InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?

Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?

Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald? De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het nieuws. Wanneer de prijzen lager zijn, vinden we dat uiteraard alleen maar gunstig. Maar wie bepaald er nu eigenlijk hoe hoog de brandstofprijzen zijn? En hoe zit het nu precies met de accijnzen, BTW en met het 'kwartje van Kok'? De hoogte van de benzine en dieselprijzen in Nederland worden bepaald door verschillende factoren. Zo moeten de brandstoffen natuurlijk worden ingekocht. Maar er zijn ook vele andere zaken die de hoogte van de brandstofprijs bepalen.

Accijns en BTW

Het grootste gedeelte van de brandstofprijzen, wordt bepaald door belastingen en accijnzen. Dit wordt door de overheid bepaald. Zij zijn dus voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de hoogte van de brandstofprijzen. Omdat brandstoffen als benzine, diesel en LPG slecht zin voor het milieu, wordt er door de overheid accijns geheven voor het gebruik van deze stoffen. Dit heeft als doel het gebruik hiervan te verminderen, en zo de belasting voor het milieu te verlagen.

De accijnzen op brandstof zijn voor 2012 de volgende tarieven per liter:

BrandstofHoogte accijns
Benzine0,73
Diesel0,43
LPG0,17
Kerosine0,43
Rode diesel0,26

Verder wordt er voor brandstoffen een BTW tarief gehanteerd van 21%. Dit BTW bedrag wordt berekend inclusief de accijnzen.

Kwartje van Kok

in 1991 is er een grote, definitieve accijnsverhoging op brandstoffen gekomen. De benaming 'kwartje van Kok' komt doordat dhr. Wim Kok op dat moment minister van financiën was. Er is toen besloten om op benzine ongeveer 18 cent accijns te gaan heffen, en op diesel ongeveer 7 cent. Dit waren overigens nog wel gulden prijzen! Omgerekend in Euro's betekent dit dus 8 cent op benzine, en 3 cent op diesel. De reden dat deze accijnzen destijds zijn ingevoerd, is in eerste instantie om de begrotingstekorten te verkleinen, maar ook om de belasting voor het milieu te verlagen. Inmiddels zijn de accijnzen dus nog vele malen hoger geworden.

De inkoopprijs van de brandstof

De brandstoffen die wij gebruiken, bijvoorbeeld voor in onze auto, moet natuurlijk ook worden ingekocht. De prijs hiervan wordt bepaald ten opzichte van de internationale markt. Deze prijzen zijn in dollars. Daarom moet er ook rekening worden gehouden met de huidige dollarkoers bij het berekenen hiervan. Nederland maakt gebruik van vooraf ingekochte voorraden, en is verplicht om deze voorraden aan te houden. Hier zijn internationale afspraken over gemaakt. Natuurlijk moet er ook worden bekeken hoe groot de huidige brandstofvoorraad wereldwijd is. Dit bepaald de deels de waarde van de brandstoffen. Hoe schaarser het product, hoe meer er voor betaald moet worden.

Adviesprijs

Op basis van alle bovenstaande factoren, wordt door de oliemaatschappijen een adviesprijs voor brandstoffen uitgegeven. Dit bepaald dus de prijs die u aan de pomp betaald voor een liter benzine, diesel of LPG. Pomphouders zijn overigens niet verplicht om zich aan de adviesprijs te houden. Uiteindelijk mogen zij de prijs per liter dus zelf bepalen. Een pomphouder heeft natuurlijk ook nog met andere factoren te maken dan alleen de brandstofprijzen. Zo moeten zij ook hun personeelskosten, het pand en distributiekosten van de brandstof kunnen betalen. Dit wordt dus ook in de brandstofprijs verrekend. En natuurlijk moet de pomp om te kunnen blijven voortbestaan, ook winst maken. Ook dit is in de brandstofprijzen verwerkt.
Gerelateerde artikelen
Brandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieBrandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieDe brandstofprijzen zijn in 2008 nogal wisselend geweest, dat komt door de schommeling in de olieprijs. De prijs komt in…
Benzineprijs door accijns hoogBenzineprijs door accijns hoogBrandstof is duur aan de pomp in 2017 en 2018, het valt bijna altijd tegen. Hoe duur is dat eigenlijk? De benzineprijs,…
Welke belastingen zitten er in benzine en diesel?De prijs van benzine en diesel zijn hoog door diverse belastingen die in de prijzen verwerkt zijn. U betaalt niet alleen…
Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaBenzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaAls je met de auto naar het buitenland gaat, wil je weten wat de prijs van benzine of diesel elders in Europa is. Autori…
Goedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelGoedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelAls er eenmaal een auto voor de deur staat is het toch wel erg gemakkelijk om deze voor elk uitstapje te gebruiken. Maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foundry, Pixabay
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?"

Reactie

Eric Top, 25-09-2014 07:51 #1
Beste mensen

Ik ben de weg een beetje kwijt waar het gaat op de hoogte van de benzineprijs aan de pomp.
Ongeveer een maand geleden stond de prijs van een vat ruwe olie van Brent op 112 dollar met een hoge (1,33) koers van de Euro. de prijs aan de pomp voor euro 95 was rond die tijd 1,78
Nu is de prijs van een van ruwe olie van Brent gedaald tot onder de 97 dollar, is de koers van de euro gedaald tot onder de 1,28 en kost euro aan de pomp boven de 1,80.

De prijs van de ruwe olie is in een maand gedaald met ruim 13% de koers van de Euro is met ongeveer 4% gedaald terwijl de prijs aan de pomp is gestegen met 2%
Deze begrijp ik niet goed, kunt u mij hier een antwoord op geven.

met vriendelijke groet
Eric Top

Infoteur: Denn
Laatste update: 02-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!