld zo niet een aandeel, maar een pakket aandelen. Voor bijna alles waarin gehandeld kan worden, bestaan wel derivaten. Denk aan:

AEX als goede graadmeter voor de beurs

De AEX is een goede graadmeter. Wie wil handelen in AEX-index futures, moet goed weten waar hij aan begint en weten waarom hij in deze futures wil handelen. Is het pure speculatie, of bijvoorbeeld om andere aandelenposities af te dekken? Het kan allemaal. Met AEX-indexfutures maakt u gebruik van de prijsbewegingen van de index. Zit u long en stijgt de AEX, dan maakt u winst. Zit u op dat moment short, dan verliest u. En dat kan om flinke bedragen gaan. De grootte van een contract op een AEX future is immers 200. Dat betekent dat een beweging van de AEX met een punt een winst of verlies oplevert van 200 euro. Zoals bekend kunnen de bewegingen veel groter zijn.

Hoe bereken ik de waarde van de future?

De waarde van een AEX future-contract is 200 maal de waarde van de AEX index. Dat betekent dat elke tick van 0,05 punt 10 euro waard is. Naar boven, maar ook naar beneden.

Rekenvoorbeeld AEX future

Stel de index staat op 300 en u verkoopt op 301. Dan hebt u verdiend 20 maal 10 euro ofwel 200 euro.

Waarborg, marge of margin betalen

Wie een future positie opent, moet een waarborgsom betalen: de initial margin. Als de positie wordt gesloten wordt de margin of wat er nog resteert, teruggestort. Of er sprake is van winst of verlies wordt elke dag bekeken aan de hand van de slotkoers. De bedragen worden dan direct in geld verrekend. Wie tekort komt, moet bijstorten. Dan vindt namelijk een margin call plaats. De margin moet in contanten worden aangevuld.

Wat zijn AEX futures?

De beschikbare looptijden van AEX futures bedragen 1 maand tot 1 jaar. Aan het einde van de looptijd vindt cash settlement plaats, gebaseerd op de Exchange Delivery Settlement Price: EDPS. Overigens wordt ook voor opties dezelfde EDPS gebruikt, en zijn er inmiddels ook AEX-index dagopties. Futuretrades zijn mogelijk op de AEX, de Eurostoxx50, de DAX, Bundfuture, enkele valuta en enkele grondstoffen zoals olie.

Winst of verlies met futures

Wie in futures belegt, moet een sterke maag hebben. Futures kennen namelijk niet een soort achtervang, geen stop loss waarde dus. De enige manier om eruit te stappen is de positie te sluiten of als u nog in uw positie gelooft, kunt u doorrollen: u sluit de oude positie en verruilt die voor een nieuwe vergelijkbare positie met een langere doorlooptijd.

Slot derivaat en derivaten

Futures zijn er voor iedereen, maar alleen zij die kunnen omgaan met een beetje risico zullen zich er senang bij voelen. Het kan lang goed gaan, maar er zijn altijd ook mindere beursdagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Derivaten & handelen in AEX index futures"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg in derivaten
Schrijf mee!