InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De beurzen, beurzen VS stabieler dan in Europa

De beurzen, beurzen VS stabieler dan in Europa

De beurzen, beurzen VS stabieler dan in Europa Wereldwijd schudden de beurzen af en toe op en neer door crises en beurscrashes. Het opvallende is dat de beurzen in Europa hiervan meer last lijken te hebben dan die in de VS. En als de VS er last van heeft, dan treedt daar ook sneller een herstel op de beurzen op dan in Europa het geval is. Dat komt doordat de VS waar nodig harder saneert, een verlies wordt eerder genomen om vervolgens weer winst te maken. Bovendien is de FED er snel bij om maatregelen te treffen.

Beurzen wereldwijd getroffen door kredietcrisis 2008

Ook de beurzen gaan soms als pingpongballen op en neer. Niet vreemd. Wel opvallend is, dat de beurzen in de VS met uitzondering van de bankensector nog het minste onder alle commotie lijken te lijden. Sinds begin 2008 daalden sommige Europese indices bijvoorbeeld 20% of meer, terwijl de DOW Jones met maar 3,4% daalde. Dit, terwijl de hypotheekcrisis volledig uit de VS kwam. Hoe zit dat?

Presidentís Working Group on Financial Markets

Oud President Reagan riep na 1987 het Presidentís Working Group on Financial Markets in het leven met de belangrijkste boboís uit Wall Street. Doel: voorkom een herhaling van een beurskrach. En daar lijken ze zeer druk mee bezig. Vanuit het niets kan in de VS de DOW de laatste jaren volledig omslaan vanuit een kansloze min naar een grote plus. Officieel gaat het dan om koopjesjagers, maar velen denken dat de Working Group weer eens aan het inkopen is. In de VS worden de beurzen in belangrijke mate ook politiek gestuurd.

De dollar

De dollar is een wereldmunt die de Amerikanen zekerheid biedt. Vele Amerikaanse beleggers willen bij crashes in Europa valutawinsten behalen door de euroís om te wisselen in dollars. Om dit mogelijk te maken verkopen ze hun Europese aandelen die in euroís luiden. Deze verkoopgolf geeft een extra neerwaartse druk op de Europese beurzen. De Fed intervenieert ook voortdurend in de markt. Via renteverlagingen of kredietverstrekkingen. Dit geeft de Amerikanen hoop, maar de gereedschapskist van de Fed raakt zo leger en leger. Toch kan dit spel lang worden volgehouden, de Amerikaanse economie is immers flexibel en krabbelt weer tamelijk eenvoudig op

De staatsfondsen

Vele staatsfondsen hebben zich ingekocht in Amerikaanse bedrijven. Vooral de bankensector heeft klappen gehad, waardoor deze investeerders zelf ook flinke klappen hebben gehad. Daardoor kunnen zij een tijdje de kat uit de boom willen kijken voordat ze grootschalig in Europese aandelen zullen stappen. Waarschijnlijk hebben ze zelfs geld vrij gemaakt om verder in de VS te kunnen investeren. Dat betekent ook dat het geld niet naar Europa stroomt en dus niet naar de Europese beurzen.

Patriottisme

Het patriottisme lijkt in de VS zeer groot. Komt de beurs in de VS in gevaar, dan moet dat worden voorkomen. De beurs heeft daar al vaker op het randje gestaan, door aanslagen als 9-11 of anderszins. Steeds sprong ook de kleine Amerikaanse belegger de beurs te hulp. Deze vaderlandsliefde kennen we in Europa veel minder.

Conclusie

Wat betekent dit nu? De beurs wordt als een voorspeller gezien van de echte economie. Als de beurs omhoog gaat is dat op basis van de verwachting dat de reële economie ook zal groeien en de bedrijfsresultaten zullen toenemen. Als blijkt dat de beurs te ver op de muziek vooruit heeft gelopen zullen er ook op de beurs aanpassingen plaats vinden. Als er een daling aankomt, zal dat niet in één rechte lijn, maar geleidelijk aan. Daarbij zullen uitstekende beursdagen worden afgewisseld met slechte dagen, maar de teneur zal naar beneden zijn. Grote schokken lijken in de VS te kunnen worden opgevangen, waardoor paniekverkopen onverstandig zijn op de slechte dagen, maar een dagje wachten een betere aanrader lijkt. De markt is daarmee ook steeds meer een markt voor traders die van dag op dag grote winsten kunnen behalen met derivaten als turboís. Wie tot slot als voorzichtige belegger toch in de markt wil stappen, doet er goed aan om te kijken naar gestructureerde beleggingsproducten, want ook daar zitten pareltjes bij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beurzen, beurzen VS stabieler dan in Europa"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!