Onterechte angst voor belastingheffing over spaargeld

Onterechte angst voor belastingheffing over spaargeld De belastingdruk op spaargeld wordt in Nederland als zwaar ervaren, maar in de praktijk valt het erg mee. Boven de vrijstelling moet u over uw vermogen per 1 januari belasting betalen. U moet slim met uw geld omgaan om te voorkomen dat een te groot deel naar de Belastingdienst gaat. Over uw inkomen moet u afrekenen met de Belastingdienst. Het geld dat overblijft is vrij besteedbaar netto inkomen, maar zodra u iets koopt moet u weer belasting betalen in de vorm van BTW, accijns of BPM en andere belastingen. Indien het u lukt om ondanks de heffingen toch nog geld over te houden, kunt u een spaarkapitaal opbouwen. In het geval uw vermogen stijgt boven de vrijstelling, moet u weer belasting gaan betalen over uw spaargeld. Een troost is echter dat de belastingheffing over vermogen niet hoog is in vergelijking met andere belastingheffingen.

Hoe wordt uw vermogen belast?

Jaarlijks per 1 januari wordt er gekeken hoe hoog uw vermogen is. Niet alleen uw spaargeld telt mee, maar ook bepaalde bezittingen die u als investering hebt aangekocht, zoals een tweede huis. Ook waarde in kapitaalverzekeringen (voor zover deze niet is vrijgesteld) moet u meenemen in de aangifte. Belegd vermogen telt ook mee voor het bepalen van de grondslag voor de vermogenrendementsheffing. Per belastingplichtige geldt er een vrijstelling van ruim 21.000. Het bedrag dat hier boven komt telt mee. De Belastingdienst gaat uit van een verondersteld rendement van 4 procent over het kapitaal. Het werkelijke rendement dat u gaat maken in het betreffende belastingjaar doet niet ter zake. Over dit verondersteld rendement moet een belastingheffing worden voldaan van 30 procent.

Voorbeeld

Een echtpaar bezit een spaarvermogen van 100.000. Na toepassing van de vrijstelling, resteert er een bedrag van afgerond 57.000. De Belastingdienst gaat uit van een rendement van 4 procent van 57.0000 = 2.280. Over dit bedrag moet er 30 procent belasting voldaan worden. De heffing voor dit gezin bedraagt 684.

Geld uitgeven of afrekenen met de Belastingdienst?

Op het eerste oog lijkt de belastingdruk hoog, maar uitgedrukt in een percentage valt het mee. Over iedere 1.000 dat u boven de vrijstelling zit, moet u 12 per jaar aan belasting betalen. Het kan dus zeker wel uit om spaargeld aan te houden. U moet wel zorgen voor een zo hoog mogelijke spaarrente om deze heffing te compenseren. U zit echter niet alleen met deze belastingheffing, maar u moet ook rekening houden met de inflatie. U moet voorkomen dat uw geld minder waard gaat worden gedurende de periode dat het op de spaarrekening staat.

Ook belasting betalen over beleggingsverliezen

Uw vermogen per 1 januari is bepalend. Wat er vervolgens gedurende het belastingjaar gebeurt met het vermogen maakt voor de belastingheffing niet meer uit. U moet dus ook afrekenen over negatieve rendementen. Stel, u hebt op 1 januari een belegd vermogen van 50.000. Gedurende het belastingjaar moet u flinke koersdalingen verwerken. Per 31 december bedraagt uw vermogen nog maar 30.000. De hoogte van het vermogen per 1 januari is bepalend, u moet dus gewoon uitgaan van een vermogen van 50.000.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onterechte angst voor belastingheffing over spaargeld"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: Juli 2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!