Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?
De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het nieuws. Wanneer de prijzen lager zijn, vinden we dat uiteraard alleen maar gunstig. Maar wie bepaald er nu eigenlijk hoe hoog de brandstofprijzen zijn? En hoe zit het nu precies met de accijnzen, BTW en met het 'kwartje van Kok'?
De hoogte van de benzine en dieselprijzen in Nederland worden bepaald door verschillende factoren. Zo moeten de brandstoffen natuurlijk worden ingekocht. Maar er zijn ook vele andere zaken die de hoogte van de brandstofprijs bepalen.
Accijns en BTW
Het grootste gedeelte van de brandstofprijzen, wordt bepaald door belastingen en accijnzen. Dit wordt door de overheid bepaald. Zij zijn dus voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de hoogte van de brandstofprijzen. Omdat brandstoffen als benzine, diesel en LPG slecht zin voor het milieu, wordt er door de overheid accijns geheven voor het gebruik van deze stoffen. Dit heeft als doel het gebruik hiervan te verminderen, en zo de belasting voor het milieu te verlagen.
De accijnzen op brandstof zijn voor 2012 de volgende tarieven per liter:
Brandstof | Hoogte accijns |
Benzine | €0,73 |
Diesel | €0,43 |
LPG | €0,17 |
Kerosine | €0,43 |
Rode diesel | €0,26 |
Verder wordt er voor brandstoffen een BTW tarief gehanteerd van 21%. Dit BTW bedrag wordt berekend inclusief de accijnzen.
Kwartje van Kok
in 1991 is er een grote, definitieve accijnsverhoging op brandstoffen gekomen. De benaming 'kwartje van Kok' komt doordat dhr. Wim Kok op dat moment minister van financiën was. Er is toen besloten om op benzine ongeveer 18 cent accijns te gaan heffen, en op diesel ongeveer 7 cent. Dit waren overigens nog wel gulden prijzen! Omgerekend in Euro's betekent dit dus 8 cent op benzine, en 3 cent op diesel. De reden dat deze accijnzen destijds zijn ingevoerd, is in eerste instantie om de begrotingstekorten te verkleinen, maar ook om de belasting voor het milieu te verlagen. Inmiddels zijn de accijnzen dus nog vele malen hoger geworden.
De inkoopprijs van de brandstof
De brandstoffen die wij gebruiken, bijvoorbeeld voor in onze auto, moet natuurlijk ook worden ingekocht. De prijs hiervan wordt bepaald ten opzichte van de internationale markt. Deze prijzen zijn in dollars. Daarom moet er ook rekening worden gehouden met de huidige dollarkoers bij het berekenen hiervan. Nederland maakt gebruik van vooraf ingekochte voorraden, en is verplicht om deze voorraden aan te houden. Hier zijn internationale afspraken over gemaakt. Natuurlijk moet er ook worden bekeken hoe groot de huidige brandstofvoorraad wereldwijd is. Dit bepaald de deels de waarde van de brandstoffen. Hoe schaarser het product, hoe meer er voor betaald moet worden.
Adviesprijs
Op basis van alle bovenstaande factoren, wordt door de oliemaatschappijen een adviesprijs voor brandstoffen uitgegeven. Dit bepaald dus de prijs die u aan de pomp betaald voor een liter benzine, diesel of LPG. Pomphouders zijn overigens niet verplicht om zich aan de adviesprijs te houden. Uiteindelijk mogen zij de prijs per liter dus zelf bepalen. Een pomphouder heeft natuurlijk ook nog met andere factoren te maken dan alleen de brandstofprijzen. Zo moeten zij ook hun personeelskosten, het pand en distributiekosten van de brandstof kunnen betalen. Dit wordt dus ook in de brandstofprijs verrekend. En natuurlijk moet de pomp om te kunnen blijven voortbestaan, ook winst maken. Ook dit is in de brandstofprijzen verwerkt.