InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Crowdfunding: geld investeren in bedrijven via Symbid

Crowdfunding: geld investeren in bedrijven via Symbid

Crowdfunding: geld investeren in bedrijven via Symbid Het is een erg aantrekkelijke optie om geld te investeren in kleine bedrijfjes via het platform van Symbid. Dit bedrijf maakt het mogelijk om aandelen te kopen in startende ondernemingen. De eerste ervaringen van gebruikers zijn goed. Het initiatief is in het leven geroepen omdat MKB-bedrijven steeds lastiger een lening ontvangen van banken. Er ontstaan steeds meer initiatieven op het gebied van crowdfunding. Het idee achter crowdfunding is dat de massa investeert in een project, plan of bedrijf waar het bedrijfsleven of de overheid niet in wil of mag investeren. Het kan dan gaan om het steunen van een goed doel, maar ook om het lenen van geld aan een startend bedrijf. Er wordt al jaren gesproken over crowdfunding, maar het komt pas sinds ongeveer 2010 echt van de grond. Een belangrijke rol daarin speelde de verkiezingscampagne van president Barack Obama in 2008. Veel jongeren maakten kleine bedragen over om hem te steunen. Verder speelt mee dat er intussen grotere online-platforms zijn ontstaan rondom crowdfunding en dat het steeds makkelijker is geworden om geld over te maken. Die infrastructuur ontbrak aanvankelijk.

Nieuwe initiatieven voor crowdfunding

Een van de nieuwe initiatieven is de site mkbcrowdfunding.nl. Deze site zag in 2010 het leven en is opgericht door het bedrijf Symbid. Via de site is het voor opkopers mogelijk om een belang te nemen in kleine bedrijfjes en start-ups. Deze site is in het leven geroepen omdat het voor startende bedrijfjes vaak lastig is om financiering van banken te krijgen voor nieuwe ideeën. Dat komt omdat banken sinds de Kredietcrisis kritischer geworden zijn op wie ze wel en niet een lening verstrekken. Daarbij is het MKB voor banken minder aantrekkelijk om geld aan uit te lenen in vergelijking met grotere bedrijven. De risico’s zijn namelijk veel groter en de opbrengst ligt veel lager.

Geld ophalen via Symbid

Voor ondernemers die lastig krediet krijgen is de site van Symbid een uitkomst. Zij kunnen met een goed onderbouwd plan een financiering aanvragen. De hoogte daarvan loopt uiteen van twintigduizend euro tot een kwart miljoen euro. De aanvragen worden door de financiële specialisten van Symbid beoordeeld. Door een externe, onafhankelijke partij wordt er een waarde aan bedrijf toegekend. Vervolgens kan het betreffende bedrijf besluiten hoeveel aandelen het in de markt wil zetten. Vervolgens kunnen investeerders inschrijven op de aandelen. Zij kopen certificaten die 20 euro per stuk kosten. Over hun inleg betalen zij ook een bedrag van ongeveer drie procent aan Symbid. Dit bedrag wordt ingehouden wanneer er geld wordt overgemaakt naar Symbid. Dat kan met creditcard, maar ook met IDeal. Zodra het volledige streefbedrag is bereikt kan de investering ook niet meer worden teruggetrokken.

Geld verdienen via Symbid

Nadat het doelbedrag is behaald worden de investeerders verenigd in een corporatie. Die corporatie heeft vervolgens een bepaald aandeel in het bedrijf. Voor deze vorm is gekozen om te voorkomen dat alle aandeelhouders de gang naar de notaris moeten maken. Vervolgens biedt Symbid een online samenwerkingsomgeving, waar werkgevers en ondernemers met elkaar kunnen overleggen. Er zijn verschillende manieren waarop de aandeelhouders winst kunnen maken. Een manier is doordat het betreffende bedrijf rendement uitkeert. Dat kan ook door middel van tegoedbonnen. Ook kan een investeerder extra geld verdienen door de aandelen onderling te verkopen of als de ondernemer na verloop van tijd besluit het gehele bedrijf te verkopen. Via de site financierde onder andere de eigenaren van boekhandel Donner hun plannen. Andere succesverhalen waren Sellanapp, Brightnl en Kidswatcher.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Crowdfunding: geld investeren in bedrijven via Symbid"

Reactie

Martin V. V., 08-01-2015 17:55 #1
Symbid heeft wel andere (slechtere) voorwaardes dan bijvoorbeeldd "geld voor elkaar" en " kapitaal op maat". Bij Symbid heb ik twee projecten geinvesteerd, 2000 resp. 1000 euro.
Het eerste project werd niet volgestort, ging daardoor niet door Het tweede project werd teruggetrokken door de aanbieder. Via een omslachtige weg, kan je geld weer teruggestort krijgen (in tegenstelling tot bovenstaande platformen, moest hier al gelijk het geld overgemaakt worden), maar ook de fee van meer dan 93 euro, wordt niet teruggestort. Dit staat in hun voorwaarden. Daarmee is m.i. Symbid niet investeerder gericht bezig.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Online inkomsten
Reacties: 1
Schrijf mee!