InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De effectenbeurzen en de politiek

De effectenbeurzen en de politiek

De effectenbeurzen en de politiek Steeds meer lijkt het erop dat niet alleen de grote banken, maar ook enkele centrale overheden de effectenbeurs en de beurzen wereldwijd sturen en steunen. Wat te denken van het speciale Plunge Protection Team in de Verenigde Staten. De beurzen worden politiek gestuurd, de geldkraan staat open maar moet op enig moment toch dicht. Anno 2019 staat deze geldkraan via de ECB nog steeds ver open, het gaat om meer geld dan ooit. Hoe betrouwbaar is de effectenbeurs dan nog?

Effectenbeurs wil niet naar beneden

Steeds vaker valt het op dat de beurzen in de VS soms niet echt naar beneden lijken te willen gaan. Als er slechte cijfers zijn, macrocijfers of tegenvallende cijfers van grootbanken, gaat de DOW eerst in een schrikreactie omlaag, om de dag onveranderd of zelfs met een kleine plus af te sluiten. Opvallend is het hoe vaak in het laatste uur een daling van de DOW wordt omgebogen. Dit patroon keert zo vaak terug dat ook op Euronext regelmatig hierop vooruit wordt gelopen: een relatief grote daling blijft dan toch beperkt.

FED en ECB zijn politieke instrumenten geworden

Is dat dan raar. Neen, niet als je bedenkt hoe vaak centrale banken de markt en de effectenbeurzen te hulp zijn geschoten. Om de pijn van de kredietcrisis te verzachten werd veel geld de markt ingepompt. Om de pijn van de hypotheekcrisis in de VS te ledigen, werd door de FED ook nog eens de rente verlaagd. En de verwachting is dat de FED dat weer zal doen als het nodig is. Dit soort verwachtingen is in de beurskoersen inmiddels verwerkt.

Presidentís Working Group on Financial Markets

In de VS hebben ze zelfs een officieel overheidsorgaan voor bijsturing van de beurs. Het heet de Presidentís Working Group on Financial Markets. Sommigen noemen het ook wel het Plunge Protection Team, PPT. Het werd in 1988 door wijlen president Reagan opgericht, om een herhaling van de krach van 1987 te voorkomen. Pikant daarbij is dat in deze groep de minister van Financiën Henry Paulson overlegt met de voorzitter van de FED en andere grote jongens. Vaak afkomstig van Goldman Sachs. Ook de bestuursvoorzitters van Merrill Lynch en Morgan Stanley blijken regelmatig aan te schuiven. Waarover zouden die nou praten. Het steeds tegenvallende consumentenvertrouwen, de gevolgen voor de economie en hoe daarmee om te gaan. Of vooral de vele manieren om door middel van interventies de beurs niet te laten dalen.

China

Ook de effectenbeurzen in China lijken per saldo vaak alleen een opgaande weg te kennen. Maar het kan ook verkeren: tot halverwege 2015 steeg de beurs van China alleen maar totdat de bubble leegliep. De verwachting is wel dat de Chinese overheid alle externe invloeden die de Chinese markt kunnen verstoren, zal proberen wegnemen. Dat is wel te hopen want de invloed van China in de wereld neemt toe. Veel export gaat naar dit land en als daar de economie terugvalt is dat direct op onze economie van invloed.

Rienk Kamer over de effectenbeurzen

Sommigen analisten en goeroes, waaronder ook destijds Rienk Kamer, zien dit alles als complot. Tegelijkertijd is het wel zo dat iedereen met deze wetenschap ook zijn voordeel kan doen. Want wat heb je als belegger te vrezen als er zoveel bescherming is. Jammer is wel, dat wij niet weten wat daarboven allemaal geregeld wordt. Maar het blijft opvallend dat ook in de twintigste eeuw de grote dips relatief snel werden ingelopen alsof er niets gebeurd is en zonder dat er fundamenteel iets is opgelost.

Slot effectenbeurzen politiek gestuurd

2008 is op de beurzen slecht begonnen en de problemen lijken inmiddels groter dan ooit: hypotheekcrisis, kredietcrisis, creditcard crisis, autoleningen. Het Plunge Protection Team deed weer zijn werk. Banken vielen om en de problemen vragen om echte oplossingen. Wat we in 2017 en 2018 zien is dat de ECB en eerder de VS veel extra geld beschikbaar stellen door de rente ongekend laag te houden. In 2019 heeft vooral de ECB de geldkraan minder ver open staan (opkoopprograam stop maar wat is gekocht wordt wel nog geherinvesteerd). De echte problemen worden daarmee nog niet opgelost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De effectenbeurzen en de politiek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!