InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Technische analyse: De beurskoers analyseren

Technische analyse: De beurskoers analyseren

Technische analyse: De beurskoers analyseren Bij technische analyses analyseer je de beurskoers van een bedrijf. Je probeert in te schatten of het een goed koopmoment of verkoopmoment is. Hoe beter je kunt inschatten wanneer een koers laag is - kopen - en wanneer de koers hoog is - verkopen - hoe meer winst je kunt maken of hoe meer aandelen je voor hetzelfde geld kan kopen. Dit is voor de daytrader van uiterst belang om winst te maken, maar ook voor de langere termijn belegger zeker interessant. Welke technieken kennen technische analyses?

De beweging van de koers: een vast gegeven

Technische analisten maken gebruik van koersgegevens uit het verleden: ze geloven dat de koers zich binnen een bepaald kader beweegt. Dit kader wordt bandbreedte genoemd (tussen de rode en groene lijn).

De bandbreedte wordt door twee aspecten bepaald. De eerste is de weerstandslijn (groene lijn). Deze lijn ontstaat als je alle pieken met elkaar verbindt. Technische beleggers geloven dat wanneer deze lijn genaderd wordt mensen weer zullen verkopen: aandeelhouders nemen hun winst. Hierdoor daalt de koers weer. Het tweede aspect is de steunlijn (groene lijn). Deze vind je door de dalen met elkaar te verbinden met een lijn. Als deze lijn weer benaderd wordt zullen beleggers weer gaan kopen (investeren), waardoor de koers weer omhoog gaat.

Het lastige van technische analyse is dat soms de toppen en dalen niet altijd goed met elkaar te verbinden zijn. Je kunt verschillende tijdsspannes analyseren, maar ook binnen dezelfde tijdspanne meerdere analyses doen met verschillende uitkomsten. Interpretaties van dezelfde gegevens kunnen grote verschillen hebben.

Is het een stijgende, dalende of zijwaartse koersbeweging?

Ook is het voor een technische belegger belangrijk of de genoemde bandbreedte naar verwachting stijgend, dalend of zijwaarts is. Dit heeft namelijk invloed op het juiste moment van kopen/verkopen en timing is voor technisch beleggen essentieel.

Mocht een weerstandsniveau gebroken worden, dan komt de koers niet vaak meer onder ditzelfde niveau terecht. Een weerstandsniveau is dan dus een steunniveau geworden. Ook hierbij is het omgekeerde weer waar en blijft de technische analyse dus zeker geen exacte wetenschap. Dit zijn enkel hulpmiddelen om gedrag van handelaren en dus de toekomstige koers te voorspellen.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Andere componenten bij technisch beleggen

Voor de technische belegger zijn er ook nog andere indicatoren om koersvoorspellingen te doen en (ver)koop momenten uit te zoeken. De belangrijkste drie zijn RSI, OBV MACD en Moving average. Er zijn ook nog andere, maar deze worden in mindere mate gebruikt.

RSI: Relative Strenght Index

De RSI, of ook wel de Relative Strength Index, geeft aan of een aandeel (op basis van koersbewegingen) op een bepaald moment veel gekocht of veel verkocht wordt. Het is een getal tussen 0 en 100 en wanneer je een lijn tekent op 30 en 70 krijg je drie gebieden. Een koopgebied van 0 tot 30, een houdengebied van 30 tot 70 en een verkoopgebied van 70 tot 100.

Wanneer een aandeel zich in het onderste gebied bevindt, dan is het aandeel veel verkocht in korte tijd. Hierdoor zie je vaak een dal ontstaan en is dit een goed koopmoment. In het houdengebied vindt de normale daghandel plaats en is de menigte niet specifiek heel positief of negatief over het betreffende aandeel. Bevindt het aandeel zich in de bovenste zone, dan is men erg positief en is het aandeel in korte tijd veel gekocht. Dit is dus een periode waarin je voorzichtig moet zijn en winstneming oftewel verkoop een goede optie kan zijn.

OBV: On Balance Volume

On-balance volume is in grote mate gelijk aan de RSI, maar deze grafiek is gebaseerd op handelsvolume. Is er dus een dag waarin veel handel plaatsvindt en is de koersuitslag negatief, dan duikt deze grafiek naar beneden en vice versa. Bij deze grafiek is het van belang om minder naar het getal zelf te kijken, maar meer naar welke trend momenteel van toepassing is. Ook dit is dus een weergave van sentiment in de markt.

MACD: Moving Average Convergence Divergence

De MACD, of ook wel Moving Average Convergence Divergence, is een grafiek die het momentum weergeeft van een aandeel. Het lange termijn exponentiële voortschrijdende gemiddelde wordt afgetrokken van dat van de korte termijn en zo ontstaat er een lijn.

Deze lijn wordt tegen een nullijn afgezet om zo bij een positief getal een hoger korte termijn momentum dan een lange termijn momentum te hebben. Dit geeft dus een opwaartse trend aan en is een koopmoment. Het omgekeerde is ook hier het geval en geeft dan dus een neerwaartse trend aan (verkoopmoment).

Voortschrijdend gemiddelde

Het voortschrijdend gemiddelde kun je gebruiken om van een bepaalde periode het gemiddelde in een grafiek samen met de huidige koers weer te geven. Op deze manier kun je gemakkelijk zien of de huidige koers boven, in de buurt van of juist onder het gemiddelde ligt. Hieruit kun je dan afleiden of een aandeel de laatste tijd erg in trek is geweest of dat mensen juist erg ontevreden zijn. Dit is samen met de RSI en OBV een simpele methode om te zien of zich een (ver)koopmoment aandient.

Eén of meerdere van deze indicatoren kunnen informatie opleveren voor jou om een beslissing te nemen over een belegging die je wilt doen. Neem deze informatie dus vooral mee in jouw complete analyse en gebruik hiervoor bijvoorbeeld de technische analyse-grafieken van IEX.nl.
© 2016 - 2017 Marilyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het voortschrijdend gemiddelde als indicatorHet voortschrijdend gemiddelde(MA) is een indicator, die gebruikt wordt bij het analyseren van aandelen. Het voortschrij…
Beleggingssites voor uitgebreide Technische AnalyseWil jij geen groot bedrag uitgeven voor het uitvoeren van een complete technische analyse? Bekijk dan onderstaand overzi…
Beleggen: Analyse van het aandeelBeleggen: Analyse van het aandeelAandelenanalyse is een manier waarmee je kan bepalen wanneer en in welk aandeel je moet beleggen. Ook kan je met deze an…
Selectie van een aandeelSelectie van een aandeelOm een aandeel fundamenteel te analyseren of te waarderen en te komen tot de juiste strategie, zijn er diverse groothede…
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Technische analyse: De beurskoers analyseren"

Infoteur: Marilyn
Gepubliceerd: 20-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!