InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hypotheekcrisis is volledig terug

Hypotheekcrisis is volledig terug

Hypotheekcrisis is volledig terug De hypotheekcrisis leek in de zomer van 2007 even weg, maar is anno 2012 - 2014 weer volledig terug. In 2015 is er de crisis in Griekenland en ook Europa en de VS hebben het moeilijk. Vooral de zuidelijke landen kampen met een hoge rente op staatsobligaties. Niet alleen door soms erg tegenvallende resultaten, maar ook door de nieuwe boekhoudregels IFRS, die sinds 15 november 2007 gelden, moet er nog veel verbeteren. Basel 3 moet nog volledig worden uitgerold. Meer eigen vermogen is belangrijk om een herhaling van de kredietcrisis (omvallen Lehman bijvoorbeeld) te voorkomen.

Dalende beurzen

In de eerste helft van november 2007 was de hypotheekcrisis weer volledig terug. Niet alleen wordt steeds meer toegegeven, dat de kredietcrisis onze economie zal raken. De Europese Commissie spreekt nu over een substantieel lager economische groei. Ook worden door vooral Amerikaanse Banken grote afschrijvingen gedaan en tegenvallers gemeld. Denk aan Citigroup, Merrill Lynch. Ook rollen er bij instellingen allerlei koppen en worden mega bedragen in de economie gestopt om die draaiende te kunnen houden.

De tegenvallers

Niemand weet nog hoeveel schade de hypotheek- en kredietcrisis hebben aangericht. De schattingen lopen uiteen van 800 tot 1000 miljard dollar. De effecten op de beurs genoteerde bedrijven zouden verder duidelijk moeten worden. Maar nu blijkt dat door de bedrijven pas een slordige 30 miljard dollars aan tegenvallers is gemeld. AEGON, die ruim 4 miljard heeft zitten in de subprime markt in de VS houdt zelfs stug vol dat er weinig aan de hand is. Een tendens, die je bij vele Nederlandse bedrijven ziet. Het lijkt ze niet te deren. Wonderlijk als je beseft dat zoveel Nederlandse bedrijven in de VS flink aan de weg timmeren.

De boekhoudregels

Er zijn dus nog honderden miljarden aan tegenvallers zoek. Die zijn er wel, maar worden nog niet gemeld. Dat is met de huidige boekhoudregels ook mogelijk. Verliezen kunnen worden uitgesmeerd en afschrijvingen vinden vaak plaats tegen balanswaarde en niet tegen de werkelijke waarde. Dat is per 15 november 2007 anders geworden. Vanaf dan moet worden afgeschreven tegen de werkelijke marktwaarde, en nu al is duidelijk, dat niemand die vervelende subprime markt leningen wil hebben. Zeker ook niet de gestructureerde producten en derivaten die daarmee te maken hebben. Betekent dat een marktwaarde gelijk aan nul. Misschien wel, maar niemand die het weet.

Vierde beurs kwartaal

Vanaf het vierde beurs kwartaal 2007 gelden de nieuwe regels. Niemand kan zich meer verdekt opstellen. Volgens Bartjens moeten dan ook de miljarden, die zoek zijn boven tafel komen. En dat zullen ze ook. Maar bij wie. En hoeveel zal het zijn. Onzekerheid is troef.

Kredietwaardigheid VS omlaag

Standard en Poors's heeft de kredietwaardigheid van de Verenigde Staten vrijdag 5 augustus 2011 verlaagd van triple A naar AA+. Dat doet de beurzen en markten natuurlijk geen goed. Ook een aantal landen in Europa zit fors in de problemen.

Slot

Allemaal onzekerheid, waar beurzen niet van houden, en dus gaan ze hard naar beneden. De verliezen zullen naar verwachting gigantisch zijn. We kunnen onze knopen al vast tellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hypotheekcrisis is volledig terug"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-12-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheekcrisis 2007
Schrijf mee!