InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Effectenbeurs: Verschillende beurzen over de wereld

Effectenbeurs: Verschillende beurzen over de wereld

Effectenbeurs: Verschillende beurzen over de wereld De wereld van aandelen is net als aardrijkskunde in te delen in verschillende continenten/landen die de effectenbeurs organiseren. Tegenwoordig gebeurt er misschien niet veel meer op een handelsvloer (alles is digitaal), maar toch zijn handelspleinen nog steeds fysiek aanwezig. In Nederland hebben we bijvoorbeeld Beursplein 5 in Amsterdam waar de AEX gevestigd is. Verschillende bedrijven staan aangemeld bij een bepaalde beurs en dan zijn deze dus verhandelbaar. Welke beurzen kennen we wereldwijd?

Europa

Zoals genoemd heeft elk land haar eigen nationale beurs waarop vaak de grotere bedrijven die in dat land begonnen zijn aangemeld zijn. Een voorbeeld hiervan is Heineken die in Nederland beursgenoteerd is. Hieronder vind je een overzicht van de grootste beurzen in Europa en een aantal prominente bedrijven die daar hun notering hebben (in 2016).

LandBeursProminente aandelen
Nederland, AmsterdamdAEXHeineken, Shell en Unilever
Duitsland, FrankfurtDAXAllianz, BMW en Siemens
Frankrijk, ParijsCACAirbus, Danone en L'Oreal
Groot-Brittannië, LondenFTSEBarclays, Easyjet en Vodafone

De genoemde aandelenbeurzen bevatten nog vele andere aandelen in verschillende sectoren. Toch heeft niet elke beurs fondsen van dezelfde sectoren. Vaak is er wel een supermarktaandeel (Nederland: Ahold, Groot-Brittannië: Tesco en Frankrijk: Carrefour) en een telecomaandeel (Nederland: KPN, Duitsland: Deutsche Telekom en Frankrijk: Orange), maar er zijn maar weinig vliegtuigbouwers in de wereld en de twee grootste zijn genoteerd in Frankrijk en de Verenigde staten.

Mocht je dus investeren in een complete beurs, kijk dan eerst goed naar uit wat voor soort aandelen deze bestaat. De DAX heeft in 2016 bijvoorbeeld drie grote autobouwers (BMW, Daimler (bekend van Mercedes) en Volkswagen) genoteerd staan. Dat kan voor meer sectorrisico zorgen dan je misschien zou willen.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Verenigde Staten

Dow Jones

De grootste aandelenbeurs ter wereld is gevestigd in New York en heet de Dow Jones. Bedrijven als Apple, Boeing, Coca-Cola, McDonalds, Microsoft, Nike en Walt Disney staan hieraan genoteerd. Vele bekende namen dus en tegelijk zijn dit bedrijven die zo groot zijn, dat ze in zichzelf vaak al een gespreide markt dienen.

Neem bijvoorbeeld Microsoft, een bedrijf dat bekend staat om het Windows besturingssysteem en de Office software, maar ook software voor de mobiele telefoon maakt, een succesvol gamingconsole (Xbox) heeft en eigenaar is van Skype, Minecraft en sinds 2016 Linkedin. Kortom vele onderdelen om de consument mee te ondersteunen.

Nasdaq

Naast de Dow Jones is er nog de Nasdaq. Dit is een beurs van met name technische bedrijven die hardware of software produceren. Voorbeelden hiervan zijn Adobe, eBay, Netflix en Yahoo. Dit is op de Dow Jones na de grootste beurs ter wereld.

S&P 500

Een andere verzamelnaam voor de 500 grootste Amerikaanse bedrijven is de S&P500 waar je van allerlei sectoren jouw favoriet eruit kunt halen en aandelen van kunt kopen. Volgens Warren Buffett is een indextracker hierin een goede optie voor beginnende beleggers die niet te veel willen omkijken naar hun investeringen.

Azië

Voor velen houdt het bij de bovenstaande beurzen wel op. Bij vele online brokers/handelaren heb je niet eens de mogelijkheid om in andere landen dan de bovenstaande te investeren. Toch is het de moeite waard om ook de beurzen in Azië te benoemen.

Nikkei - Tokyo, Japan

Hier staan meerdere autobouwers genoteerd, zoals Toyota, Mitsubishi en Nissan. Ook andere sectoren zijn in Tokyo vertegenwoordigd en hebben wereldwijd gebruikers/fans. Voorbeelden hiervan zijn Canon, Nikon, Fujitsu, Sony en Pioneer. De Japanners maken al decennia elektronische producten die de wereld hebben veroverd en blijven dus een goede investeringsmogelijkheid.

Shanghai Composite - Shanghai, China

Ook de Chinese beurs is er één om rekening mee te houden. Al lange tijd groeit de Chinese beurs, maar ook hier is de toegankelijkheid voor westerse brokers/handelaren vaak klein. Ook heeft in China de overheid een grote invloed op de financiële wereld die je mee moet laten wegen in jouw beslissing om in China te investeren.
© 2016 - 2017 Marilyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is de effectenbeurs?Wat is de effectenbeurs?De term beleggen op de beurs wordt vaak genoemd in het financiële nieuws. De officiële term voor de beurs is eigenlijk e…
Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzenIn dit artikel zullen we ingaan op de bekendste Nederlandse effectenbeurs: de Amsterdamse effectenbeurs. Ook zullen we i…
De effectenbeurzen en de politiekDe effectenbeurzen en de politiekSteeds meer lijkt het erop dat niet alleen de grote banken, maar ook enkele centrale overheden de effectenbeurs en de be…
De Chinese beursDe Chinese beursChina heeft twee beurzen die zelfstandig werkzaam zijn: de Shanghai effectenbeurs en Shenzhen (deze beurs ligt in het zu…
De Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Effectenbeurs: Verschillende beurzen over de wereld"

Infoteur: Marilyn
Laatste update: 15-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!