InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in turbo best of turbo limited

Beleggen in turbo best of turbo limited

Beleggen in turbo best of turbo limited Er zijn drie soorten turbo's waaruit u kunt kiezen, alle drie beleggingsproducten met een hefboomwerking. Het gaat om de klassieke turbo, de turbo best en de turbo limited. Alle drie de turbo's hebben hun voordelen en kunnen long of short gekocht worden. De kenmerken van deze beleggingsproducten zijn verschillend, uw eigen voorkeur zal bepalen met welke turbo u met hefboom gaat beleggen. Voor welke turbo kiest u, ook de turbo best?

Welke turbo geeft de meeste winst, de turbo best?

Turbo beleggen is beleggen met een hefboom

U hoeft als u gaat beleggen op de beurs niet per se de aandelen van een bedrijf in bezit te hebben om toch geld te kunnen verdienen aan de koersstijgingen van aandelen. U hoeft ook niet het volledige bedrag te investeren voor een aandeel om toch volledig en zelfs meer dan dat te kunnen profiteren wanneer de resultaten van een bedrijf goed zijn. U kunt namelijk door middel van een hefboom het veelvoudige verdienen. Verliezen kan natuurlijk ook, maar zult u zoveel mogelijk willen voorkomen. Om met een hefboom te kunnen beleggen kunt u uit drie soorten turbo's kiezen:
  • De klassieke turbo;
  • De turbo best;
  • De turbo limited.

Allemaal hebben ze de bekende hefboom, omdat de bank een deel van uw investering voorschiet. Maar ze verschillen ook van elkaar.

De verschillende turbo's en hun eigenschappen

De klassieke turbo kent een financieringsniveau (dat wat de bank u leent) en een stop loss. De stop loss is hoger dan het financieringsniveau als u een turbo long koopt en lager dan het financieringsniveau bij een turbo short. De turbo best daarentegen heeft een financieringsniveau dat gelijk is aan de stop loss-waarde. Best staat dan ook voor Barrier Equal STrike. Het verschil tussen het financieringsniveau en het stop loss-niveau is voor de bank een veiligheidsbuffer. Als een beurskoers fors daalt, kan zodra de koers lager wordt dan het financieringsniveau, voor de bank een verlies ontstaan. De aangebrachte buffer moet dit voorkomen. De turbo best kent die buffer niet en is daarom voor de bank een groter risico dan de klassieke turbo. De bank probeert dit risico te compenseren door spread van de turbo te verhogen (spread is het verschil tussen de aankoop- en verkoopprijs). Nogal wat beleggers geven de voorkeur aan de turbo best, omdat de stop loss-waarde dan ook een harde stop is en u niet meer geld kunt verliezen. De turbo limited is een turbo best met de aanvullende eigenschap dat de looptijd gelimiteerd is.

De kenmerken en algemene karakteristieken van de turbo's:
EigenschappenKlassieke turboTurbo bestTurbo limited
HefboomJaJaJa
KoersvormingEenvoudigComplexComplex
Stop loss-niveauAanpassingen mogelijkAanpassingen mogelijkGelijk aan financieringsniveau
FinancieringsniveauJaGelijk aan stop lossGelijk aan stop loss
Hoeveel restwaardeHangt van de stop loss afGeenGeen
Hoeveel risicopremieGeenVerwerkt in spreadVerwerkt in spread
RisicovolHoog risicoHoog risicoHoog risico
LooptijdOngelimiteerdOngelimiteerdGelimiteerd

Welke turbo heeft de voorkeur?

Het mooie is dat u een beleggingsinstrument kunt uitkiezen met de hefboomwerking die volledig bij uw voorkeur past. Houdt u er niet van dat u een gap-premie moet betalen aan de bank omdat het financieringsniveau gelijk is aan de stop loss-waarde, dan kiest u voor de klassieke turbo om te beleggen. Wit u een turbo met een vaste looptijd en die turbo kunnen doorrollen als dat nodig blijkt, dan kiest u voor de turbo limited. Wilt u dat er nog een restwaarde van uw turbo overblijft als de koers daalt en u een turbo long hebt gekocht, dan kiest u voor de klassieke turbo. Wilt u een relatief eenvoudige koersvorming van de turbo, dan kiest u wederom voor de klassieke turbo.

Beleggen in turbo's is beleggen met verhoogd risico

Door de hefboom is het mogelijk om veel winst te maken maar ook relatief veel te verliezen. Het risico is relatief groot bij dit product. Van de andere kant zijn er ook beschermingswallen ingebouwd en kunt u ook zelf uw risico wat beperken:
  • De stop loss zorgt ervoor dat u niet meer kunt verliezen dan uw inleg.
  • Doordat u geld leent, hoeft u minder te investeren en is het bedrag dat u investeert kleiner. Een groot deel kunt u dan weer in andere zaken beleggen die een minder groot risico kennen.
  • De winsten kunnen erg groot zijn.
  • Met turbo's kunt u uw andere beleggingen beschermen tegen de gevolgen van koersdalingen.
  • Met een turbo short kunt u ook geld verdienen als de beurskoersen van uw aandelenportefeuille dalen. De turbo kan niet alleen uw portefeuille beschermen, maar u bij een dalende beurs ook veel geld opleveren.

Conclusie turbo best

De turbo best is een mooi beleggingsinstrument voor de ervaren belegger. De eigenschappen van de turbo best wijken af van die van de klassieke turbo en de turbo limited. Deze verschillen kunnen voor een belegger zeer aantrekkelijk zijn. De ene belegger zal een voorkeur hebben voor de klassieke turbo, terwijl de ander alleen zal willen beleggen met de turbo best. Wilt u ook zo beleggen, zorg dat u goed geïnformeerd bent over de voorwaarden en de opening- en sluitingstijden op de beurs. Nogmaals, de risico's kunnen groot zijn en moeten dus passen bij uw risicoprofiel.
© 2017 Beleggen4you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2017? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
Beleggen in speedersBeleggen in speedersIn 2017 beleggen in speeders (alternatief voor de turbo) maakt het mogelijk om veel winst te maken als de beurs volatiel…
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2017 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
Beleggen in goudGoud heeft heden een recordprijs gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een groeiende vraag van beleggers. Maa…
Voordelen turbo als beleggingVoordelen turbo als beleggingBeleg in 2017 eens anders, beleg als alternatief in een turbo of sprinter en maak superwinsten. Met een turbo belegt u i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Beleggen in turbo best of turbo limited"

Infoteur: Beleggen4you
Gepubliceerd: 09-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!