InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Accijnzen, onderdeel van de consumentenprijs

Accijnzen, onderdeel van de consumentenprijs

Accijns betalen we allemaal in meer of mindere mate. We hebben niet in de gaten hoeveel accijns we eigenlijk betalen, maar als we de uitgegeven accijns eens bij elkaar optellen, dan zullen de meeste mensen schrikken van het bedrag. Wat is accijns, welke regelgevingen zijn er omtrent accijns en waarom betalen we dit eigenlijk?

Wat is accijns?

Over bepaalde consumptiegoederen moet je als consument accijns betalen. Het meest bekende voorbeeld hiervan zijn de alcoholische dranken en tabak. Verder moet je ook accijns betalen over minerale oliën. Dit zijn onder meer diesel, kerosine en benzine.

Onderdeel consumentenprijs

Je merkt er vaak niets van dat je accijns betaalt, want dit is een onderdeel van de consumentenprijs. De ondernemer rekent de heffing dus door in zijn verkoopprijs. Na de verkoop draagt deze de accijns weer af aan de Belastingdienst of de Douane.

Hoogte van de accijns

De hoogte van de accijns is weer afhankelijk van het product. Er worden door de overheid vaste accijnstarieven gehanteerd die om de zoveel tijd weer worden aangepast. De accijnsheffing is niet afhankelijk van de verkoopprijzen, zoals bij de btw het geval is.

Regelgevingen

De regelgevingen wat betreft de accijns zijn grotendeels gebaseerd op de EU-richtlijnen. In deze richtlijnen staat precies hoe de accijnsgoederen moeten worden vervoerd, opgeslagen en gecontroleerd. In deze richtlijnen staan ook weer de minimumtarieven en de vrijstellingen voor bepaalde producten.

Accijns heffen

De overheid heft accijns op minerale oliën, alcoholische dranken en tabak om het gebruik hiervan te ontmoedigen.

Minerale oliën

Minerale oliën, zoals benzine en diesel, zijn heel slecht voor het milieu. Er wordt dan ook accijns op deze producten geheven. De hoogte van het accijnstarief is weer afhankelijk van het soort gebruik. Zo worden autobrandstoffen veel zwaarder belast dan oliën voor de verwarming. Door het heffen van accijns op de minerale oliën laat de overheid de gebruiker betalen voor de kosten. Hierbij kan je denken aan het onderhoud van wegen.

Alcoholische dranken

De overheid wil het gebruik van alcoholische dranken afremmen, omdat dit schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Om deze reden wordt er accijns geheven op deze producten. De hoogte van de belasting hangt weer af van het product. Hoe hoger het alcoholpromillage, hoe hoger het accijnstarief. Voor bieren gelden er weer verschillende categorieën van accijnstarieven. Dit heeft weer te maken met het extractgehalte. Dit geld ook voor wijnen. De accijnstarieven voor wijnen zijn weer afhankelijk van het alcoholpercentage en of de wijn wel of niet mousserend is.

Tabak

Het is algemeen bekend dat overmatig gebruik van tabak heel schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Om het gebruik hiervan te ontmoedigen heft de overheid dan ook accijns op tabaksproducten, als sigaren, rooktabak en sigaretten. Alle tabaksproducten moeten zijn voorzien van Nederlandse accijnszegels. Voor alle tabaksproducten zijn er weer andere accijnstarieven. Het tarief voor sigaren is het laagst.

Afzonderlijke verbruiksbelasting

Op alcoholvrije dranken en pruim- en snuiftabak wordt door de Belastingdienst weer een afzonderlijke verbruiksbelasting geheven. Deze afzonderlijke verbruiksbelasting wordt ook weer geheven op alcoholvrije dranken in een vaste vorm, bijvoorbeeld poeder voor energiedrankjes of als concentraat, zoals siroop. Over deze producten wordt dus geen accijns geheven. Per 2013 wil het kabinet de verbruiksbelasting op de alcoholvrije dranken afschaffen.
Gerelateerde artikelen
Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het n…
Belastingen en accijnzen in de middeleeuwenBelastingen en accijnzen in de middeleeuwenIn de middeleeuwen werden diverse soorten belasting geheven. Het heffen van belasting was in principe een zaak van de vo…
Benzineprijs door accijns hoogBenzineprijs door accijns hoogBrandstof is duur aan de pomp in 2018 en 2019, het valt bijna altijd tegen. Hoe duur is dat eigenlijk? De benzineprijs,…
Wat staat er in het regeerakkoord PvdA en VVD 2012Wat staat er in het regeerakkoord PvdA en VVD 2012Na een valse start kwamen de VVD en PvdA met nieuwe plannen. Het idee van de inkomensafhankelijke zorgpremie schokte hee…
Kosten van het rokenKosten van het rokenDoor steeds hogere belastingen wordt het roken steeds duurder. De overheid probeert het roken te ontmoedigen door stijge…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Accijnzen, onderdeel van de consumentenprijs"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 23-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!