InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Fiscale gevolgen van het verhuren van uw woning

Fiscale gevolgen van het verhuren van uw woning

Fiscale gevolgen van het verhuren van uw woning Wanneer uw oude woning te koop staat en u met dubbele maandlasten zit, is het een optie om uw oude woning tijdelijk te verhuren. Dit heeft tot voordeel dat de dubbele maandlasten wegvallen, maar het kan ook bepaalde gevolgen hebben voor uw belastingen.

Tijdelijke verhuur van de eigen woning

Bij tijdelijke verhuur van uw eigen woning zijn er twee scenario's mogelijk. Het gaat om tijdelijke verhuur van een woning die te koop staat, of om tijdelijke verhuur van een woning die niet te koop staat. De fiscale gevolgen zijn in deze twee situaties verschillend. Dit artikel is gericht op de eerstgenoemde situatie, waarbij de woning te koop staat en verhuurd wordt.

Tijdelijke verhuur van uw oude woning die te koop staat

Wanneer u verhuist naar een nieuwe woning, en de oude woning staat leeg en te koop, kunt u er voor kiezen deze te verhuren. Dit heeft tot gevolg dat de oude woning vanaf het moment van verhuren gezien wordt als tweede woning en daardoor in box 3 belast wordt. Dit betekent dat er mogelijk vermogensbelasting over betaald moet worden. Dit betekent ook dat er geen hypotheekrente van de oude woning afgetrokken mag worden. De huurinkomsten hoeft u in deze situatie niet aan te geven bij de belasting.

Wanneer de verhuurperiode afgelopen is en de woning is nog niet verkocht, dan valt deze weer onder de eigenwoningregeling in box 1. Hierbij mag dan ook weer hypotheekrente afgetrokken worden. Deze regeling geldt tot drie jaar na afloop van het jaar waarin u de woning hebt verlaten. Als de woning daarna nog niet verkocht is, valt deze weer in box 3. Meer informatie over de berekening van box 3 vindt u ook hier.

Financiële gevolgen

Wanneer de hypotheekrente niet meer aftrekbaar is en de woning in box 3 wordt belast, heeft dit natuurlijk gevolgen voor uw financiën. In onderstaand rekenvoorbeeld wordt een indicatie gegeven van de gevolgen.

Uitgangspunt:

  • waarde van de oude woning: 300.000
  • hypotheekschuld: 250.000
  • hypotheekrente: 5 %

Voor de berekening van de verschuldigde belasting in box 3 mag de hypotheekschuld van de waarde van uw bezit afgetrokken worden. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met een drempel van 2900 voor één persoon.

  • Waarde oude woning (300.000) - hypotheekschuld (250.000) + drempel (2900) = 52.900
  • Hier gaat het heffingsvrijvermogen van 21.139 vanaf.
  • Belastbaar vermogen in box 3 is dan 52.900 - 21.139 = 31.761
  • Hierover betaalt u 1.2 procent belasting. Dit komt neer op 381 euro per jaar (31 per maand).

Daarnaast betaalt u de volledige hypotheekrente: 1041 per maand, er is immers geen recht meer op hypotheekrenteaftrek.

Conclusie

Het is fiscaal gezien wel mogelijk om een leegstaande woning die te koop staat te verhuren, maar het is verstandig om goed na te rekenen wat dit u gaat kosten en wat er aan huurprijs gevraagd moet worden om de kosten te dekken. In bovenstaand voorbeeld zou dat dus 1072 per maand zijn (rente + vermogensbelasting).
© 2012 - 2019 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Woning tijdelijk verhurenDe Leegstandwet geeft de mogelijkheid om uw woning tijdelijk te verhuren. Voor het tijdelijk verhuren van de woning geld…
Wel of niet een tweede eigen woningWel of niet een tweede eigen woningEen tweede eigen woning is vaak ook uw droomwoning. Of uw tweede huis is een beleggingsobject en voor de verhuur, een va…
Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2018 & 2019Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2018 & 2019Belastingvrij verhuren in 2017, 2018 of 2019, hebt u daar recht op? Dat kan met de kamerverhuurvrijstelling, maar hoe gr…
Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019U kunt tijdelijk twee woningen in 2018 of 2019 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de…
Is tijdelijke verhuur slim en financieel verstandigIs tijdelijke verhuur slim en financieel verstandigTijdelijke verhuur: uw eigen huis tijdelijk verhuren in 2018 of 2019 in plaats van uw eigen woning te verkopen? Slim met…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Fiscale gevolgen van het verhuren van uw woning"

Reactie

Massuger, 14-02-2013 16:27 #1
Hoe lang na een foutieven aangifte inkomsten-belasting kan ik een korrectie verzoek
doen bij de belastingdienst? Ik heb n.l voor een leegstaand woonhuis de eerste
2 jaren ook vermogensbelasting betaald.Dit huis is na 3 jaar leegstand verkocht.

Infoteur: Esmeej
Gepubliceerd: 28-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!