Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?

Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald? De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het nieuws. Wanneer de prijzen lager zijn, vinden we dat uiteraard alleen maar gunstig. Maar wie bepaald er nu eigenlijk hoe hoog de brandstofprijzen zijn? En hoe zit het nu precies met de accijnzen, BTW en met het 'kwartje van Kok'? De hoogte van de benzine en dieselprijzen in Nederland worden bepaald door verschillende factoren. Zo moeten de brandstoffen natuurlijk worden ingekocht. Maar er zijn ook vele andere zaken die de hoogte van de brandstofprijs bepalen.

Accijns en BTW

Het grootste gedeelte van de brandstofprijzen, wordt bepaald door belastingen en accijnzen. Dit wordt door de overheid bepaald. Zij zijn dus voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de hoogte van de brandstofprijzen. Omdat brandstoffen als benzine, diesel en LPG slecht zin voor het milieu, wordt er door de overheid accijns geheven voor het gebruik van deze stoffen. Dit heeft als doel het gebruik hiervan te verminderen, en zo de belasting voor het milieu te verlagen.

De accijnzen op brandstof zijn voor 2012 de volgende tarieven per liter:

BrandstofHoogte accijns
Benzine€0,73
Diesel€0,43
LPG€0,17
Kerosine€0,43
Rode diesel€0,26

Verder wordt er voor brandstoffen een BTW tarief gehanteerd van 21%. Dit BTW bedrag wordt berekend inclusief de accijnzen.

Kwartje van Kok

in 1991 is er een grote, definitieve accijnsverhoging op brandstoffen gekomen. De benaming 'kwartje van Kok' komt doordat dhr. Wim Kok op dat moment minister van financiën was. Er is toen besloten om op benzine ongeveer 18 cent accijns te gaan heffen, en op diesel ongeveer 7 cent. Dit waren overigens nog wel gulden prijzen! Omgerekend in Euro's betekent dit dus 8 cent op benzine, en 3 cent op diesel. De reden dat deze accijnzen destijds zijn ingevoerd, is in eerste instantie om de begrotingstekorten te verkleinen, maar ook om de belasting voor het milieu te verlagen. Inmiddels zijn de accijnzen dus nog vele malen hoger geworden.

De inkoopprijs van de brandstof

De brandstoffen die wij gebruiken, bijvoorbeeld voor in onze auto, moet natuurlijk ook worden ingekocht. De prijs hiervan wordt bepaald ten opzichte van de internationale markt. Deze prijzen zijn in dollars. Daarom moet er ook rekening worden gehouden met de huidige dollarkoers bij het berekenen hiervan. Nederland maakt gebruik van vooraf ingekochte voorraden, en is verplicht om deze voorraden aan te houden. Hier zijn internationale afspraken over gemaakt. Natuurlijk moet er ook worden bekeken hoe groot de huidige brandstofvoorraad wereldwijd is. Dit bepaald de deels de waarde van de brandstoffen. Hoe schaarser het product, hoe meer er voor betaald moet worden.

Adviesprijs

Op basis van alle bovenstaande factoren, wordt door de oliemaatschappijen een adviesprijs voor brandstoffen uitgegeven. Dit bepaald dus de prijs die u aan de pomp betaald voor een liter benzine, diesel of LPG. Pomphouders zijn overigens niet verplicht om zich aan de adviesprijs te houden. Uiteindelijk mogen zij de prijs per liter dus zelf bepalen. Een pomphouder heeft natuurlijk ook nog met andere factoren te maken dan alleen de brandstofprijzen. Zo moeten zij ook hun personeelskosten, het pand en distributiekosten van de brandstof kunnen betalen. Dit wordt dus ook in de brandstofprijs verrekend. En natuurlijk moet de pomp om te kunnen blijven voortbestaan, ook winst maken. Ook dit is in de brandstofprijzen verwerkt.
© 2012 - 2024 Denn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Benzineprijs door accijns hoogBenzineprijs door accijns hoogBrandstof is duur aan de pomp in 2021, het valt bijna altijd tegen. Hoe duur is dat eigenlijk? De benzineprijs, brandsto…
Brandstofprijs: waarom betalen we zoveel aan de pomp?Brandstofprijs: waarom betalen we zoveel aan de pomp?Iedere dag rijden we op en neer naar ons werken en daar heeft iedereen brandstof voor nodig. Het gaat economisch slecht…
Accijnzen, onderdeel van de consumentenprijsAccijns betalen we allemaal in meer of mindere mate. We hebben niet in de gaten hoeveel accijns we eigenlijk betalen, ma…
Met de auto goedkoper tanken bij tankstations in NederlandMet de auto goedkoper tanken bij tankstations in NederlandDe prijzen van de benzine en diesel worden steeds duurder. Het zogenaamde 'kwartje van Kok' zit nog steeds bij de brands…

Wat is WOZ-waarde?Wat is WOZ-waarde?Wanneer je een eigen huis bezit, ontvang je ieder jaar een WOZ-beschikking van de gemeente. Deze WOZ-beschikking kun je…
Besparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenBesparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenDe kosten van de kinderopvang is vaak een bezwaar voor ouders om beide aan het werk te gaan. U kunt geld besparen door s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foundry, Pixabay
  • Rijksoverheid
Denn (148 artikelen)
Laatste update: 02-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.