InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen & wat is private equity nou eigenlijk

Beleggen & wat is private equity nou eigenlijk

Beleggen & wat is private equity nou eigenlijk Private equity is al lang geen nieuw fenomeen meer. Private equity partijen roeren regelmatig de trom op de beurs. Hoe gaat private equity te werk en wat betekent dat voor wie wil beleggen. Deze partijen kunnen de waarde van uw beleggingen flink opstuwen. Waarschijnlijk zijn er in 2019 weer volop kansen.

Wat is private equity?

Er bestaan vele misverstanden over private equity. Sommigen stellen ze op één lijn met hedgefondsen. Ze zijn zelfs betiteld als sprinkhanen. Er zijn meerdere definities van private equity in omloop. Mij spreekt wel de brede definitie aan die twee groepen private equity bedrijven onderscheidt:
  • De durfkapitalist die in vooral jonge bedrijven participeert die nog onvoldoende rijp zijn om naar de beurs te gaan, maar wel zeer kansrijk lijken.
  • De leveraged buy-out categorie. Deze neemt gevestigde bedrijven over die vervolgens worden gefinancierd met voornamelijk vreemd vermogen.

De hedge funds

Private equity verschilt in het algemeen op een aantal punten van hedge fondsen:
  • De investeringshorizon is langer. Hedge funds willen snel scoren, terwijl private equity partijen een tijdshorizon van 5 à 7 jaar hanteren.
  • Hedge fondsen nemen meestal een deel van de aandelen in een bedrijf over, om zo maximale invloed uit te oefenen. Bij ABN AMRO is al gebleken dat de 1% van The Children’s Investment Fund, TCI, genoeg kan zijn om toch zijn zin te krijgen. Private equity partijen werken anders. Ze verrichten eerst goed onderzoek naar en binnen een bedrijf, om het volledig over te nemen. Vervolgens worden gerichte acties ingezet om het overgenomen bedrijf beter te laten presteren.

Beleggen door private equity partijen

Er zijn meerdere redenen, waarom de private equity partijen de laatste jaren zo konden opkomen. Ze zijn nauwelijks meer weg te denken. Om een beeld te geven: in 2006 namen private equity partijen voor ruim 30 miljard euro aan Nederlandse bedrijven over. Enkele redenen voor hun opkomst:
  • Door de conjunctuur en de lage rente kon eenvoudig veel geld worden geleend.
  • Vele bedrijven waren ondergewaardeerd en daardoor een lekker hapje geworden.
  • Aandeelhouders activisme is succesvol gebleken. Aandeelhouders hebben steeds meer macht gekregen.
  • Er zijn belastingvoordelen door de financiering met leningen.
  • Er zijn kostenvoordelen en administratieve voordelen, wanneer een bedrijf van de beurs wordt gehaald.

Voordelen van de financiering via een private equity

Het belangrijkste voordeel van een private equity partij is dat hij het overgenomen bedrijf veel meer dwingt om te presteren. In slaap vallen is niet aan de orde. Verbeteringen moeten worden doorgevoerd, waardoor het bedrijf uiteindelijk meer waard zal worden. Bovendien neemt een private equity partij geld mee, waardoor het bedrijf mogelijkheden voor groei kan benutten die eerder ontoegankelijk waren. Doelstellingen worden weer helder gemaakt.

Nadelen private equity

De wijze van financiering door private equity is tevens een achilleshiel. Als de rente stijgt, kunnen leningen moeilijker worden verkregen en komen nieuwe investeringen in de knel. De kredietcrisis en hypotheekcrisis in de VS hebben (tijdelijk) heel wat partijen in de problemen gebracht, maar er liggen in 2019 weer volop kansen voor een hoog rendement.

Slot

De tijd zal dan ook uitwijzen of de opkomst van private equity meer is dan een hype. Het lijkt er wel op. Het feit dat private equity partijen gedegen onderzoek vooraf doen en minder op zeer korte termijn hoeven te scoren, maakt ze een stuk minder kwetsbaar dan de hedge funds. Zo investeert het pensioenfonds ABP, het grootste pensioenfonds van Nederland, via private equity-partij Catalyst Microfinance Investors, CMI, voor 500 miljoen euro in microkredieten. Ook particulieren kunnen natuurlijk in private equity beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvolSommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvolHedge fondsen worden soms verward met het nemen van groot risico. Onterecht want een hedge fonds probeert juist zijn ris…
Equity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory biedt een solide basis om werk zodanig vorm te geven dat de motivatie van werknemers niet negatief beïnvlo…
Equity theory in teamverbandenEquity theory in teamverbandenEquity theorie gaat uit van het principe dat iedereen binnen een organisatie de verhouding tussen zijn eigen input en ou…
Samenwerkingsmodellen voor het ontwikkelen van vastgoedSamenwerkingsmodellen voor het ontwikkelen van vastgoedDe bedragen die benodigd zijn voor het ontwikkelen van vastgoed zijn vaak zo groot dat het zo goed als onmogelijk is voo…
Private banking: je geld laten beheren door een specialistPrivate banking: je geld laten beheren door een specialistAls je over een vrij groot financieel vermogen beschikt, dan kan je bij de bank een beroep doen op de formule van privat…

Reageer op het artikel "Beleggen & wat is private equity nou eigenlijk"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!