InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De Bombay Stock Exchange, de beurs van Bombay

De Bombay Stock Exchange, de beurs van Bombay

De Bombay Stock Exchange, de beurs van Bombay De Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar met de Europese beursen, maar hij is met Indiase feestdagen gesloten. Dit is een zeer interessante beurs voor de gevordere belegger.

Als een van de grootste beurzen in de wereld staat de Bombay Stock Exchange (BSE) goed bekend bij handelaren en goed geïnformeerde beleggers van over de hele wereld. Deze beurs is niet alleen een van de grootste, het is het ook een van de oudste aandelenbeurzen van heel Azië. Hoewel de Bombay Stock Exchange niet de grootste effectenbeurs ter wereld is, telt hij de wel meeste beursgenoteerde bedrijven in vergelijking met andere beurzen zoals de Dow Jones of de AEX.

Beursgenoteerde fondsen op de Bombay Stock Exchange

The Bombay Stock Exchange heeft meer dan 4500 beursgenoteerde ondernemingen, en dit aantal groeit snel, waardoor de aandelenhandel van belang is voor de hele wereld. Veel mensen kennen de Bombay Stock Exchange niet, toch bestaat hij al sinds het begin van 1800. Na de economische crises zijn veel Europese en Amerikaanse beleggers hun heil elders gaan zoeken en is de beurs nog verder gegroeid,

De geschiedenis van de Bombay Stock Exchange

In 1830 was er op deze beurs met name handel in katoen en grondstoffen. De handelaren bestonden uit banken en bedrijven die de grondstoffen wilde kopen. De mensen verzamelde zich op het marktplein en verhandelde de grondstoffen, Het grote voordeel van deze plaats was dat er voldoende bomen groeide die voor schaduw konden zorgen tijdens het handelen. In 1875 werd het plein formeel een beurs genoemd. Vandaag de dag is de Bombay Stock Exchange gevestigd in een voormalige fabriek aan de Dalal Street gevestigd in Mumbai. Hoewel de BSE is niet de enige beurs in Azië is, is het een beurs waar de meeste bedrijven in India gevonden kunnen worden. En omdat India erg in opkomst is groeit deze beurs vrij snel en vragen steeds meer grote fondsen ook hier een beursnotering aan.

Openingstijden van de Bombay Stock Exchange

Diegenen die willen handelen op de BSE moeten zich ervan bewust zijn dat de beurs gesloten is op zaterdag en zondag. En net als de meeste beurzen is ook deze beurs gesloten op de nationale feestdagen. Hij is dus gesloten op alle Indiase feestdagen. Mensen die op deze willen handelen, kunnen het beste gebruik maken van een broker omdat dit een vrij ingewikkelde beurs is en de termen die er gebruikt worden erg op elkaar lijken en de handel erg snel gaat. Toch is er voor een internationale handelaar die ervaring heeft met de handel aan de Bombay Stock Exchange genoeg geld te verdienen. De koersen kunnen vrij snel stijgen en dalen en de invloed uit het westen is op deze koersen iets beperkter dan op andere Aziatische beurzen.

De BSE-200 Index

Zoals wij in Nederland de AEX index gebruiken als graadmeter heeft de Bombay Stock Exchange de BSE-200 Index. Hier staan de 200 grootste fondsen genoteerd en de index is vrij goed vergelijkbaar met de AEX. Voordat je zelf aandelen gaat kopen op de Bombay Stock Exchange is het verstandig om deze index goed te bestuderen omdat deze index informatie geeft over de sterke Aziatische bedrijven. Veel professionele handelaren denken dat bepaalde Indiase technologie bedrijven de moeite waard kunnen zijn om in te investeren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Bombay Stock Exchange, de beurs van Bombay"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 02-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!