InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in opties, waarom en wat zijn de mogelijkheden

Beleggen in opties, waarom en wat zijn de mogelijkheden

Beleggen in opties, waarom en wat zijn de mogelijkheden Met een optie kan de onderliggende waarde van een desbetreffende optie worden aangekocht of verkocht voor een afgesproken prijs welke voor een bepaalde periode geldig is. Opties kunnen verhandeld worden op de beurs en bestaan uit een onderliggende waarde. De onderliggende waarde kan bijvoorbeeld een aandeel zijn, zoals Philips of Unilever, maar ook een valuta of grondstof. Opties kunnen worden gebruikt om in te spelen op koerswijzigingen op de beurs met een hoge hefboom, zo kan er met een relatief laag bedrag een hoog rendement worden behaald. Daarnaast kunnen opties worden toegepast om aandelen in een portefeuille te beschermen tegen koersdalingen.

Wat is een optie

Een optie is het recht om iets te kopen of verkopen binnen een van te voren vastgestelde termijn. Opties zijn te verhandelen op de beurs. Om een optie, of een recht, te kunnen bemachtigen, dient de koper een vastgestelde premie te betalen. Deze premie is afhankelijk van verschillende factoren, zoals onder andere de onderliggende waarde, de uitoefenprijs en de expiratiedatum van de optie.

Contractgrootte

Een optie heeft een contractgrootte, deze contractgrootte omvat 100 aantallen van de onderliggende waarde. In veel gevallen is de onderliggende waarde een aandeel. Ofwel, met de aankoop van één optiecontract, wordt het recht gekocht om 100 aantallen van de onderliggende waarde te mogen kopen of verkopen.

Onderliggende waarde

Een optie heeft altijd een onderliggende waarde. In veel gevallen is de onderliggende waarde van een optie een aandeel, een grondstof, een valuta of bijvoorbeeld een index. Dit kan bijvoorbeeld het aandeel Royal Dutch Shell of Unilever zijn.

Call- en put-opties

Er zijn twee varianten opties welke aangekocht kunnen worden. Dit zijn de call-optie en put-opties. Met een call-optie bepaal je van tevoren voor welke prijs je op een later tijdstip de aandelen koopt. De koper van een call-optie krijgt het recht om binnen een van te voren afgesproken periode een aankoop te doen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Met een put-optie bepaal je van tevoren voor welke prijs je op een later tijdstip jouw aandelen mag verkopen.

Optiepremie

Voor het recht om iets te mogen kopen of verkopen binnen een van te voren vastgestelde termijn en een afgesproken prijs, dient een zogenaamde optiepremie betaald te worden.

De uitoefenprijs van een optie

De uitoefenprijs van een optie is de prijs waarvoor het recht mag worden toegepast. De koper mag op ieder gewenst tijdstip binnen de vastgestelde termijn zijn recht toepassen om voor de uitoefenprijs de onderliggende waarde te kopen of verkopen. Een andere benaming voor de uitoefenprijs bij opties wordt ook wel de strike genoemd. Wanneer een call-optie wordt aangekocht van Royal Dutch Shell met een uitoefenprijs van 27,- betekent dit dat de koper van de optie binnen de vastgestelde expiratiedatum 100 aandelen Royal Dutch Shell mag kopen voor 27,- per stuk.

De expiratiedatum van desbetreffende optie

De expiratiedatum van een optie is de vastgestelde termijn waarbinnen de koper van een optie zijn recht mag toepassen om de onderliggende waarde te mogen kopen of verkopen voor en van te voren vastgestelde prijs. Over het algemeen geldt dat hoe verder de expiratiedatum van een optie weg is, des te hoger de optiepremie is. Immers wanneer een optie langer in bezit kan blijven, stijgt de kans dat de optie winstgevend kan worden.

Rekenvoorbeeld call-optie

Het aandeel Unilever noteert op 41,-. Je verwacht een stijging van het aandeel Unilever een besluit een call-optie te kopen met een uitoefenenprijs van 42,-. Hierdoor dient een premie betaald te worden van 2 euro ( 2,- x 100 = 200,-). De koers van Unilever stijgt vervolgens naar 48,-. Je besluit de call-optie te gebruiken voor de uitoefenprijs van 42,-. Hiermee mag je 100 aandelen Unilever kopen voor een prijs van 42,- per aandeel, terwijl de koers op 48,- noteert. Hiermee wordt een winst behaald van 6,- per aandeel (48-42), met 100 aandelen resulteert dit in een bruto winst van 600,-. Echter doordat er voor de call-optie een premie is betaald van in totaal 200,-, blijft er een winst over van 400,- (600-400).

Rekenvoorbeeld put-optie

Het aandeel Unilever noteert op 41,-. Je verwacht een koers daling en koopt een put-optie Unilever met een uitoefenprijs van 40,-. Hiervoor dient een premie betaald te worden van 2 euro ( 2,- x 100 = 200,-). De koers van Unilever zakt vervolgens naar 30,-. Je besluit de put-optie uit te oefenen voor de uitoefenprijs van 40,-. Je verkoopt hiermee 100 aandelen voor 40,- per stuk, terwijl de koers op 30,- noteert. Wat resulteert in een winst van 10,- per aandeel (40-30), met 100 stuks betekent dit een bruto winst van 1000,-. Echter doordat we de put-optie aangeschaft hebben voor een premie van in totaal 200,-, blijft er een winst van 800,- (1000-200) over.

Waarom handelen in opties

Er zijn verschillende methoden welke toegepast kunnen worden om in opties te handelen. De eerste mogelijkheid is het toepassen van opties om aandelen te beschermen welke in je bezit zijn. Je kunt jezelf door middel van put-opties beschermen tegen eventuele koersdalingen welke plots plaats kunnen vinden. Wanneer je bijvoorbeeld 100 aandelen Royal Dutch Shell A in bezit hebt van de AEX index, kun je jezelf verzekeren dat de waarde van jouw aandelen niet wordt verminderd binnen een bepaalde periode. Dit kan verlopen door een verzekering aan te kopen in de vorm van een put-optie.

Een andere mogelijkheid welke opties met zich meebrengen is de mogelijkheid om in te spelen op bewegingen in koersen met een hoge hefboom. Hierbij wordt het maximale verlies beperkt tot de inleg. Voor een relatief laag bedrag kunnen opties worden aangekocht, je koopt hiermee 100 aandelen, de hefboom is hierbij enorm hoog.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in optiesBeleggen in optiesMet de huidige rentestanden op een spaarrekening loont het niet meer om te sparen. De rente is minder dan de inflatie. D…
Beleggingen  beleggen in optiesBeleggingen beleggen in optiesBeleggen komt op veel verschillende manieren voor. Zo kun je beleggen in aandelen en obligaties, maar ook in een beleggi…
Beleggen: beleggen in optiesBeleggen: beleggen in optiesOp de beurs wordt veel gehandeld in opties. Dit is het recht om een bepaald aantal aandelen te kopen of te verkopen tege…
Beleggen voor dummiesBeleggen voor dummiesWie een goed belegde boterham wil, kan het best beleggen. Het klinkt logisch, maar is het dat ook? Want beleggen brengt…
Beleggingsvormen toegelichtBeleggingsvormen toegelichtBeleggen is risico lopen. Er zijn verschillende beleggingsvormen die een groot of klein risico met zich meebrengen. Bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.ing.nl/particulier/beleggen/meer-over-beleggen/opties/index.html
  • https://www.binck.nl/handelsmogelijkheden/opties
  • http://www.afm.nl/nl/consumenten/producten/belegging/soorten/derivaten/opties.aspx
  • http://www.afm.nl/nl/consumenten/producten/belegging/soorten/derivaten/opties/risico.aspx

Reageer op het artikel "Beleggen in opties, waarom en wat zijn de mogelijkheden"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 24-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!