InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren in vastgoed aan zee

Investeren in vastgoed aan zee

Investeren in vastgoed aan zee De zee en het strand associëren zowel Belgen als Nederlanders met vakantie. De stranden aan de Noordzee zijn dan ook mooie locaties om samen met je partner of je gezin de vakantie door te brengen. Daarbovenop kan je overwegen, indien je over genoeg middelen beschikt, om vastgoed aan de kust aan te kopen. Investeren in een appartement aan de kust doe je niet van de ene dag op de andere dag. Je dient goed na te denken over de ligging, het zeezicht, mogelijke huuropbrengsten en de manier waarop je de aankoop wil financieren. Een investering in vastgoed aan zee blijft de moeite waard.

Vastgoed stijgt in waarde

Na een korte stagnatie van de vastgoedprijzen in de nasleep van de financiële crisis eind 2008, zijn anno 2015 de vastgoedprijzen opnieuw licht aan het stijgen, ook in de kustgebieden. Een stijging van de prijzen is positief nieuws voor de mensen die een appartement of meerdere appartementen in eigendom hebben. Sowieso is investeren in vastgoed veel beter dan je geld te beleggen op een spaarboekje of te beleggen in lange termijn spaarproducten. De lage inflatie en de nog lagere rentes in januari 2016 zijn nefast voor je spaargeld. Als de rente immers lager is dan de inflatie, dan kan je minder kopen met je spaargeld, waardoor de eigenlijke waarde van je spaargeld vermindert.

Waarom dan investeren in vastgoed aan zee?

Investeren in vastgoed aan zee blijft heel aantrekkelijk. Je kan immers het vastgoed gebruiken met een dubbel doel. Ten eerste kan je er tijdens de zomermaanden zelf terecht om met je partner of familie op vakantie te gaan. Kortom je hoeft geen vakantie naar Spanje of Italië te betalen. Daarnaast kan je het appartement, in de periode dat jij er niet op vakantie bent, verhuren aan andere mensen die ook op vakantie aan zee willen gaan. Indien je zou investeren doe je er goed aan om advies in te winnen bij een vastgoedmakelaar om na te kijken wat de gangbare huurprijzen in jouw kustgemeente zijn. Investeren in vastgoed brengt een stijging in de waarde van je persoonlijk bezit met zich mee, maar eveneens kan je er huuropbrengsten mee opstrijken.

Ligging en zeezicht maken een verschil

De prijs van een appartement aan de Noordzee is erg afhankelijk van de locatie, het zeezicht, de omgeving enzovoort. Een appartement met rechtstreeks zicht op zee is nog steeds iets aantrekkelijker dan de straat erachter. Dat vertaalt zich onmiddellijk in de prijs. Puur als investering is een appartement met uitzicht op zee meer waard. Nochtans zal er op termijn een moment komen waarop de straten net achter de zeedijk ook opgewaardeerd zullen worden, met gevolg dat de waarde van het vastgoed net na de zeedijk ook hard kan stijgen. In België is de duurste badplaats Knokke en de goedkoopste badplaats De Panne (2015). Deze ranking kan in verloop van tijd wat wijzigen maar Knokke, met de prestigieuze Lippenslaan als uithangbord, is de meest luxueuze badplaats aan de Belgische kust. De duurste badplaats in Nederland is Bergen aan Zee en de goedkoopste is Vlissingen.

Werk via een vastgoedmakelaar

Indien je zou overwegen om vastgoed aan te kopen aan de kust kan je ofwel rechtstreeks de verkoop afhandelen, ofwel via een makelaar. Het overgrote deel van appartementen wordt aangeboden door de verkoper via een makelaar. De volledige opvolging van a tot z bij de aankoop van een appartement gebeurt dan via de makelaar. Hij zal van de verkoper een commissieloon ontvangen om de verkoop voor hem af te handelen. Meestal is dit een percentage op de verkoopprijs van het appartement.

Neem advies bij je bankier

Alvorens je overweegt om vastgoed aan te kopen, dien je goed te weten over welke financiële middelen je beschikt. Uiteraard is het beter als je zelfs niet naar de bank moet stappen. Toch echter gaan veel mensen lenen om hun appartement aan zee te kunnen verwerven. Je bankier kan je adviseren over hoeveel je exact kan lenen, tegen welke rentevoet en voor welke looptijd. Bespreek heel goed de financiële trends en vooruitzichten met je bankier. In tijden van heel lage rentevoeten kan het zeer interessant zijn om tegen een vaste rentevoet te lenen. Eveneens kan hij je adviseren wat de verwachtingen zijn rond de rentestanden. Wees voor jezelf ook eerlijk. Indien je weet dat er nog een zware periode aankomt (bijvoorbeeld bij verbouwingen aan je huis), dan moet je geen nieuwe lening gaan afsluiten en berg je je nieuwe investering best voor een poosje op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnoh, Pixabay
  • Hln.be, http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-knokke-heist/kostprijs-flats-aan-kust-stijgt-weer-a2390630/, 16 juli 2015
  • Immotheker.be, https://www.immotheker.be, 16 juli 2015
  • Flessenpostuitbergen.nl, http://www.flessenpostuitbergen.nl/nieuws/bergen-aan-zee-een-van-de-duurste-badplaatsen-in-europa-volgens-duits-onderzoek/1825, 16 juli 2015

Reageer op het artikel "Investeren in vastgoed aan zee"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsvormen
Schrijf mee!