Sparen en beleggen tijdens crisis

Sparen en beleggen tijdens crisis Hoe beleggen tijdens een economische crisis? Iedereen spaart of lost zijn hypotheek extra af. Hoe bouwt u dan extra vermogen op? Via een pensioenfonds, via een hypotheek of spaarbank, op de beurs? Hoe spaart en belegt u uw geld u veilig? Hoe kunt u met andere woorden veilig uw geld wegzetten? Brand New Day is nieuw en zegt goede aanbiedingen te kunnen doen, omdat ze goed op de kosten letten.

Het is crisis

De kredietcrisis die in 2008 in de VS begon als een hypotheekcrisis en is ook in 2020 nog steeds voelbaar in de hele wereld. Niet dat de economische groei erg tegenvalt of dat de effectenbeurzen het slecht doen, maar de schulden die de oorzaak waren van de kredietcrisis zijn in de jaren daarna alleen maar toegenomen. De rente is in 2020 zo laag, dat schulden niet meer lijken te kosten. Totdat het tij omslaat en de rente gaat stijgen. Want dan zullen de schulden onbetaalbaar kunnen blijken te zijn.

Banken en schulden

Legio banken hebben grote afschrijvingen moeten doen. Vele banken hebben hun hand behoorlijk overspeeld. Ze hebben getracht het risico van hun beleggingen te verkleinen door de risico’s in pakketten door te verkopen. Op zich niet onlogisch: door het risico te versnipperen over de deelnemers neemt in eerste instantie het risico af. Wat echter fout is gegaan is dat er zo veel extra risico werd genomen dat ondanks de versnippering het risico alleen maar is toegenomen. Bovendien was de markt niet transparant, zodat niemand echt wist wie met de risico’s zat opgezadeld.

Crisis in Europa

Zodra een bankencrisis een landencrisis is geworden, zijn de rapen gaar. De risico's zijn groot in Italië, Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland en België. Deels door eigen financieel beheer, maar ook nog door de grote schulden sinds de kredietcrisis. De EU heeft nog steeds geen goed werkende bankenunie.

Stagflatie ligt op de loer

Stagflatie is een combinatie van inflatie en een lage economische groei. De Centrale banken hebben de rente sterk verlaagd en beschikken nauwelijks nog over instrumenten om de economie uit het slop te halen. De druk op het economische systeem zal dan verder worden opgevoerd. Of het wordt deflatie met een afnemende economische groei of inflatie en een afnemende groei. De geldpers draait immers volop en de ECB koopt allerlei problematische obligaties op.

Beleggen doen we allemaal

Toch belegt haast iedereen. Vaak zonder het te weten en te merken. Via pensioenfonds, beleggingshypotheek en allerlei andere beleggingsproducten. Iedereen heeft te maken met banken en velen vragen zich af wat te doen nu de beurs in 2020 zo ver is opgelopen. In 2020 is er nog geen crisis maar groeicijfers pakken wel lager uit, verder zijn er dreigingen (Iran, Brexit, handelsoorlogen). Wat is wijs? Als iedereen zijn geld ophaalt bij de spaarbank gaat het immers zeker fout. Hier zijn genoeg voorbeelden van bekend.

Veilig sparen en beleggen

Enkele tips voor veilig sparen en beleggen zijn er wel te geven:
  • Spreid uw geld over meerdere spaarbanken. Mocht het met een door De Nederlandse Bank goedgekeurde bank in Nederland fout gaan, dan kunt u een beroep doen op het depositogarantiestelsel tot een maximum van 100.000 euro per persoon.
  • Spreid waar mogelijk ook uw beleggingen zo veel mogelijk of ga cash.
  • Dek uw beleggingsportefeuille af, bijvoorbeeld via het handelen in turbo's, opties en CFD's: in goud handelen, goud kopen en verkopen.
  • Kies alleen voor goede gestructureerde beleggingsproducten met een goede garantie en die u begrijpt.
  • Profiteer ook van de kredietcrisis, door te kiezen voor een hogere spaarrente en een lagere hypotheekrente.
  • Raak vooral niet in paniek door overhaast te verkopen. Hoofdregel is stil te zitten wanneer je geschoren wordt. Nog beter is natuurlijk om tijdig te voorkomen dat je geschoren wordt, want ook al kende niemand de precieze omvang van de kredietcrisis, duidelijk is al geruime tijd dat het ergste nog niet voorbij is. Verder geldt dat er ook in een bear market regelmatig een flinke opleving mogelijk is.
  • Mijd voorlopig de US dollar voor beleggingen. Anderzijds maakt een goedkope dollar een vakantie in de VS weer relatief goedkoop.

Slot sparen en beleggen tijdens een crisis

Het ligt misschien in eerste instantie niet voor de hand, maar ook met een crisis kunt u wel degelijk uw voordeel doen. Kies ook voor een juiste vermogensbeheerder of ga zelf online beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Je hoort als consument tegenwoordig veel over groen sparen maar wat betekent dat nou eigenlijk precies? Wat is groen spa…
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestap…
Sparen voor later: Hoe maak je het hoogste rendement?Wanneer je wilt sparen voor later, zijn er veel verschillende manieren om dat te doen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan s…

De beurzen, beurzen VS stabieler dan in EuropaDe beurzen, beurzen VS stabieler dan in EuropaWereldwijd schudden de beurzen af en toe op en neer door crises en beurscrashes. Het opvallende is dat de beurzen in Eur…
Internetbroker Binckbank: vermogensbeheer 2020Internetbroker Binckbank: vermogensbeheer 2020Binckbank is een grote internetbroker in Nederland met een uitstekende klantvriendelijkheid. Binck verzorgt ook vermogen…

Reageer op het artikel "Sparen en beleggen tijdens crisis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg verstandig
Schrijf mee!